A számok szédítőek: 2008 első hat hónapjában 41 százalékkal több új gépkocsit adtak el, mint egy évvel korábban. Konkrétan 1 millió 645 ezer autó talált gazdára, míg Németországban csak 1,63 millió. A PWC előrejelzése szerint az esztendő végéig az Oroszországban eladott autók száma elérheti a 3,6-3,8 milliót.
A gépkocsik értékét tekintve is dinamikus a fejlődés, ami egyértelműen a drágább külföldi márkák térhódítását jelzi. A tavalyi első félévben kimutatott 20,6 milliárd dollárral szemben a 2008 első hat hónapjában eladott autók összértéke 33,8 milliárd dollárra rúgott - ez pedig 64 százalékos növekedés.
A titok nyitja az olaj világpiaci árának soha nem látott emelkedésében rejlik. Miközben az Egyesült Államokban már megkondult a lélekharang a benzinzabáló SUV-k (luxus terepjárók) fölött, és a nagy gyártók (GM, Ford) a kereslet zuhanását látva kénytelenek visszafogni az ilyen modellek gyártását, orosz földön most kezdődik ezen autók virágkora. Ráadásul Oroszországban az üzemanyag jóval olcsóbb, mint akár az EU-ban, akár az USA-ban - ám gyanítható, hogy a SUV-ok orosz vásárlóit a mainál kétszer vagy háromszor magasabb benzinárak sem tudnák elrettenteni…
A konkurencia által fojtogatott Avtovaz (ez gyártja az orosz márkák 90 százalékát) tavaly alig 756 ezer autót értékesített, szemben az 1990-ben eladott 1,2 millióval. A mentőövet a vállalat számára egy külföldi partner jelentheti. A Renault tavaly 1 milliárd dollárért 25 százalékos részesedést szerzett az Avtovazban. |
A Renault Moszkva közelében gyárt Dacia Loganeket, a VW Kalugában épít új gyárat. A cégek többsége azonban Szentpétervár környékére települt, követve a Ford és a Toyota úttörő beruházásait. A Néva parti város mellett létesít hamarosan üzemet a GM, a Nissan, a Hyundai és a Suzuki.
Még drágább a német autó
Az újraírt ABC-ben bízik a Mercedes
A jéghokiban látja a Skoda a legtöbb fantáziát
Külföldre, autóval: mire kell figyelni?
Autólízing: szebb új világ jöhet
MTI