.jpg)
Említésre méltó, hogy a társaság saját tőkéje tavaly év végére nemcsak elfogyott, hanem negatív szaldóba ment át, a csőd elkerülése végett az idén további 111,6 milliárd forint tőkeemelést kap a társaság. Úgy tűnik, hogy a tulajdonos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium egyre kevésbé tudja felügyelni a MÁV gazdálkodását, csak arról sikerült konszenzust kialakítani – a költségvetési korlátok miatt –, hogy az ideinél nagyobb támogatásban nem részesül a MÁV.
Ilyen helyzetben vetődik fel az egyetlen nyereséges üzletág, a MÁV Cargo értékesítése. A Cargo részesedése a hazai árufuvarozási piacon húszszázalékos, a társaság adózás előtti eredménye 2,8 milliárd forint volt tavaly, és a bázisévhez képest mind a bevétel, mind pedig az eredmény növekedett. A majdani bevételből harmincmilliárd forintot költenek a MÁV fejlesztésére, a többit az adósság csökkentésére költik. Piaci információk szerint az állam 100-120 milliárd forint bevételre számíthat a MÁV Cargóért - értesült a Magyar Hírlap.
A MÁV jelenlegi helyzetéhez nagyban hozzájárul a személyi politika is. A 2002-es kormányváltás óta három vezérigazgatója és három elnöke volt a társaságnak. Ilyen körülmények között nemcsak a stratégia kialakítása, hanem a megvalósítása is nehézségekbe ütközik.
A lap értesülései szerint az idén újabb huszonnyolc mellékvonalon készül szüneteltetni – azaz megszüntetni – a személyszállítást a GKM és a MÁV. A forgalom leállítása azért is tűnik biztosra vehetőnek, mert a vasúttársaságnak már el kellett volna kezdenie a jövő évi menetrendek összeállítását ezekre a vonalakra is, de ez a lap szerint még nem történt meg. A márciusi vonalbezárás után – ekkor határozták el a személyszállítás szüneteltetését 14 mellékvonalon – Mészáros Tamás, a MÁV elnöke úgy nyilatkozott, hogy ezzel mintegy egymilliárd forint gazdasági hatékonyságjavulást sikerült elérniük.
Holnap jelenik meg a MÁV Cargo privatizációs pályázata
Csaknem 800 millió a MÁV takarítására
Hét év alatt ezer milliárdos MÁV-fejlesztés
Magyar Hírlap