Uniós pályázat: 1-es villamost Budára!
Az unió a költségek több mint 70 százalékát, 33 milliárd forintot biztosítana a fejlesztéshez, melynek keretében az 1-es villamos nyomvonalát a Lágymányosi hídon keresztül átvezetnék Budára, a 3-as vonal pedig elérné a ráckevei HÉV-et - mondta a sajtótájékoztatón Demszky Gábor. Az uniós pályázat benyújtásáról a jövő héten dönt a Fővárosi Közgyűlés.
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a projekt részleteiről szólva elmondta, hogy 2011-re az 1-es villamos pályája 1 kilométerrel, a 3-as vonala 720 méterrel hosszabbodik meg. A már meglévő vonalakat teljesen rekonstruálják, öt új megállót építenek, 55-öt felújítanak és 16 új szerelvényt szereznek be a tervek szerint. Ezek közül hét az 1-es, kilenc pedig a 3-as vonalán járna.
A Bécsi út és a Lágymányosi híd között közlekedő 1-es villamos két új megállót kap; a Nádorkerti útnál és a Budafoki útnál is megállhat majd a szerelvény, egy későbbi fejlesztés során az Etele térig szeretnék a vonalat meghosszabbítani. Demszky Gábor ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy az Infopark és az egyetemváros közlekedése ezzel nagyban javul, illetve az ide költöző Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) tömegközlekedési igénye is kiszolgálható lesz.
A 3-as villamos, amely jelenleg a Mexikói út és a Határ út között közlekedik, a felújítást követően eléri a ráckevei HÉV vonalát Pesterzsébet felső állomásnál, ezzel új intermodális központ jöhet létre.
Demszky Gábor a pályázattal kapcsolatban azt mondta: az unió a regionális, kötött pályás vonalak fejlesztését támogatja, de nagy esély van arra, hogy az 1-es vonalat - többek között annak hossza miatt - regionálissá minősítik, a főváros pedig továbbra is erős lobbitevékenységet folytat az uniónál a pályázati pénzek elnyeréséért. Rámutatott arra, hogy a közösség többnyire csak a kötött pályás közlekedésre ad támogatást, "buszbeszerzésre nem".
Az MTI korábban úgy értesült, hogy az 1-es vonalára a tervek szerint 54 méteres Combinókat, a 3-as vonalára 33 méter hosszú villamosokat szereznének be. Hagyó Miklós kiemelte, hogy a két vonal fejlesztése hét kerület négyszázezer lakóját érinti. Számításaik szerint az 1-es villamost naponta százezren, a 3-ast ötvenezren használják majd a rekonstrukció után. Tájékoztatása szerint minden negyedik új villamos akadálymentesített lesz, ennek köszönhetően 20 percenként követhetik egymást az alacsonypadlós változatok.
A projektet csütörtökön nyújtják be a kormány elé, ezután Brüsszel fog dönteni a támogatás odaítéléséről. Demszky Gábor a sajtótájékoztatón az M0-ás építésével kapcsolatban bírálta "a Fidesz független frakcióvezetőjét", akinek szerinte - mint a III. kerület korábbi polgármesterének - súlyos felelőssége van abban, hogy az elmúlt évtizedben nem született megállapodás a körgyűrű nyomvonaláról.
Tarlós István később a III. kerület korábbi polgármestereként és utóda nevében is visszautasította a főpolgármester azon vádját, hogy miatta nem született döntés az elmúlt egy évtizedben az M0-ás felújításáról. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, hogy Demszky Gábor rá vonatkozó bírálata nem egyéb, mint "közönséges hazugság". Hozzátette, "ha Demszky Gábor nem hazudott, akkor el mennie az orvoshoz". Közölte, hogy a főpolgármesternek "egyszer még számot kell adnia a kommunikációs svihákságokról". Ugyanez a véleménye a BKV kommunikációjáról, például az úgynevezett kémprogram ügye kapcsán, amikor - mint mondta - "mindenféle nevetséges hazugsággal próbálták leplezni mindazt a gyanús és enyhén szólva is ködös történetet, ami a szerződések meg a BKV működése körül zajlik".
Tarlós István úgy fogalmazott: ehhez hasonló "hazugság az, hogy én vagy az utódom akadályoztuk az M0-ás továbbépítését". Ez ügyben ugyanis egyetlen engedélyt sem ad ki a III. kerület, és tény az is, hogy az M0-ás hídnak a jobb parti hídfője nem is Óbudán van, hanem Budakalászon - szögezte le.
Tejel-e a Sziget az államnak?
Káosztól tart Óbuda
Beköltözik a káosz: durva évek jönnek Budapesten
MTI