Az utóbbi időben sok olyan híradást lehetett hallani a médiában, ami gyalogátkelőhelyen történt halálos kimenetelű balesetekről, biciklisgázolásokról szólt és rendkívül felháborította a közvéleményt. Mindemellett egyre több kerékpárost látni az utakon, így nyomós érv szólt amellett, hogy rendezni kell a gyalogosok, kerékpárosok és az autósok viszonyát az utakon.
Hosszú huzavona után fogadták el végül a KRESZ módosítását, ami 2010. január 1-jétől több mint 60 helyen változtatta meg a jogszabályt. Eredetileg 2009 szeptemberétől szerették volna életbe léptetni az új előírásokat, így több hónapos volt a csúszás a tervekhez képest. A jogszabály előkészítése két és fél évet vett igénybe, és sok vita övezte a módosítást, melybe bekerültek az autósok és a kerékpárosok számára is kedvező újdonságok.
A gépjárművezetőkre vonatkozó szabályok
A szabályozás szerint a gépjárművezető csak és kizárólag olyan sebességgel közelítheti meg a gyalogátkelőhelyet, amely mellett elsőbbségadási kötelezettségének eleget tud tenni. A gyalogos ugyanakkor nem léphet le a gyalogátkelőhelyről váratlanul és közvetlenül a közeledő autó elé. Korábban tervben volt erre vonatkozóan 30 km/h sebességkorlátozás bevezetése, de ennek ötletét a jogalkotó elvetette. A kiindulópont minden bizonnyal a bírói gyakorlat volt, mely szerint a kijelölt gyalogosátkelőhely optimális megközelítési sebessége 25–35 km/h.
Eltörölte a jogszabály a vasúti átjárók megközelítésére vonatkozó 30 km/h, ill. 40 km/h sebességkorlátozást, ellenben előírja, hogy a vasúti átjárót fokozott óvatossággal kell megközelíteni, figyelembe véve az esetlegesen elhelyezett sebességkorlátozó táblákat.
Új közlekedési jelzőtáblák is megjelennek, ilyen például a torlódásveszélyt jelző piros keretes háromszög, illetve az autópályán engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát is. Különösen balesetveszélyes helyeken lehetőség lesz arra, hogy a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverős sárga háttéren helyezzenek el közlekedési jelzőtáblát.
A tilosban történő parkolást érintő fontos változás, hogy a jármű elszállításához nem lesz kötelező a rendőr jelenléte, elegendő, ha egy közterület-felügyelő jelen van a helyszínen és később értesítik a rendőrhatóságot.
Szigorúan rögzíti a jogszabály a rendszámok láthatóságával kapcsolatos előírásokat. A gyermekek védelme érdekében 150 centinél alacsonyabb gyerek csak gyári, biztonsági övhöz, annak kapcsolódási pontjaihoz rögzíthető gyerekülésben szállítható.
A kerékpárosokra vonatkozó előírások is módosulnak
Az autósnak kanyarodáskor elsőbbséget kell adnia a kerékpáros részére. A kerékpáros viszont nem köteles minden esetben a kerékpárúton közlekedni. Amennyiben a biciklis az úttesten közlekedik, már nem kell az úttest szélére húzódnia, szigorú jobbra tartási kötelezettségére figyelni.
Lakott területen kívül megfelelő védőfelszereléssel (pl.: sisak) a kerékpár megengedett legnagyobb sebessége 50 km/h, kerékpárúton 30 km/h, gyalogos- és kerékpárúton 20 km/h, járdán 10 km/h. |
A kerékpárosokra vonatkozó új jogszabályi előírás, hogy a közlekedési lámpánál a várakozó kocsisor előtt egy felfestett vonalon kell megállniuk (előretolt biciklifelálló). Eddig a vonalig előremehetnek, és zöldnél elsőként tekerhetnek át a kereszteződésen.
Figyeljenek a megváltozott előírásokra és egymásra az utakon, biztonságos vezetést kívánunk!
Tesztelje kerékpáros KRESZ-ismereteit és nyerjen fényvisszaverő karpántot! >>
(x)