Előnyei mellett a Duna rettegésben is tartja a fővárost
London, Párizs, Bécs, Prága és Budapest. Európa legszebbnek tartott fővárosaiban közös, hogy a várost egy-egy folyó szeli ketté. A folyók turisztikai vonzerejét nem lehet megkérdőjelezni, bár szerepük az áruszállításban elhanyagolható az iparágat domináló közúti fuvarozás mellett. (Hazánkban a vízi áruszállítás részesedése az összes szállított áru tömegét alapul véve 2003 és 2007 között kevesebb, mint 1%-ról valamivel 2,5% fölé nőtt.)
Ennek ellenére, a folyó, mint a tömegközlekedés lehetséges színtere máig nem került szóba. A teherfuvarozás mellett a dunai hajózás a turistaprogramok, rendezvények, csoportos kirándulások és a privát motoros-hajózás lehetőségeire korlátozódik. Pedig a reggeli csúcsforgalomban a rakparton araszolva gyakran felmerül az emberben, hogy egy (szárnyas)hajóval – az év túlnyomó részében.
Percek alatt leküzdhető lenne például a dél-budai és az északpesti irodazónák közötti távolság. A modern bériroda piac említett két pólusának dominanciáját, illetve az irodaházak közötti kiélezett versenyt tekintve talán nem is kell megvárni, hogy kormányzati döntéssel kapcsolják a városi közlekedés rendszerébe ezt a méltatlanul elfelejtett útvonalat. Véleményünk szerint reális esélye van annak, hogy a belvárostól távolabb eső, de a Duna-parthoz közeli kiemelt színvonalú épületek fejlesztői komolyan megvizsgálják, a projekt költségvetése elbírja-e egy, a bérlők igényei szerint működtetett rendszeres hajójárat beindítását, illetve fenntartását. Ezáltal mindenképpen különleges versenyelőnyre tehetnek szert.
Új életet kell lehelni az elhagyatott partszakaszokba
Az Ön munkahelyén várható-e januárban béremelés?Szavazzon!
A Duna közelsége – és természetesen a történelmi környezet – marketing értékkel bír a főváros központi részein, amit a piacra lépő projektek egytől egyig igyekeznek kihangsúlyozni (ld. Lánchíd Palota, Roosevelt 7/8, Lánchíd 19 Design Hotel, Gresham Palota). Ha a folyó mentén északra, illetve délre tekintünk, a fejlesztői feladat még inkább összetett. A beruházók egyrészt előnyben vannak, mert maguk formálhatják – a megengedett keretek között – a Duna-parti látképet; másrészt azonban nehezebb a dolguk, mert a korábban alulhasznosított és elhanyagolt, nagy kiterjedésű part-menti területeket csak átfogó koncepcióval lehet értékessé varázsolni. A tervezési folyamatnál rendszerint felmerül annak a kérdése is, hogy az új városnegyed a meglévő környezettel teremtsen-e kapcsolatot vagy attól elkülönülve egy modern és különleges „szigetet” alkosson. Ezeken a lokációkon a legtöbbször vegyes beépítéssel csökkentik a beruházással kapcsolatos piaci kockázatokat, de egyes területeken az egy funkciós (jellemzően lakáscélú) beépítés honosodik meg. Erre a pesti északi Duna-part területein számos példát látunk (Marina Part, 360° Budapest, Danubio Park, Prestige Towers, Római Terasse). Ezekben a beruházásokban gyakran különleges szolgáltatásokat is kínálnak a lakástulajdonosok részére (porta- és sofőrszolgálat, stb.), ezzel megelőlegezve a projekt közvetlen környezetének jövőbeni fejlődésével kiépülő városrész exkluzivitását.
Modern központok a peremvidékeken
A Duna-part déli részén az irodafejlesztői tevékenység kapott elsőként erőre; ennek eredményeként az Infopark épületeivel a Millennium Towers, a Millennium Gate, és a Riverpark irodaházak néznek farkasszemet. A Duna közelségének előnyeit igyekszik kihasználni a Lágymányosi híd pesti hídfőjéhez közel megvalósítandó vegyes beruházásával a Wing Zrt., csakúgy, mint a 1,5 km partszakaszon megépíteni tervezett DunaCity fejlesztője. A már megvalósult projektek sikere nem kizárólag a Duna közelségének köszönhető, de szerepe volt benne. Az Öböl projektben a zöld területek kialakítása az irodaütemek megépítése előtt történik, így a 20 hektáros első ütem bérlői már élvezhetik a rendezett környezet előnyeit; szemben más beruházásokkal, ahol a parkosítás a projekt utolsó lépése. A zöld területek kialakítása sok irodafejlesztő számára ma is inkább kötelezettség, mint a versenyképesség egyik eleme. Ez nyilvánvalóan nem lehet így egy belvárostól távolabbi, lazább beépítésű folyóparti területen, hiszen itt az egyik legnagyobb előny – a víz látványa mellett –, hogy a projekt egy oldalán biztosan nincs más beépítés. Ennek köszönhetően a térérzet sokkal nagyobb. Kérdés persze, hogy egy adott projektnél cél-e, hogy a terület a nagyközönség számára is vonzó rekreációs tér legyen, vagy csak a bérlőknek biztosítson kellemes munkakörnyezetet.
Jövőkép nélkül nem lehet fejleszteni
Ha az Infopark vagy (a kereskedelmi irodapiactól eltekintve) a Nemzeti Múzeum példáját vesszük, a szabadon álló épületek, a nyílt terek megfelelőek lennének arra, hogy a környéket a városlakók aktívan használják. A közlekedési infrastruktúra adottságai (vagy hiányosságai) miatt ugyanakkor a tervezett funkciókhoz méretezett parkoló kapacitás a többletforgalom fogadására nem alkalmas, a bővítés pedig nem fér bele a gazdaságosság követelményeibe. (Az irodaparkok közforgalomtól való elzárása nem gyakori a hazai piacon, de az irodabérlők számára zárt parkolók kerülnek kialakításra.) A folyó presztízs- és marketingértékének kiaknázásához tehát nem elég az adott ingatlanfejlesztést az aktuális kereslethez igazítani, de el kell tudni adni azt a jövőképet, ahol a környék teljes rendezésével egy különleges élettér, illetve munkakörnyezet jöhet létre. A koncepció alapja így az a kettősség, amely kihangsúlyozza a projekt egyedi jellemzőit, egyben a fejlesztési területet szervesen a – helyenként még kialakulatlan – városszövetbe ágyazza.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke.
Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.
Privátbankár