Roppant mértékű, szakértői becslések szerint 1000 milliárd forintot is meghaladó adósságállományt halmoztak fel az önkormányzatok. A működést szinte megbénító adósságcsapdából önerőből majdnem lehetetlen a kilábalás. A szakértő szerint gyakran az önkormányzatok is meglepődnek, hogy min lehet spórolni
Roppant mértékű, szakértői becslések szerint 1000 milliárd forintot is meghaladó adósságállományt halmoztak fel az önkormányzatok. A működést szinte megbénító adósságcsapdából önerőből majdnem lehetetlen a kilábalás. Ugyanakkor a kialakult krízishelyzet arra szorítja rá az önkormányzatokat, hogy minden lehetséges módon racionalizálják működési kiadásaikat, lehetőség szerint a szolgáltatási színvonal egyidejű fenntartása mellett.
A háztartások konyhapénzéhez hasonlóan, nehéz helyzetbe kerülve az intézmények és a vállalkozások is megpróbálják átgondolt döntésekkel visszafogni dologi kiadásaikat. Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. tapasztalatai szerint a működés optimalizálásával akár a költségek közel egyharmadát is megspórolhatják az átfogó programot végrehajtó szervezetek. „Önkormányzati ügyfeleinknél végzett felméréseink szerint a dologi kiadások tekintetében 5-30% közötti költségcsökkenés érhető el. A költségvetésre nehezedő nyomás könnyebben elviselhető, ha az üzemeltetésért felelős önkormányzati tisztségviselők hozzáértő szakemberek segítségével áttekintik, újratárgyalják a telekommunikációs, energia beszerzési, gépjárműpark beszerzési és fenntartási szerződéseiket, vagy, amennyiben erre mód van, újratendereztetik a beszerzéseiket, ismét asztalhoz ültetik a beszállítókat” – mutat rá a működésoptimalizálás mechanizmusára Vass Péter, a tanácsadó cég államigazgatási üzletágvezetője.
1830 milliárd forint lehet az önkormányzati szektor adóssága 2011 végére, a tavalyinál közel 400 milliárddal több. A teljes állomány öt év alatt majdnem megháromszorozódott - a PricewaterhouseCoopers legfrissebb kimutatása szerint. Részletek >>>
A szakember hozzáteszi, hogy az elérhető megtakarítás mértéke függ attól is, hogy mennyire volt fókuszban a költséghatékonyság az utóbbi időszakban az adott önkormányzatnál, mekkora volumenű beszerzésekről van szó, és mikor történt meg utoljára a beszállítói szerződések felülvizsgálata. Az AAM tapasztalatai szerint az üzemeltetésért felelős szakembereket is sokszor meglepi, hogy még mindig lehet tartalékokat találni a súlyosan eladósodott költségvetésükben. „Nem véletlen, hogy az üzleti szférában ezek az optimalizálási projektek már a válság kezdetekor elindultak, hiszen a beruházások visszafogása mellett a működési költségek csökkentése a másik kézenfekvő spórolási módszer, sőt még ésszerűbb választás is, mivel ez nem jár a fejlesztések visszafogásával” – húzza alá Vass Péter.
Az államigazgatási üzletágvezető, felméréseikre hivatkozva rámutat, hogy az önkormányzatok esetében a megyei jogú város - budapesti kerület az a méretgazdaságos szint, amely már jó alkupozíciót biztosít a szolgáltatókkal szemben. Ez alatt összefogás, beszerzési társulás létrehozása, közös közbeszerzési ajánlatkérés javasolt. „A központosított közbeszerzésnek kellene a legjobb beszerzési forrásnak lennie az önkormányzatok számára, de sajnos sem a kínálat, sem az árak nem közelítik meg a piacon elérhető legjobbat. A telekommunikációs beszerzések esetében például kötött és kedvezőtlen konstrukciókat találunk. Talán elég annyit megjegyezni a helyzet további érzékeltetésére, hogy személygépjárműből mindössze három típus szerezhető be, energia pedig egyáltalán nem” – mutat rá a jelenlegi közbeszerzési rendszer hiányosságaira a szakember.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke.
Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.
Privátbankár