Verheugen szerint a problémákat az okozza, hogy a fogyasztói bizalom csökken, miközben az autógyárak az igényekhez képest túlzottan nagy kapacitással rendelkeznek. Tavaly - az egész évre vetítve - 7,8 százalékkal esett vissza az új gyártású európai kocsik eladása. Ekkora visszaesésre az ACEA iparági szervezet szerint másfél évtizede nem volt példa.
Verheugen azért hívta össze az EU-országok ipari minisztereit, hogy képet nyerjen arról, mennyire képesek és hajlandóak európai szinten összehangolt lépéseket tenni a tagországok az autóipar megsegítése érdekében. Mint az Európai Bizottság alelnöke a BBC-nek elmondta, a rendkívüli tanácskozás ötlete Peter Mandelsontól, az üzleti ügyek brit miniszterétől - az Európai Bizottság volt tagjától - származik.
Előzetes feltételezések szerint az európai autóipart oly módon lehetne ösztönözni, hogy anyagi előnyhöz - például adókedvezményhez vagy bármi más formájú előnyhöz - juttatnák azokat, akik a régi kocsijukat újra cserélik. Fokozottan érvényesülhetne ez az ösztönzés a réginél jobban környezetbarát új autók vásárlása esetén.
Mint Verheugen megjegyezte, az egyes EU-országokban ma jelentősen eltér egymástól az az összeg, amennyivel "jutalmazzák" a régi autóját újra cserélő polgárt, és ez a különbözőség versenytorzító hatású.
Maga Mandelson arról beszélt, hogy kiegyenlített játékszabályokra van szükség, és hogy az európaiaknak nem szabad egymással vetélkedniük, hanem tudatában kell lenniük annak, mi történik a tengeren túl (USA: szélárnyékban előzne a BMW és a VW). Ezzel egyértelműen arra utalt, hogy az Egyesült Államok csillagászati összegeket fordít a bajba került autógyárak megmentésére.
Christine Lagarde francia gazdasági miniszter azt mondta újságíróknak a tanácskozás előtt, hogy a nehézségekkel küzdő autóiparnak segítségre van szüksége, és ezért "rugalmasan kell alkalmazni" azokat az uniós szabályokat, amelyek az állami támogatások visszaszorítását célozzák, az ilyen támogatások piactorzító hatására hivatkozva.
Nem vesznek a magyarok terepjárót
Kínában bezzeg szárnyal az autópiac
Nem éri meg hibridautót venni
A Suzuki is leállt a gázkorlátozás miatt
Az autók negyede a szalonban maradt
MTI