A 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozat óta most függesztették fel első ízben a légi forgalmat a szigetországban.
Az országos légi irányítási központ utasítása alapján helyi idő szerint "legalább" 18 óráig - közép-európai idő szerint 19 óráig - egyetlen járat sem léphet be a brit légtérbe, és egyetlen repülőgép sem szállhat fel brit repülőterekről.
Az izlandi vulkánkitörés okozta légtérlezárások korlátozásokhoz vezettek a németországi repülőtereken is.
A frankfurti nemzetközi repülőtéren csütörtök kora délutánig több mint 30 járatot töröltek. A korlátozások elsősorban a nagy-britanniai és a skandináviai járatokat érintették. Értesülések szerint az európai repülésügyi hatóságok fontolóra vették a német légtér lezárását is.
Párizsban is töröltek minden, északi irányba induló repülőjáratot, a francia főváros repülőtereiről éjfélig egyetlen polgári gép sem szállhat föl. Nagy-Britanniában helyi idő szerint 18 óráig marad érvényben a polgári légi közlekedésre elrendelt tilalom. Az ír hatóságok lezárták a szigetország légterét, s hasonló lépésre szánták el magukat az illetékes dán, finn, norvég és svéd hatóságok. Légtérzárlatról egyelőre nincs szó Hollandiában és Belgiumban, viszont az itteni repülőtereken számos járat törléséhez vezetett az északról érkező hamufelhő.
A rendkívüli légköri jelenség keresztülhúzta a norvég királyi pár utazási tervét. V. Harald király és neje, Sonja királyné csütörtökön repülőgéppel akart Koppenhágába utazni, hogy részt vegyen II. Margit dán királynő 70. születésnapi ünnepségén. A norvég légtér lezárása nyomán valószínűleg vonattal és hajóval teszik meg a két főváros közötti utat.
Skóciát már délelőtt lezárták
Délelőtt teljesen leállt a polgári légi forgalom Skócia légterében. A három legnagyobb skóciai város, Edinburgh, Glasgow és Aberdeen repülőtereit lezárták, csakúgy, mint a regionális légikikötőket. Így csütörtökön csak hajóval voltak megközelíthetők a nyugat- és észak-skóciai szigetvilág lakott települései.
Ugyancsak leállt a forgalom Manchester, Liverpool, Newcastle, Birmingham és Belfast repülőterein. A Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi repülőtér közül Heathrow-n csütörtök délelőttig 150, Gatwicken 108 járatot töröltek, köztük egy-egy budapestit.
Nem ér el hozzánk a hamufelhő
Magyarországot belátható időn belül nem éri el az Észak- és Nyugat-Európa légi közlekedését csütörtökön megbénító, izlandi vulkánkitörés keltette hamufelhő. Berényi Lívia, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) repülésmeteorológusa az MTI-nek csütörtökön elmondta: a londoni világközpont legfrissebb előrejelzése szerint Magyarországot helyi idő szerint péntek reggel 8 óráig nagy valószínűséggel nem veszélyezteti ez a szokatlan természeti jelenség.
Kiemelte: a hamufelhő terjedését azonban nehéz megjósolni, mivel azt a vulkáni kitörés ereje és időtartalma mellett a folyamatosan változó meteorológiai körülmények is befolyásolják. Magyarországi szakemberek szerint ugyanakkor a hamu - amennyiben el is érné az országot - csak nagyon "higított" formában jelenne meg a légkörben - fűzte hozzá.
A hamu a baj
A Malév is törölte nyolc esti járatát az izlandi Eyjafjalla vulkán kitörése miatt, amely Európa nagy részén megbénította a légi forgalmat. Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője csütörtökön az MTI-nek elmondta, hogy az észak-nyugat-európai légtérzár miatt nem indítja a légitársaság csütörtök esti járatai közül az amszterdamit, a dublinit, a göteborgit, illetve a Helsinkibe, Koppenhágába, Stockholmba közlekedőket, valamint a késő délutáni-esti londonit. A törölt járatok utasai átfoglalhatják jegyüket egy későbbi járatra, vagy visszakérhetik annak ellenértékét. |
Ennek emlékezetes példája volt a British Airways egyik Boeing 747-es óriásgépének csaknem három évtizeddel ezelőtti híres incidense, amely légi közlekedési szakkiadványokban azóta is rendszeresen felbukkan. A Londonból Új-Zélandra tartó gép 1982 júniusában, nagy magasságban belerepült egy hirtelen működésbe lépő indonéziai vulkán hamufelhőjébe, miáltal mind a négy hajtóműve leállt.
A személyzet már a vízre szállásra készítette fel a gépet és az utasokat, de amikor elhagyták a hamuval telített légréteget, sikerült egymás után újraindítani a motorokat. Így is vakleszállást kellett végrehajtani Indonéziában, mivel a pilótafülke ablakait teljesen elhomályosították a vulkáni hamurészecskék.
Vizsgálják a lengyel elnök halálának körülményeit
Különleges hétköznapok: a légiforgalmi irányítók
MTI