A Magyar Élelmiszerkönyv rendelkezik a kakaó- és csokoládétermékekről. Ennek megfelelően csokoládé az a termék, amely kakaótermékekből és cukrokból készül, legalább 35% összes kakaó szárazanyagot tartalmaz, ebből legalább 18% a kakaóvaj és legalább 14% a zsírmentes kakaó szárazanyag. A csokoládétermékekhez felhasználhatóak bizonyos anyagok, de például kakaóvaj növényi zsírok nem. A hozzáadott mennyiség nem haladhatja a megengedett anyagok levonása utáni késztermék mennyiségének 5%-át, és nem csökkentheti a termékre minimálisan előírt kakaóvaj- vagy kakaóanyag mennyiségét sem. |
Az Auchanban és a Tescoban a teszteléshez az olcsó csokimikulásokra vadásztunk.
Elsőként egy rendkívül sunyi tekintetű Mikulás került a kezünkbe, aki foltozott zsákkal járja a nagyvilágot. Hátára két kék törpefenyőt rajzoltak, hadd´ tobzódjunk a téli ünnepi örömökben. A salgótarjáni Lívia Csokoládé Kft 40 grammos terméke 6% zsírszegény kakaóporral próbálja a csokoládé illúzióját kelteni. Az első meglepetés rögtön a kibontás után ért minket: a csokifigura teljesen máshogy néz ki, mint ami a papírra van rajzolva (később kiderült, ez általános tendencia ebben a szegmensben). A csokimikulás fizimiskája ráadásul kifejezetten jól sikerült, aprólékosan kidolgozott, szimpatikus Télapót ábrázol, egy kicsit az erdélyi faragott szobrok stílusára emlékeztetve. A második meglepetés viszont erősen negatív: a termék íze nagyon rossz, avas jellegű, kellemetlen mellékíze és savanykás utóíze van. Átlagosan 1 pontot kapott a tesztelőktől a lehetséges 10-ből. 65 forintot adtunk érte, ez kilogrammonként 1625 forintos árat jelent.
A másik 40 grammos versenyzőnk a Smekt Kft. nagykőrösi gyárából került ki. A címkén nem szerepel, mennyi a kakaótartalma. Az ábrázolt Mikulás rúzsozza magát, szemei acélkékek. Nincs kesztyűje, ami nagy hiba ebben a hidegben. Zsákja vagy teljesen üres, vagy nagyon kicsi. Lábainál szőke copfos kislány hever egy utasszállító repülőgéppel - talán egy babának jobban örült volna. Maga a csokifigura egy fokkal jobban néz ki, mint amit a csomagolásra rajzoltak, bár kissé félelmetes, gülüszemű. A termék nagyon cukros, olyan, mint amikor a vajat kikeverjük cukorral, szinte ropog a fog alatt. Ettől eltekintve az íze egész jó, (ahhoz képest hogy nem csoki). Átlagosan 5 pontra értékeltük. 89 forintba került, ez 2225 forintos kilogrammonkénti árat jelent.
A legkisebb versenyzők közé tartozik a kecskeméti Nicole Csokoládégyár 18 grammos terméke, amely 10% kakópor felhasználásával készült. A smink nagy divat a Joulupukinnál: szépen kirúzsozva áll a gyerekek elé, jól láthatóan szempillaspirált is használt. Egyujjas, jó melegnek látszó kesztyűt visel. Zöld zsákja van, ez nem illik a ruhájához. Érdekes, hogy ugyanazt az öntőformát használják, mint a nagykőrösi gyár, csak a kecskeméti változat kisebb. Az alapanyag viszont más: bár ez is meglehetősen cukros, az íze nem túl jó. Ezt tükrözi az átlagpontszáma is: mindössze 3 pontot kapott a 10-ből. 35 forintot adtunk érte (1944 forint/kilogramm).
Az olcsó kategóriában a Nicole indult drazséval töltött termékkel, a nagy alakú csokimikulás tömege 125+25 gramm, 6,5% százalékos kakaótartalommal. Az alapanyagok között szerepel a fényezőszer is, vélhetőleg a drazsé miatt. Ugyanaz a rúzsos-arcpirosítós-szempillaspirálos Gyed Marózos pofa köszön vissza, mint a cég másik termékén, ennél viszont nem ajándék van, hanem színes tojásokat tartalmazó zsák, amelyek valójában a Smarties-szerű színes cukorkákat hivatottak jelképezni. Aranyszegélyes palástot és sapkát hord, ez tovább erősíti az oroszos dizájnvonalat. A csizmája valamiért zöld. A csokifigura öntőformája egész jól sikerült, bár teljesen más van a kezében, mint a külső csomagoláson. Egész jó az íze, majdnem olyan mintha tényleg csokiból lenne, a cukor viszont szörnyű. "Nem is cukor, vegyszer" - jegyezte meg az egyik tesztelő, miután kiköpte a drazsékat. Pedig a gyermekek állítólag pont a színes cukorkákkal töltött példányokra vannak rákattanva. A "csoki" része 7 pontot kapott, a drazsé viszont 1-esre vizsgázott. 139 forintos ára kilóra vetítve 926 forintos árfolyamot jelent.
A Nicole legnagyobb, 200 grammos terméke 10% kakaót tartalmaz. Érdekesen adták meg a lejárat dátumát: a hónapot az IIX rómainak tűnő, ám valójában semmit sem jelentő számmal adták meg. Szegény Mikulás durva májbetegségben szenved, bőre természetellenesen sárga. A rúzs és a szempillaspirál ez esetben is előkerült indulás előtt. A kesztyűje megmagyarázhatatlan okból rózsaszín, egyujjas kivitelben. A zsákjában van egy ló, egy focilabda, és egy gyermek. Valaki talán játszótársat kért magának, de a mai világban az sem zárható ki, hogy a Mikulás a zsákos ember, szándékainak tisztességessége pedig legalábbis megkérdőjelezhető. Egyértelműen a legbizarrabb kompozíció, reméljük a gyerekek nem nézik a csomagolást, hanem hirtelen letépik. Ráadásul egy akkora kulcs fityeg az övként szolgáló kötéldarabon, mint maga a bezsákolt gyerek. A bevonómassza-figura kivételesen pont olyan, mint ami a papíron van, a zsákban lévő gyerek viszont csokiból kiöntve elég félelmetes, pupilla nélküli üres szemmel mered a fogyasztóra. Íze elég jellegtelen, kissé savanykás, nem különösebben jó, de meg lehet enni. Ez tükröződik az átlagpontszámában is, ami 5,5 lett. 239 forintba került a Tescoban, ez 1195 forintot jelent kilónként.
Kontroll-terméknek két, valóban csokoládéból készült, "márkás", ám kis mérete miatt olcsó terméket is beválogattunk a szórásba. Az egyik kakukktojás a Boci mikulása, 18 grammot nyom, a Nestlé diósgyőri gyárában született. Tejcsokinak írják, 25 százalék benne a kakaó szárazanyag. Csomagolásán részletesen kidolgozott dizájn, nagyorrú, jóságos ábrázatú Mikulás integet és harangozik, lábánál karácsonyfa, ajándék és egy tehén szerepel. A karácsonyfa miatt jól látszik, hogy a gyártóknak esze ágában sincs feloldani a Mikulás, a Jézuska és a karácsony körüli ellentmondásokat, amely az amerikai és az európai ajándéklogisztikai rendszerek eltérősége miatt van. A gyerek könnyen megzavarodhat, hogy most akkor ki is hozta a távirányítós atomtengeralattjárót. Az íze finom, nem teljesen olyan, mint a táblás Boci, de hajaz rá. 8 pontot kapott. 138 forintba került. Kilóra számolva jól látszik az eltérés a korábbiakhoz képest: 7666 forintba kerül 1000 grammra vetítve.
A másik csoki-versenyző a 20 grammos KitKat, szintén Diósgyőrből, ropogós búzapehellyel. A korábbiakhoz képest csillagászatinak mondható 30%-os kakaótartalma. A figura valójában krampusz akar lenni, de a papíron úgy néz ki, mint egy mikulásgúnyát húzott emós fiatal (bár ők állítólag nem mosolyognak). Bakancsban van, nem csizmában. Kibontva olyan, mintha a Pokémon (vagy hasonló japán) rajzfilm valamelyik figurája lenne. A csoki hozza a KitKat-minőséget, finom, jó benne a búzapehely, a tesztelők szerint 9 pontot ér. Nem tudjuk, mennyibe került, ugyanis az Auchan pénztárosa (a nyugta tanúsága szerint Judit) ezt is Bocinak számolta, amit csak későn vettünk észre.
A karácsonyon is a multik kaszálnak
Milliárdok csüngnek a karácsonyfán
Karácsonyi ajándékötletek: férfinak krémet soha!
A harmincasok várják leginkább a Mikulást
A Privátbankár.hu "Egy Kosaras naplója" rovatában megjelenő tesztek és összehasonlítások nem hivatásos piackutatók, minőségellenőrök szakmai módszertani eljárásával készülnek. A nem reprezentatív vizsgálatok során a szerkesztőség tagjai úgynevezett vaktesztek keretében, a termékek márkájának ismerete nélkül alakítják ki véleményüket, osztályozzák a termékeket többek közt azok csomagolása, illata es íze alapjan. A cikkekben a tesztelést végzők saját véleményét, benyomásait adjuk közre, azokért felelősséget nem vállalunk, az egyes termékek vásárlására vagy elutasítására nem buzdítunk.
Privátbankár