Amikor 2015-ben a vörös baseballsapkás Donald Trump színpadra lépett, és bejelentette indulását az elnökjelöltségért, nem sokan voltak tisztában azzal, hogy az elkövetkező években személye mennyire meghatározza majd az USA politikájának alakulását. A MAGA-sapkák (ez a ’Make America Great Again’ szlogen rövidítése, amely Trump első kampányának jelmondata volt) 2025 nyarán már évfordulójukat ülik, az, hogy mindez mennyire lesz kellemes, a novemberi választás végkimenetelén múlik.
Miközben Trumpék már a vörös sityak felújított változatát árulják, amelyen az eredeti csak képként jelenik meg egy ’Never Surrender’-felirat mellett (magyarul nagyjából: sosem add fel/sosem add meg magad), és darabja elég borsos, 40 dolláros áron elérhető, más márkák is felültek a konzervatív életérzést promotáló vonatra.
Jonathan Isaac civilben az NBA-s csapat Orlando Magic kiválósága, sportkarrierje helyett ugyanakkor elsősorban azért kapott nemzetközi figyelmet, mert 2020-ban nem volt hajlandó letérdelni az amerikai himnusz alatt, miközben csapattársai a fekete amerikaiakkal szembeni rendőri brutalitás ellen tiltakoztak.
Ezen döntéséből azóta politikai karriert épített, konzervatív politikai aktivistaként szólalt fel 2022-ben a keresztény nacionalisták és az oltásellenes amerikaiak gyűlésén, és könyvet írt arról, hogy miért nem csatlakozott a faji alapú erőszak elleni tiltakozáshoz. A hirtelen jött hírnevet pedig üzleti vállalkozás terén is kihasználta, ugyanis megalapította az Unitus nevű ruházati céget, amelynek középpontjában szlogenje, a „hit, a család és a szabadság” áll. Isaac azóta egyre közelebb sodródott a Trump-táborhoz is, nemrég a közösségi médiában már azzal viccelődött, hogy akár Trump-féle edzőcipőket is hordana egy meccsen, ezen kijelentését pedig nem meglepő módon igen csak értékelték a volt elnök rajongói.
Széles területet fednek le a márkák
Isaac története egyáltalán nem egyedi, hiszen az amerikai konzervatívok igénye nőtt arra, hogy „hazafias” márkáktól vásároljanak, különösen azután, hogy tavaly óriási botrány keveredett abból, hogy az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb söre, a Budweiser reklámjában feltűnt egy transznemű influenszer, Dylan Mulvaney. De mégis mit vásárol egy jó hazafi? Összeszedtünk néhány ilyen márkát:
- Black Rifle Coffee Company - a hazafias márkajelzéséről és a veteránok támogatásáról ismert márka a konzervatív kávéfogyasztókat szólítja meg. Az árak zacskónként 15 és 20 dollár között mozognak.
- PublicSq – ez egy online piactér, amely kizárólag „szabadságpárti” és „woke-ellenes” márkákat listáz, és számos kategóriában kínál alternatívákat, az élelmiszerektől a ruházati cikkekig.
- Jeremy's Razors - a The Daily Wire által indított borotvamárka kifejezett célja az, hogy a Gillette-tel versenyezzen, és a nagyobb márkák miatt frusztrált konzervatívokat igyekszik megnyerni. Az induló készletek ára 60 dollár körül van.
- Conservative Grounds - egy tampai kávézó, amely a kávé mellett a „hazafiságot” is népszerűsíti.
- Patriot Mobile - egy mobilszolgáltató, amely saját bevallása szerint támogatja az élet- és vallásszabadságot, azaz abortuszellenes és konzervatív. A csomagok havi 25 dollárnál kezdődnek.
- Made in the USA ruházat az 1776 United által – a márka hazafias témájú, például az amerikai forradalom által inspirált grafikával ellátott ruhákat kínál, darabonként 25 és 40 dollár közötti áron.
- Nine Line Apparel - veterán tulajdonú cég, amely katonai témájú ruházatot és felszerelést kínál, 30 dollár körüli pólókkal.
- RightForge – a cég állítása szerint szólásszabadságot támogató webtárhely-szolgáltatás, azaz itt nem távolítanak el olyan tartalmakat, amiket a mainstream-platformokon például gyűlöletbeszéd miatt törölnének.