Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési és értékesítési vezetője |
Mit nyerhetnek az ügyfelek az nyílt bankolással? Mit tudhatnak az új szolgáltatók, amit a bankok eddig nem tudtak?
A módosított pénzforgalmi irányelv értelmében a nyílt bankolás elindulásával a bankoknak az EU-n belül hozzáférést kell biztosítaniuk a fizetési számla adatokhoz a hatósági engedéllyel rendelkező szolgáltatók számára (TPP). Vagyis olyan adatok, amelyeket eddig a bankok tároltak, az ügyfél hozzájárulásával hozzáférhetők lesznek a megbízhatónak minősített szolgáltatók, mint harmadik fél számára is. Ez a felhasználók számára gyakorlatban azt jelenti, hogy új, személyre szabott termékek, és szolgáltatások érhetők majd el - a külső szolgáltatók és a bankok egyénre szabott ajánlatokat tehetnek a felhasználónak, de a rendszer bizonyos esetekben arra is feljogosítja a harmadik felet, hogy az ügyfél vagy egy vállalkozás nevében kifizetéseket indítson.
Az open banking, a nyílt bankolás tehát azt jelenti, hogy azok az adatok, amelyeket eddig a bankok tároltak, hozzáférhetőek lesznek a megbízhatónak minősített szolgáltatók, mint harmadik fél számára is. Nem jelent ez biztonsági kockázatot? Ki dönti el, hogy egy szolgáltató megbízható?
Arra, hogy egy szolgáltató rendelkezik-e a megfelelő jogosítványokkal, az Európai Bankhatóság (EBA) központi regisztere fog választ adni. A módosított pénzforgalmi irányelv, a PSD2 előírja, hogy az Európai Bankhatóságnak (EBA) központi adatbázist kell kialakítania az EU országaiban szolgáltató pénzügyi vállalkozások meghatározott köréről. Magyarországon az MNB végzi a törvényességi felügyeletet, beleértve a nyílt bankoláshoz kapcsolódó engedélyezést és nyilvántartást. Mielőtt megtörténne az ügyfél, harmadik félnek (szolgáltatónak) adott felhatalmazása alapján, számlájához történő hozzáférés, a bank akár minden egyes alkalommal ellenőrizheti, hogy a szolgáltató benne van-e az EBA adatbázisában, vagyis megbízható-e vagy sem.
Milyen szolgáltatásokkal törhetnek elő elsősorban a nyílt bankolásnak köszönhetően az új szolgáltatók?
A banki adatokhoz való hozzáférés segítségével az új szolgáltatók személyre szabottabb szolgáltatásokat tudnak majd nyújtani a felhasználóknak. Az ügyfelek képesek lesznek például mobilapplikációk használatával a különböző bankoknál vezetett számláikról egységes felületen tranzakciókat kezdeményezni és számlainformációjukat lekérdezni. Ilyen alkalmazások lehetnek a jövőben a pénzügyi menedzserek, költség-optimalizálók, személyi kölcsön igénylő megoldások, termék összehasonlító szolgáltatások, stb.
A pénzügyi szolgáltatói szektor régi, nagy szereplői számára az open banking mindenképp új versenytársak megjelenését is jelenti. Miért támogatja mégis a folyamatot a Mastercard?
A Mastercardnál mi mindig támogatjuk az innovációt - célunk az, hogy a felhasználók igényeinek megfelelő, kényelmes és biztonságos megoldásokat nyújtsunk a fogyasztóknak. Az új szereplők megjelenésével egyre erősebbé válik a piaci verseny – új szolgáltatók és új szolgáltatások jelennek meg. Az új környezetben az fogja megállni a helyét, aki alkalmazkodni tud az új kihívásokhoz, és a felhasználók elvárásainak leginkább megfelelő megoldásokkal tud előállni.
Hogyan készül a Mastercard a nyílt bankolásra?
A nyílt bankolás egy nagy lehetőség, mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók számára. A Mastercard pedig igyekszik szakértelmével támogatni a piac fejlődését. Olyan, a nyílt bankolást támogató szolgáltatáscsomagot fejlesztett, ami segít összekötni a kereskedőket, harmadik feles pénzügyi szolgáltatókat a bankokkal. Az „Open Banking Connect” szolgáltatásunk standard interfészek használatával segíti elő a bankok és a hatósági engedéllyel rendelkező szolgáltatók technológiai kapcsolódását. Az „Open Banking Protect” megoldásunk költséghatékonyan teszi lehetővé a bankok számára a szolgáltatók engedélyének és szükséges tanúsítványának ellenőrzését, számos más visszaélés megelőző funkcióval. Az „Open Banking Resolve” felületünk elősegíti a nyílt bankolás szereplői között történő kommunikációt, valamint segítséget nyújt, a vitás kérdések megoldásában, előre definiált, transzparens szabályrendszerek alapján.
A szolgáltatáscsomaggal célunk az, hogy biztonságos hátteret nyújtsunk a nyílt bankoláshoz az Európai Unióban. A tesztek Lengyelországban és az Egyesült Királyságban már elindultak, ezek eredményétől függően kerülhet majd sor a szolgáltatás más országokban történő bevezetésére is.