A banki ügyfelek viszonylag kis részére jellemző, hogy új pénzintézetet válasszon, és még kisebb azok száma, akik az egyszerűsített bankváltás lehetőségével élnek, pedig az egyszerűsített bankváltás 2009 óta elérhető a pénzintézetek döntő részénél, amelyek a Magyar Bankszövetség ajánlásához csatlakoztak - írja a Metropol. Pedig az egyszerűsített bankváltáshoz elég az új bankot felkeresni, és elintézik a régi számla megszüntetését és a számlához kapcsolódó csoportos beszedések átvezetését.
A lap által megkérdezett pénzintézetek közül az OTP, a CIB és az Unicredit szerint nagyon alacsony, elhanyagolható, illetve nem jelentős az egyszerűsített formában bankot váltó ügyfelek száma. Hasonlókról számoltak be a pontosabb számokat közlő bankok is: az Erste Banknál a számlanyitások és számlazárások esetében is az ügyfelek kevesebb mint fél százaléka él az egyszerűsített bankváltással. Az MKB-nál évente mintegy 200-an váltanak pénzintézetet ilyen módon.
A Magyar Bankszövetség adatai szerint évente 4000-4500 ügyfél kezdeményezi az egyszerűsített bankváltást. A tavalyi év végén vezetett 9 millió 607 ezer lakossági bankszámlához képest ez a mennyiség csepp a tengerben. Az OTP szerint az ügyfél életében bekövetkező lényeges változás, például munkahelyváltás, költözés vagy válás esetén jellemző a bankváltás. Egy másik ok a megszokott bankfiók bezárása lehet.
A hitelkiváltás is számlaváltozást hozhatA komolyabb bankváltást segítheti elő a jegybank szerint az is, hogy a küszöbön álló forintosítás idején a tervek szerint 6 hónapra teljesen ingyenessé teszik a hitelkiváltást, azaz az eddigi számlavezető bank helyett egy másik hitelintézet forinthitelét minden költség nélkül választhatja az ügyfél. Ez magával vonná az esetek döntő részében a számlaszolgáltató váltását is. |
"Egyenszámla" a megoldás? Aligha
Az elmúlt hónapokban számos alkalommal került elő annak kérdése, hogy a banki ügyfelek bankváltását érdemes lenne jobban elősegíteni, hiszen sokan igen drága számlakonstrukcióban ragadnak. Ugyanakkor - miután érezhető, hogy a banki ügyfelek e tekintetben nem igazán akarnak lépni - a jegybank olyan irányba indult el, hogy a számlakonstrukciókat próbálná "egységesíteni". Az MNB típus-számlákat határozna meg azért, hogy a bankok díjazása összehasonlíthatóbb legyen.
Az elképzelések szerint így az ügyfelek is könnyebben váltanak majd. Mindez ugyanakkor azért furcsa, mert egyrészt a jegybank eddig is működtetett összehasonlító oldalakat (s persze a piaci szereplők, alkuszok is), ahol eddig is transzparensen lehetett látni az adott számlacsomagok szolgáltatásait és díját. Emellett a számlakonstrukciókat "egységesíteni" meglehetősen nehéz, hiszen ügyfélcsoportoknak merőben eltérő igényeik lehetnek. A szolgáltatási minimum, az alap-számlacsomag pedig, amelyet minden banknak nyújtania kell, nem kelendő. Persze, az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy nem is igazán kínálják ezt a konstrukciót a bankok széles hírveréssel.