5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Amikor egy adott szektoron belül a részvényárak erősen eltérő értékeléssel bírnak, rendre felmerül, hogy mennyire megbízható a tőzsdék értékítélete. Nem kérdéses, hogy ez a Toyota trónfosztása kapcsán is téma lesz.

Van egy autógyártó vállalat, amely bár rendkívül trendi, és a maga nemében úttörő volt, ám mivel a méretgazdaságosságtól távol állt, és állandó problémái adódtak a termeléssel, sok szakértő a lelke mélyén pénztemetőnek tartotta. Valószínűleg sokan ebből a rövid jellemzésből is kitalálták, hogy az elektromos autók egyik úttörőjéről, a Tesláról beszélünk.

Erős első negyedévet zárt a Tesla

A vállalat legutóbbi negyedéves számai már biztatóak voltak, hiszen az eladások éves bázison 40 százalékkal megugrottak, és 88 500 autót szállított le a társaság. Igaz, a növekvő eladás nem a prémiumkategóriás járművek (S és X modellek), hanem a "népautónak" számító Model 3 és a Y-nak volt köszönhető. A bevételek emiatt az értékesített darabszámnál valamivel kisebb mértékben, 38 százalékkal nőttek és elérték a 6 milliárd dollárt. Ez az eddigi legjobb első negyedéve volt a Teslának, de árnyalja a képet, hogy az utolsó négy negyedévet tekintve (2019 második negyedévétől kezdődően) ez volt a legalacsonyabb árbevételt hozó három hónap.

A Model 3 az elektromos kategória népautója lett
A Model 3 az elektromos kategória népautója lett

A kiugrónak nem nevezhető árbevétel mellett minimális nyereséggel zárta a Tesla az első negyedévet, adózott eredménye 16 millió dollár, vagyis részvényenként 9 cent lett. Érdemes még egy adatsort kiemelni a társaság számaiból, ez pedig készpénzállomány, amely 1,8 milliárd dollárral 8,1 milliárd dollárra emelkedett. Más kérdés, hogy ez nem a Tesla remeklésének, hanem a korábban végrehajtott 2,3 milliárd dolláros tőkeemelésnek volt köszönhető, míg a szabad cash flow tetemes, közel 900 millió dolláros veszteséget mutatott.

Ezek után azt gondolhatnánk, hogy a Tesla részvényeket, más autógyártókéhoz hasonlóan, büntették a befektetők és a papír tetemes árfolyamveszteséget szenvedett el. Az igazság az, hogy bár a februári 900 dollár feletti csúcsról márciusban valóban nagyon nagyot esett, és lefelezte a Tesla az értékét, azóta viszont úgy repül, mintha rakéták hajtanák. A március közepén látott 361 dolláros mélypontjához képest a Tesla árfolyama a háromszorosára nőtt, és 1119 dollár lett.

200 milliárd felett az érték

Ennek révén pedig immár a világ legértékesebb autógyártójává vált, megelőzve az eddigi csúcstartó Toyotát. A társaság tőzsdei kapitalizációja kényelmesen átlépte a 205 milliárd dolláros szintet. A japán autógyártó óriás értéke eközben 200 milliárd dollár körül mozog. A mostani rekordhoz képest a minden idők legértékesebb autógyártó vállalat képzeletbeli címe mindazonáltal továbbra is a Toyotáé, amely „fénykorában” 284 milliárd dollárt ér.

Rengeteget keresett, aki bízott a Teslában
Rengeteget keresett, aki bízott a Teslában

A Tesla számára egyébként az idei év a nagy előzések időszaka, február elején egy nagy rallyt követően 20 százalékkal ugrott meg egyetlen nap a kurzusa és a cég összértéke elérte a 140 milliárd dollárt, ami meghaladta a Volkswagen AG és a BMW AG együttesen 137 milliárd dolláros piaci tőkeértékét. Érdekesség, hogy ekkor a Ford és a GM együttes piaci tőkeértéke pedig 83 milliárd dollár volt.

Ha csak a számokat nézzük, akkor nehéz azt állítani, hogy a mostani 205 milliárdos cégérték indokolt, hiszen míg a Volkswagen-csoport vagy a Toyota évi 10 millió autót állít elő, addig a Tesla számára a 400 ezres szám elérése is óriási kihívás, tavaly például 367 ezer autót gyártottak. A bevételeket tekintve nem 20-szoros, csak 16-szoros a különbség a Toyota javára, ahogy a japán vállalat nyeresége is sokkal nagyobb, mint a Teslának.

Miért ilyen értékes a Tesla?

Azt is érdemes megjegyezni, hogy az általános piaci visszaesés, a gyárleállások alól a Tesla sem tudott kibújni. A szigorú korlátozások ellen a cég ikonikus alapítója, Elon Musk többször szót emelt, más kérdés, hogy hatástalanul. Az is érdekes, hogy a problémákat észlelve maga a vezérigazgató mondta azt, illetve pontosabban twittelte májusban, hogy az akkori 755 dolláros részvényár túl magas. Az intelme ugyanakkor gyakorlatilag hatástalan maradt, és azóta is szárnyal a részvény ára.

A mostani cégértéket egyre nehezebb megmagyarázni, hiszen a néhány dolláros részvényenkénti eredmény összevetve az 1100 dolláros árral „nehezen adja ki a matekot”. A tőzsdei befektetők és elemzők ugyanakkor azzal magyarázzák az árfolyam szárnyalását, hogy egyre több jel mutatja, hogy a Tesla képes lesz nagy tömegben elektromos autókat előállítani és nyereségesen működni.

Az árfolyam emelkedését magyarázók időnként azt is felhozzák, hogy a piac a Teslát nem autógyártóként kezeli, hanem technológiai cégként, és ennek megfelelően történik az árazás. Ez persze így talán „meredeken” hangzik, ám ha megnézzük, hogy a Tesla nem követi az autógyártók szokásos logikáját, akkor már árnyaltabb a kép. Az Elon Musk vezette vállalat ugyanis a többiektől eltérően nem "hardvert" gyárt, hanem egy olyan eszközt ad a vásárlói kezébe, amelyet online szoftverfrissítésekkel fejleszteni lehet és így jobbá tudnak tenni. A vásárlók és befektetők pedig úgy tűnik, értékelik azt, hogy nem csak az elektromos hajtásnál, hanem ezen a területen is úttörő a társaság.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 17365 17240 17400 -0,29% 0 0 5 768 638 320 HUF 2024-04-24 17:09:55
MOL 2996 2948 3008 +1,90% 0 0 1 297 941 998 HUF 2024-04-24 17:09:26
MTELEKOM 942 935 942 +0,21% 0 0 561 510 659 HUF 2024-04-24 17:14:14
RICHTER 9100 8925 9100 +1,56% 0 0 1 880 165 955 HUF 2024-04-24 17:07:58
OPUS 396 396 403 -0,88% 0 0 89 629 866 HUF 2024-04-24 17:05:07
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Van egy rossz hírünk a forintról
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 19:01
Már megint lejjebb csúszott az árfolyama.
Részvény / Deviza / Áru Nagy Márton bejelentést tett a benzinárról, szárnyalt a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 17:44
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 437,29 pontos, 0,66 százalékos emelkedéssel, 66 376,55 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Megrángatták a Molt az ársapka előtt, Musk felbeszélte a Teslát
Eidenpenz József | 2024. április 24. 12:21
Kedvező a hangulat a tőzsdéken, az amerikai gyorsjelentések is jók voltak és egy makroadat is reményt keltett. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) kamatdöntése inkább megnyugtatta a forintpiacot, az euró árfolyama enyhén esett. A pesszimista várakozásoknál is pocsékabbak lettek a Tesla számai, mégis emelkedni tudott. Letiltják a szankciók kikerülésére használt venezuelai kriptószámlákat.
Részvény / Deviza / Áru Félénk mosoly ülhet ki az arcára, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 07:27
A forint még mindig a 393-es szint felett cserél gazdát.
Részvény / Deviza / Áru Mit szólt a forint Matolcsy Györgyék döntéséhez?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 19:04
Délutánra erősödött a főbb devizákkal szemben a hazai fizetőeszköz. 
Részvény / Deviza / Áru Már most fáj a Molnak a kormány terve
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 18:11
Újra bevezethetik az ársapkát, a lépés a Mol-részvények keddi kereskedésére is hatott. 
Részvény / Deviza / Áru Az MNB-n a forinttulajok szeme, nem szabad leírni az elektromos autókat?
Eidenpenz József | 2024. április 23. 12:23
Az európai tőzsdék hangulata jó, amihez egy kedvező menedzserindex sokat tehetett hozzá. A BUX is jól néz ki, de a Mol esik. A forintpiac feszült nyugalommal várja az MNB kamatdöntését, nagyot esett az arany, drágulnak az energiahordozók. Tesla- és GM-eredmények, elektromosautó-eladások, magyar kamatdöntés van még a láthatáron.
Részvény / Deviza / Áru Néhány fillért hozott a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 06:51
Minimálisan erősödött a forint a legfontosabb nemzetközi devizákkal szemben. 
Részvény / Deviza / Áru Jobb, ha még egyszer megnézi, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 19:04
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Egyáltalán nem volt hétfői hangulat a tőzsde parkettjén
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 17:25
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 80,46 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel 65 125,52 ponton zárt hétfőn.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG