Illusztráció. (Fotó: Reuters) |
A Ford csütörtöki bejelentése szerint 12 ezer európai munkavállalójától válik meg a jövő év végéig. Mint arról a vállalat beszámolt, a létszámleépítés célja az európai ágazat nyereségességének a növelése, valamint a költségcsökkentések révén felszabaduló források átirányítása az elektromos autók gyártásának a növelésére.
A most bejelentett költségcsökkentés nem csak elbocsátásokkal, hanem gyárak bezárásával is jár. Így a Ford öt európai egységét zárja be, hármat Oroszországban, egyet-egyet pedig Nagy-Britanniában és Franciaországban. Ezeken túl, csökkentik a műszakok számát a spanyol (Valencia) és a német (Saarlouis) gyárukban is. Mint az a beszámolókból kiderült, a Ford 51 ezer embert foglalkoztat Európában, a vegyesvállalatokat is figyelembe véve ez a szám eléri a 65 ezret.
A vállalat az utóbbi időszakban az észak-amerikai kontinensen remek számokat produkált, ugyanakkor a teljes konszern eredményét lerontották a többi kontinensen, így például Európában működő eredménye. Tavaly így 7 milliárd dollár profitot ért el a vállalat, ami esőre jól hangzik, azonban jelentősen árnyalja a képet, ha a haszonkulcsot összevetjük az egy évvel korábbival. A 2017-es évben ez a mutató 6,1 százalék, míg 2018-ban 4,4 százalékra esett a haszonkulcs.
Nem egyszerű az európai piac
A Ford Európával kapcsolatos döntésében az is szerepet játszik, hogy csökken az autókereslet a kontinensen. Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA épp csütörtökön ismertette, hogy legújabb várakozása szerint idén egy százalékkal csökken a forgalomba helyezett új személyautók száma az eddig becsült egy százalék növekedés helyett.
A Ford és a többi autógyártó számára az európai piac egyébként is több fejfájást okoz, hiszen a gyengébb kereslet mellett a folyamatosan szigorodó emissziós előírásokat is teljesíteniük kell. Ezek mellett globális szinten is egyre több pénzt kell fektetniük az új hajtás technológiákba, az elektromos és a hibrid meghajtású autókba. De nagyon komoly összegeket fordítanak a gyártók az önvezető autók fejlesztésébe is, ami tovább csökkenti a társaságok profitját. Mindezek pedig nem csak a Fordot, de más gyártókat is arra kényszerítenek, hogy a fix költségeket csökkentsék és egyszerűsítsék a modellportfóliójukat.