5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Nagyon komor képet fest a német autógyártók helyzetéről a sajtó, néhány év múlva 5-8 millió elektromos autó is érkezhet Kínából Európába, ami tíz nagy gyáregységet is feleslegessé tehet kontinensünkön. De a cégek nem adják fel, gőzerővel fejlesztenek, vegyes vállalatokat alapítanak.

Hogyan küzdenek a német autógyártók a totális összeomlás ellen? – ezt a vészjósló címet adta a német N-Tv.de autóipari cikkének. A nagyok, a Volkswagen (VW), a Mercedes és a BMW szerintük ugyanis nagy nyomás alatt vannak a kínai elektromos autógyártók miatt, és

nem kevesebb a tét, mint a túlélés.

Bár ígéretes tervek voltak egykor a német autógyártók fiókjában az elektromos átálláshoz, a kínai konkurencia gyorsabb volt. Autóik nemcsak olcsóbbak, de még menőbbek is, a dizájn és a felszereltség a vásárlók széles körének ízlését eltalálja.

Ezek az új üdvöskék

A német autógyártók korábbi vezető pozíciója a globális autópiacon porladóban van.

A hagyományos gyártók, a VW, a Mercedes és a BMW csak tengődnek az elektromos autók piacán. A dögös újoncok ma a BYD, a Nio, a Wuling, a Xpeng és a Zeekr.

Főleg a nagymenő BYD (“Build your Dream”, “építsd fel az álmod”) válik jól ismertté már Kínán kívül is. Tavaly a Tesla után a második legnagyobb elektromosautó-gyártó volt. Februárban pedig letaszította a trónról a Volkswagent Kínában az új autók eladásait tekintve.

A németek nagy tévedése

Ha a BYD a terveknek megfelelően terjeszkedik külföldön, akkor a világ legnagyobb autógyártójává válhat. Megelőzve a most globálisan második számú VW-t és az első számú japán Toyotát is.

A németek legnagyobb tévedése az volt, hogy azt hitték, az e-mobilitás terén is zökkenőmentesen folytathatják a belsőégésű autóik sikertörténetét mondta Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő.

Tíz gyár feleslegessé válhat?

A nagy autógyártók feje felett kardként lebeg, hogy a kínai újoncok nagy mennyiségben exportálhatják modelljeiket Nyugatra. A német autóipari beszállítók borúlátó előrejelzései szerint 2027-re már öt-hét millió kínai e-autót regisztrálhatnak az EU-ban és Nagy-Britanniában. De van, aki inkább nyolcmillióra számít. Ez az európai munkaerőpiacra is kihatással lenne.

Nyolcmillió kínai elektromos autó azt jelentené, hogy az európai gyártóknak körülbelül tíz nagy üzemegysége feleslegessé válna Európában.

Ami a magyarországi gyárakra és autóipari beszállító vállalkozásokra is erős hatással lehet – tehetjük hozzá.

Aggódnak a menedzserek

A PwC könyvvizsgáló és tanácsadó cégcsoport arra számít, hogy a kínai gyártóknak mindenképpen sikerülni fog az áttörés az e-autók európai exportjában. Így a Mercedes, a BMW és az Audi nehezebb idők elé nézhet.

Az árfolyam árulkodó? A Volkswagen, a Mercedes és a BYD a tőzsdén. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
Az árfolyam árulkodó? A Volkswagen, a Mercedes és a BYD a tőzsdén. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

A cégközpontokban is aggodalom uralkodik, Ralf Brandstätter, a VW igazgatótanácsának tagja nemrég “lavinának” nevezte a fejleményeket és a régi üzleti modellek széthullásáról beszélt.

Menekülés előre

Az európai autóipari beszállítók az Audi vagy a Mercedes helyett egyre inkább Kínában akarják értékesíteni alkatrészeiket. Az autógyártók maguk pedig sikeres kínai partnerekre igyekeznek támaszkodni. A Volkswagen leányvállalata, az Audi például a kínai SAIC vegyesvállalati partnerrel tárgyal az elektromos autók közös, gyorsított ütemű fejlesztéséről.

A kínai piac potenciálja elképesztő. Míg az USA-ban mintegy 820 autó jut 1000 lakosra, az EU-ban pedig 570, addig Kínában még csak körülbelül 110.

A VW maga is milliárdokat fektet a helyi fejlesztésekbe. A Mercedes-főnök Ola Källenius is növelni akarja a korábban az elektromos fordulatra betervezett 40 milliárd eurós költségvetést.

Kooperációra kényszerül a Volkswagen

A VW be akar szállni az e-autókat gyártó Xpengbe, mivel számára rosszul alakulnak a dolgok Kínában. A wolfsburgi vállalatnak a helyi Xpenggel közösen fejlesztett autói hamarosan, 2026-ban legördülnek a gyártósorról – írja egy másik cikk. A német cég 700 millió dollárért megvásárolná az Xpeng részvényeinek csaknem öt százalékát, és

a kínaiakkal közösen két középkategóriás elektromos autót fejleszt a népköztársaság számára jelentették be a napokban.

A Musk-féle árháború betett

A német autógyártóknál tehát nincs jele a kapitulációnak, még akkor sem, ha el vannak késve. A pesszimisták szerint viszont az összeomlást már csak lassítani lehet. Ennek több oka is van, az egyik a Tesla által Kínában kirobbantott árháború. Miközben a Tesla “háborús kasszája” jól meg van tömve, azaz sok pénztartaléka van ehhez.

A BYD Atto 3, nemzetközi piacot megcélzó típusa. Fotó: BYD
A BYD Atto 3, nemzetközi piacot megcélzó típusa. Fotó: BYD

Kormányzati szél és ellenszél

A kormányzat részéről ráadásul már némi ellenszél tapasztalható Németországban. Szeptembertől a vállalkozások nem kapnak többé támogatást a tisztán e-autók vásárlásához. Az úgynevezett flottapiac növekedése ezért össze fog omlani, növekedése az első félévi 63 százalékról a második félévben két százalékra zsugorodhat – idéznek egy elemzőt.

A kínai kormány eközben gazdaságélénkítő intézkedéscsomagot állít össze, és ebben milliárdos támogatásokkal ösztönzi az e-autók iránti keresletet is. Bár Robert Habeck német gazdasági miniszter megnövelte a magánszemélyek számára nyújtott állami környezetvédelmi bónusz keretét, amelyet e-autó vásárlásakor lehet igénybe venni, a német autógyártóknak így is nehéz lesz.

A német gyárak újjászervezik magukat?

Ennek ellenére Dudenhöffer nem gondolja, hogy a harc reménytelen. Rövid. és középtávon nehéz lesz a német autógyártóknak, de hosszútávon van esélyük a stabilizálódásra. A korábbi nagy fölényük azonban az új autós világban egyszer s mindenkorra megszűnhet.

A VW, a BMW és a Mercedes fejlesztési részlegei jelenleg gőzerővel dolgoznak az elektromos modellek második generációján. Kínai partnerekkel vagy anélkül, a siker kötelező, hibázni már nem szabad – írja a portál.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 21000 20640 21050 +0,96% 0 0 10 207 199 780 HUF 2024-11-15 17:11:54
MOL 2642 2632 2672 -1,05% 0 0 920 835 202 HUF 2024-11-15 17:07:30
MTELEKOM 1188 1188 1216 -1,16% 0 0 499 642 242 HUF 2024-11-15 17:05:16
RICHTER 10700 10660 10830 -0,74% 0 0 2 207 302 850 HUF 2024-11-15 17:05:24
OPUS 523 517 526 +0,77% 0 0 102 396 113 HUF 2024-11-15 17:05:11
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Szomorú lesz, ha meglátja ezt a forintárfolyamot
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 19:31
Gyengült a forint pénteken a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Csak az OTP zárta jól a hetet
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 19:05
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 4,8 pontos, 0,01 százalékos emelkedéssel, 77 771,12 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Az MNB kezében a forint kulcsa, Magyarországra jön a Revolut kriptotőzsdéje
Eidenpenz József | 2024. november 15. 12:33
A nagyobb európai tőzsdék indexei tartják magukat, de a kisebbek esnek, és Amerikában is rossz hangulat várható. A BUX-ot az OTP Bank tartja meg, amely már 20 900 forint felett is járt. A forint stabil, kérdés, mi lesz a dollárral és mit lép kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A kriptovaluta-piac mérete beérte Franciaország GDP-jét, hozzánk is jön a Revolut kriptotőzsdéje.
Részvény / Deviza / Áru Tovább püfölik a forintot
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 07:28
A péntek reggel sem indul jól.
Részvény / Deviza / Áru Már 21 ezer az OTP, 1500 forint felett lesz a Telekom?
Eidenpenz József | 2024. november 14. 12:26
Átlépte a 21 ezer forintot is az OTP ára, a jó gyorsjelentése után a Telekom részvénye viszont süllyed. Mesebeli árakon forgott a bitcoin, razziáztak a kriptós fogadóiroda vezetőjénél. Az európai tőzsdeindexek emelkednek, de nagy különbségek vannak az egyes országok között. Csendesen gyengül a forint, drágul a gáz.
Részvény / Deviza / Áru A forint enerváltan, de mégiscsak felébredt csütörtök reggel
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 07:44
A forint árfolyama csak lehheletnyit változott csütörtök reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Gőzerővel terjeszkedik a Waberer’s
Eidenpenz József | 2024. november 13. 18:44
A Waberer’s International Nyrt. gyorsjelentése szerint mintegy tíz százalékos csoportszintű bevételnövekedést ért el. Erről és stratégiai projektjeik helyzetéről, a 2024 éves kilátásokról beszélt a cég vezetése, szó volt a holding tervezett szervezeti átalakításáról, illetve a Magyar Posta Biztosítók akvizíciójának státuszáról is.
Részvény / Deviza / Áru Még egy-két ilyen nap, és újra 400 alá mehetne forintárfolyam
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 18:27
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Szerdára időzítette meglepetését a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 17:59
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 157,06 pontos, 0,2 százalékos emelkedéssel 77 123,76 ponton zárt szerdán.
Részvény / Deviza / Áru A dollár elintézheti a forintot, a kisbefektetők kriptót vesznek?
Eidenpenz József | 2024. november 13. 12:35
Az európai tőzsdék stagnálnak, a piacok kivárnak a nagyon fontos amerikai inflációs adat előtt. Szétvált a magyar részvények mezőnye a héten, az OTP a húzópapír. A forintra kifejezetten rosszul hat a dollár erősödése, válságot jósol a Graphisoft Park. Kiszálltak az aranyból a brókerek, a kisbefektetők tömegesen jelenhetnek meg a kriptovaluta-piacon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG