5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nagyon komor képet fest a német autógyártók helyzetéről a sajtó, néhány év múlva 5-8 millió elektromos autó is érkezhet Kínából Európába, ami tíz nagy gyáregységet is feleslegessé tehet kontinensünkön. De a cégek nem adják fel, gőzerővel fejlesztenek, vegyes vállalatokat alapítanak.

Hogyan küzdenek a német autógyártók a totális összeomlás ellen? – ezt a vészjósló címet adta a német N-Tv.de autóipari cikkének. A nagyok, a Volkswagen (VW), a Mercedes és a BMW szerintük ugyanis nagy nyomás alatt vannak a kínai elektromos autógyártók miatt, és

nem kevesebb a tét, mint a túlélés.

Bár ígéretes tervek voltak egykor a német autógyártók fiókjában az elektromos átálláshoz, a kínai konkurencia gyorsabb volt. Autóik nemcsak olcsóbbak, de még menőbbek is, a dizájn és a felszereltség a vásárlók széles körének ízlését eltalálja.

Ezek az új üdvöskék

A német autógyártók korábbi vezető pozíciója a globális autópiacon porladóban van.

A hagyományos gyártók, a VW, a Mercedes és a BMW csak tengődnek az elektromos autók piacán. A dögös újoncok ma a BYD, a Nio, a Wuling, a Xpeng és a Zeekr.

Főleg a nagymenő BYD (“Build your Dream”, “építsd fel az álmod”) válik jól ismertté már Kínán kívül is. Tavaly a Tesla után a második legnagyobb elektromosautó-gyártó volt. Februárban pedig letaszította a trónról a Volkswagent Kínában az új autók eladásait tekintve.

A németek nagy tévedése

Ha a BYD a terveknek megfelelően terjeszkedik külföldön, akkor a világ legnagyobb autógyártójává válhat. Megelőzve a most globálisan második számú VW-t és az első számú japán Toyotát is.

A németek legnagyobb tévedése az volt, hogy azt hitték, az e-mobilitás terén is zökkenőmentesen folytathatják a belsőégésű autóik sikertörténetét mondta Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő.

Tíz gyár feleslegessé válhat?

A nagy autógyártók feje felett kardként lebeg, hogy a kínai újoncok nagy mennyiségben exportálhatják modelljeiket Nyugatra. A német autóipari beszállítók borúlátó előrejelzései szerint 2027-re már öt-hét millió kínai e-autót regisztrálhatnak az EU-ban és Nagy-Britanniában. De van, aki inkább nyolcmillióra számít. Ez az európai munkaerőpiacra is kihatással lenne.

Nyolcmillió kínai elektromos autó azt jelentené, hogy az európai gyártóknak körülbelül tíz nagy üzemegysége feleslegessé válna Európában.

Ami a magyarországi gyárakra és autóipari beszállító vállalkozásokra is erős hatással lehet – tehetjük hozzá.

Aggódnak a menedzserek

A PwC könyvvizsgáló és tanácsadó cégcsoport arra számít, hogy a kínai gyártóknak mindenképpen sikerülni fog az áttörés az e-autók európai exportjában. Így a Mercedes, a BMW és az Audi nehezebb idők elé nézhet.

Az árfolyam árulkodó? A Volkswagen, a Mercedes és a BYD a tőzsdén. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.
Az árfolyam árulkodó? A Volkswagen, a Mercedes és a BYD a tőzsdén. Forrás: Tradingview.com. További árfolyamok, grafikonok: Privátbankár Árfolyamkereső.

A cégközpontokban is aggodalom uralkodik, Ralf Brandstätter, a VW igazgatótanácsának tagja nemrég “lavinának” nevezte a fejleményeket és a régi üzleti modellek széthullásáról beszélt.

Menekülés előre

Az európai autóipari beszállítók az Audi vagy a Mercedes helyett egyre inkább Kínában akarják értékesíteni alkatrészeiket. Az autógyártók maguk pedig sikeres kínai partnerekre igyekeznek támaszkodni. A Volkswagen leányvállalata, az Audi például a kínai SAIC vegyesvállalati partnerrel tárgyal az elektromos autók közös, gyorsított ütemű fejlesztéséről.

A kínai piac potenciálja elképesztő. Míg az USA-ban mintegy 820 autó jut 1000 lakosra, az EU-ban pedig 570, addig Kínában még csak körülbelül 110.

A VW maga is milliárdokat fektet a helyi fejlesztésekbe. A Mercedes-főnök Ola Källenius is növelni akarja a korábban az elektromos fordulatra betervezett 40 milliárd eurós költségvetést.

Kooperációra kényszerül a Volkswagen

A VW be akar szállni az e-autókat gyártó Xpengbe, mivel számára rosszul alakulnak a dolgok Kínában. A wolfsburgi vállalatnak a helyi Xpenggel közösen fejlesztett autói hamarosan, 2026-ban legördülnek a gyártósorról – írja egy másik cikk. A német cég 700 millió dollárért megvásárolná az Xpeng részvényeinek csaknem öt százalékát, és

a kínaiakkal közösen két középkategóriás elektromos autót fejleszt a népköztársaság számára jelentették be a napokban.

A Musk-féle árháború betett

A német autógyártóknál tehát nincs jele a kapitulációnak, még akkor sem, ha el vannak késve. A pesszimisták szerint viszont az összeomlást már csak lassítani lehet. Ennek több oka is van, az egyik a Tesla által Kínában kirobbantott árháború. Miközben a Tesla “háborús kasszája” jól meg van tömve, azaz sok pénztartaléka van ehhez.

A BYD Atto 3, nemzetközi piacot megcélzó típusa. Fotó: BYD
A BYD Atto 3, nemzetközi piacot megcélzó típusa. Fotó: BYD

Kormányzati szél és ellenszél

A kormányzat részéről ráadásul már némi ellenszél tapasztalható Németországban. Szeptembertől a vállalkozások nem kapnak többé támogatást a tisztán e-autók vásárlásához. Az úgynevezett flottapiac növekedése ezért össze fog omlani, növekedése az első félévi 63 százalékról a második félévben két százalékra zsugorodhat – idéznek egy elemzőt.

A kínai kormány eközben gazdaságélénkítő intézkedéscsomagot állít össze, és ebben milliárdos támogatásokkal ösztönzi az e-autók iránti keresletet is. Bár Robert Habeck német gazdasági miniszter megnövelte a magánszemélyek számára nyújtott állami környezetvédelmi bónusz keretét, amelyet e-autó vásárlásakor lehet igénybe venni, a német autógyártóknak így is nehéz lesz.

A német gyárak újjászervezik magukat?

Ennek ellenére Dudenhöffer nem gondolja, hogy a harc reménytelen. Rövid. és középtávon nehéz lesz a német autógyártóknak, de hosszútávon van esélyük a stabilizálódásra. A korábbi nagy fölényük azonban az új autós világban egyszer s mindenkorra megszűnhet.

A VW, a BMW és a Mercedes fejlesztési részlegei jelenleg gőzerővel dolgoznak az elektromos modellek második generációján. Kínai partnerekkel vagy anélkül, a siker kötelező, hibázni már nem szabad – írja a portál.

A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.

 

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32220 31770 32400 -0,83% 32220 32240 4 223 399 210 HUF 2025-11-04 11:09:56
MOL 2906 2880 2926 -0,27% 2904 2906 368 559 164 HUF 2025-11-04 11:10:00
MTELEKOM 1764 1754 1764 +0,23% 1762 1764 171 674 072 HUF 2025-11-04 11:08:58
RICHTER 10410 10320 10410 +0,58% 10400 10410 165 636 010 HUF 2025-11-04 11:09:16
OPUS 541 536 542 +0,37% 541 542 35 039 794 HUF 2025-11-04 11:07:43
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A részvényeket nem jó ötlet kihagyni – interjú
Eidenpenz József | 2025. november 4. 10:21
Hosszú távon a részvénypiacok túlteljesítettek minden más befektetési eszközt, így nem az a kérdés, vegyünk-e belőlük, hanem az, hogy milyen arányban és milyet. A feltörekvő piacokon az árak a szokásosnál is nagyobb diszkontot tartalmaznak, így az ottani papírokat is érdemes vásárolni. A mesterséges intelligencia haszonélvezői közül is találunk ott cégeket bőven. Interjú a Fidelity International portfólió-menedzserével, Pálfi Zoltánnal.
Részvény / Deviza / Áru Mínuszban nyitottak a tőzsdék, Budapesten is esnek a részvények
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 09:26
Gyengüléssel kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,65 százalékkal, a frankfurti DAX index 1,40 százalékkal, a párizsi CAC-40 index pedig 1,37 százalékkal esett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 1,33 százalék csökkenést jelzett nyitáskor.  
Részvény / Deviza / Áru Hihetetlenül erős a forint, csaknem másfél éves csúcson van az árfolyam
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 07:25
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Az Amazon és az Open AI együttműködése csúcsközelbe repítette a Nasdaqot
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 06:10
Vegyesen zártak a New York-i tőzsde főbb mutatói, a Nasdaq emelkedett.
Részvény / Deviza / Áru Kőkeményen tartja magát a forint az euróval szemben
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 18:45
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP soha nem látott csúcsot villantott a parketten
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 17:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 443,99 pontos, 0,41 százalékos emelkedéssel, 107 763,90 ponton, új történelmi csúcson zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Szépen kezdték a napot az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 16:15
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A döcögős reggel után magához tért a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 15:03
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,39 pontos nyitás után emelkedett hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru A BÉT október-díjasa az OTP lett
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:07
A Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az előző havi megtorpanást követően ismét élénk aktivitást tapasztaltak: a BÉT vezető indexe, a BUX október utolsó napján 107 319,9 ponton zárt, ezzel újabb történelmi csúcsot állított be; az azonnali részvénypiaci forgalom pedig 333 milliárd forintot tett ki, ami napi átlagban 15,9 milliárd forint – közölte a BÉT hétfőn az MTI-vel.
Részvény / Deviza / Áru S&P 500, Nasdaq 100 – drága, de nem buborék
Gajdics Attila | 2025. november 3. 10:11
A meghatározó – részben amerikai — technológiai óriásvállalatok, valamint az azok innovációira erőteljesen építkező amerikai nagyvállalati szektor továbbra is az üzleti élet nyertesei lesznek. A cikk a Concorde Értékpapír Zrt. blogján jelent meg.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG