Növekvő árbevétel, stabil veszteség
A cég 230 millió dolláros veszteséget hozott össze a harmadik negyedévben, elsősorban az újonnan kihozott luxus sportautó, a X-modell piacra vezetési költségeinek köszönhetően. Így ez már zsinórban a tizedik veszteséges negyedév, vagyis a cég folyamatosan égeti a pénzt, amit újabb és újabb kibocsátásokkal kell pótolni. A piac egyelőre mindent elhisz Elon Musknak, és lapátolják a cégbe a pénzt.
Az árbevétel kétségkívül emelkedett, ami azért komoly pozitívum: 937 millió dollár lett, ami 10 százalékos növekmény. A részvényenkénti veszteség 58 cent lett, ami önmagában még nem tűnik olyan soknak egy 200 dolláros papírnál, de ha folyamatos, akkor az elfogyó pénzt pótolni kell. Ezt a negyedévben 750 millió dolláros részvényeladással sikerült megoldani, így a cég készpénzállománya most 1,4 milliárd dollár, jóval kevesebb, mint egy évvel korábban, amikor 2,37 milliárd volt.
Fejlesztések, értékesítés
A sok pénzt a fejlesztések viszik el: egyrészt a kaliforniai gyár, amely jövő év elején kezdi a termelést, és melyben 90 ezer járművet tudnak majd évente gyártani, másrészt az óriási nevadai akkumulátorgyár, amelyet már idén szerettek volna üzembe állítani, de ez átcsúszik jövőre. Kétségkívül, ha az akkugyár beindul, és a most látható óriási kereslet fennmarad, akkor ez egy komoly és folyamatos pénztermelő egységgé válhat.
A cég eladásai a negyedévben 11 600 autót jelentettek, ami 49 százalékos növekedés, viszont a megcélzott idei 50-55 ezres eladási tervhez képest nem sok. A cég az első három negyedévben 33 140 járművet szállított, ami azt jelenti, hogy a megcélzott sáv aljához is még 17 ezres eladás kell az utolsó negyedévben. A cég most 17-19 ezres eladást prognosztizált, melyben feltehetőleg már az új X modell felfutása is benne van.
Piaci reakció
Egy autóipari elemző szerint a cég eredménye nem volt annyira rossz, amennyire féltek tőle, és a negyedik negyedéves értékesítési előrejelzés is megnyugtatta a befektetőket. A papírt mindenesetre megtépték zárás után, de az egy illikvid piac, az igazságot a mai kereskedésben fogjuk látni. Nem kizárt, hogy komoly short állomány épült fel a papírban, hisz a cég eddigi teljesítményéhez képest az ár igen magasnak tűnik. A shortosok zárása viszont akár egy szép ralit is generálhat.
A Tesla részvények árfolyama 2010 óta. Friss tőzsdei árfolyamok >> |
A Tesla tervei szerint továbbra is 500 ezer darabra szeretnék felfuttatni az eladásokat 2020-ra. Ez öt év alatt 10-szerezés, ami elég komoly bravúr. Ha sikerül, akkor már lesz olyan komoly árbevétel, amiből a sok fejlesztési költségen túl már profit is maradna a cégnek. Ezt a befektetők egyelőre megelőlegezik, a következő pár év mutatja majd meg, indokolt-e az optimizmus.