TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Elon Musk, a Tesla vezére cégei között egy kis átrendezést hajt végre: a Teslával megveteti a SolarCityt. Mindkét cégben ő a legnagyobb részvényes, így vélhetően tudja, mit tesz, sőt ésszerűnek is tűnik a dolog. De vajon elbírja-e a Tesla ezt a költséget, miközben eddigi veszteségeit állandó tőkepótlással kellett fedeznie?

Integráció

Az alapötlet az, hogy a napelemek gyártásával teljes vertikumot alkotna a Tesla-csoport az elektromos energia megtermelésétől a tárolásán át az autózásban való felhasználásig. Elon Musk ezt az egyéni fogyasztó esetében úgy jellemezte, hogy ha valaki megveszi Tesla autóját, nem kell, hogy az áram miatt fájjon a feje, mert egyszerre megkapja hozzá a háztetőre szerelhető napelemet és az általa termelt áramot tárolni képes akkumulátort is. Az akkumulátorokat amúgy is gyártania kell az autókhoz, de terve szerint sokkal többet fog készíteni belőlük, így azokat a háztartások is vásárolhatják.

Így tulajdonképpen a saját házzal rendelkező amerikaiakat célozta meg üzenetével, de a dolog mögött több is lehet. Musk már többször jelezte, hogy az elektromos autózásnál a töltés majd leginkább éjjel, otthon fog zajlani, de ez azért nem old meg mindent. A társasházban lakóknak, ha az utcán parkolnak, szóba sem jön ez a lehetőség, ha pedig hosszabb útra indul valaki, az utak mentén található töltőket kell igénybe vennie.

Sok áram kell majd olcsón

Ezeken pedig nem kevés áramot fognak vételezni, és egyáltalán nem mindegy, hogy ezt honnan veszik, milyen áron kapják az áramszolgáltatótól, netán megtermelik-e saját maguk? Nem zárható ki, hogy Musk terveiben saját naperőművek üzemeltetése is szerepel, ahogy más nagy fogyasztók, mint pl. a Google, is üzemeltetnek saját áramtermelő egységeket. Így a cégcsoporton belül gyártott napelemek már igencsak jól jöhetnek.

Megfeszül

A részvényesek mindenesetre nem voltak elbűvölve az ötlettől, az árfolyam rögtön esett is 11-12 százalékot, bár még nem az éles kereskedésben. A befektetőket leginkább az aggasztja, hogy mivel a cég eddig nem tudott még nyereségessé válni (bár már közelít hozzá), ezért a sok szükséges beruházás mellett erre sincs szabad pénze, így újra tőkeemelést kell majd végrehajtani, kötvény-, vagy részvénykibocsátással. Ez rövidtávon csökkenti a részvényesi értéket, sőt még azt a kockázatot is növeli, hogy a cég túlvállalja magét, mielőtt megindulna a várva várt hatalmas nyereség kasszába érkezése.

Egész más, ha egy cég nyakig ül a pénzben, és így hajt végre egy nem feltétlenül olcsó cégfelvásárlást. Jó példa erre a Microsoft, amelyik tokkal-vonóval megveszi a LinkedIn-t, fundamentális értékelés szerint elég drágán. De ha nem jön be a bolt, esetleg horribile dictu úgy járna vele, mint a Magyar Telekom az iwiw-el (megvette 1 milliárd forintért, majd végül lekapcsolta a szervert, tehát bukta az egészet), még akkor sem történik dráma, hisz a cégnek van akkora tartaléka, hogy egy ilyen kockázatot vállalhasson.

Csak nehogy a torkán akadjon

Nézzük ezek után a portékát, amit a Tesla a nyakába vesz. A vételár 2,8 milliárd dollár, de a cég 6 milliárd dollár körüli kötelezettséggel rendelkezik, melynek egy része visszafizetendő hitel. Noha a SolarCity piacvezető Amerikában a háztetőre szerelhető napelemek piacán, egyelőre negyedévről negyedévre veszteséges, miután egy viszonylag bonyolult üzleti modell szerint működik. Ennek része, hogy a vásárlók nem akkor fizetnek, amikor elviszik az árut, hanem havi részletekben, amely kevesebb, mint a villanyszámlájuk. A Reuters szerint a Teslánál abban bíznak, hogy az így folyamatosan beérkező pénz fedezni fogja a kötelezettségek fizetését.

A SolarCityt egyébként maga Musk alapította unokatestvérével 2004-ben, és most is 22 százalékos részesedése van benne. Így nyilván valamelyest édesgyermekének tekinti a céget, akárcsak a Teslát, melyben 19 százalékot birtokol, így a közvetlen üzleti szempontokon kívül lélektaniak is szerepet játszhatnak a döntésben. Kétségkívül a Solarcity papírja 60 százalékot esett az év folyamán, miután a befektetők megunhatták az örökös veszteséget, így most válhatott vonzóvá az ár Musk elképzelése szerint. Az ügylet persze még nem eldöntött, a SolarCity részvényeseinek még rá kell bólintaniuk.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 28 410 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál és a Cetelemnél 28 721 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Részvény / Deviza / Áru Az autóipari munkahelyeket megszüntetik, ugye?
Eidenpenz József | 2020. szeptember 28. 19:15
Sorra jönnek hírek német autógyárak és beszállítóik foglalkoztatotti létszámának csökkentéséről, gyáregységek bezárásáról. Közben azonban az iparági jövőjét sok szakember viszonylag pozitívan látja, mert erős például a kínai export. Mi az oka ennek a kettősségnek? Lehet, hogy a koronavírus csak ürügy a leépítésekre? Lehet, hogy ezek az állások eleve megszűnésre voltak ítélve?
Részvény / Deviza / Áru Felrobbant a Mol, elszállt az OTP
Király Béla | 2020. szeptember 28. 18:59
Pozitívra váltott a nemzetközi tőzsdei hangulat, amelynek a magyar tőzsde nagy nyertese lett. A hétfői kereskedésben az OTP és a Mol is jelentős emelkedéssel zárt.
Részvény / Deviza / Áru Benzin– és dízeltilalom jöhet Németországban, szárnyakat kapott a Mol
Eidenpenz József | 2020. szeptember 28. 11:54
Remekül kezdődött a hét a tőzsdéken, ami jó kínai ipari adatoknak és a vállalatfelvásárlási hullámnak köszönhető, de az amerikai mentőcsomaggal kapcsolatos reményeknek is. Európát a német index vezeti, de a BUX sem maradt le tőle sokkal. A Molt valószínűleg a sajátrészvény-vásárlásokról szóló hír mozgatta meg. Felmerült, hogy idővel Németországban is be kéne szüntetni a hagyományos üzemanyagú autók eladását.
Részvény / Deviza / Áru Megroggyant a forint, merre tovább, MNB? – A hét videója
Privátbankár.hu | 2020. szeptember 25. 19:32
Izgalmas hét volt a devizapiacon, a forint ugyanis felült a hullámvasútra, amelynek tempóját részben az MNB lépései határozták meg.
Részvény / Deviza / Áru Eladták a CIG Pannónia negyedét, Dánia felhajtja a Tesla árát
Eidenpenz József | 2020. szeptember 25. 18:58
Európában rossz volt a hangulat, a fontosabb tőzsdék mínuszban zártak, a BUX index éppen hogy pluszban tudott maradni. De legalább négy részvényünkből három pluszban zárt. Bejelentették a CIG Pannónia Életbiztosító eladását, a vevőt egy nagyon híres dunántúli faluban jegyezték be. Dániában nagyon drága lesz a Tesla.
Részvény / Deviza / Áru Megszületett egy láthatatlan euró/forint árfolyamplafon?
Eidenpenz József | 2020. szeptember 25. 12:33
A BUX index ma ledolgozta a tegnapi csúnya esés több mint felét, ismét 9000 fölött jár az OTP és javított a Mol is. Európában valamivel több a mínusz a tőzsdéken, mint a plusz, de nincs határozott irány. A forint enyhén erősödik, elemzők szerint azért, mert egy bizonyos sávban az MNB közbeléphet. Warren Buffet meglepően régimódi befektetést eszközölt.
Részvény / Deviza / Áru El sem hinnéd, melyik két országban volt ma kamatemelés
Eidenpenz József | 2020. szeptember 24. 18:51
A rossz hír lett a jó hír, a munkanélküli kérelmek meglehetősen magas száma ellenére Amerikában felfelé indultak el a tőzsdeindexek. Arra számítanak, hogy a rossz adatok kikényszerítik a gazdaságpolitikusok válaszlépéseit. A BUX 1,9 százalékos eséssel zárt, a Mol és az OTP húzta le. A forint kissé erősödni tudott, ehhez azonban az MNB közbelépésére is szükség volt.
Részvény / Deviza / Áru Támadó üzemmódban a német elektromosautó-gyártók, csökkentették a Mol célárát
Eidenpenz József | 2020. szeptember 24. 11:20
A tegnap esti csúnya amerikai esés után ma Európában és Ázsiában is lefelé tartanak az indexek. A fő okok a járvány terjedése és az amerikai mentőcsomag hiánya lehetnek. A BUX is süllyed, főleg a Mol húzza le. Egy elemző csökkentette a Mol-ra vonatkozó célárát és az egész piacot pesszimistán látja. A Tesla beperli az amerikai kormányzatot a Kínával szemben kivetett büntetővámok miatt.
Részvény / Deviza / Áru Óriási részvénykibocsátás készül, nemsoká 370 lehet az euró
Eidenpenz József | 2020. szeptember 23. 18:44
Az európai tőzsdék még pluszban tudtak végezni, de elromlott a hangulat az amerikai értékpapír-piacon, elsősorban a technológiai részvényeket adják. Jött egy kellemetlen adat az amerikai gazdasági aktivitásról, sokan már a karácsonyi szezont temetik. Jött egy ígéretes hír az egyik oltóanyagról, de tönkremehet néhány német bank. Kilenc százalékkal esik a Tesla, gyengécske a forint.
Részvény / Deviza / Áru Bárki is vezeti az informatikai robbanást, ez a cég benne lesz a sűrűjében
MFC Equity | 2020. szeptember 23. 15:11
Stock Picking rovatunkban az MFC Equity nemzetközi befektetési klub olyan növekedésorientált cégeket keres, amelyek részvényeinek ára nem tükrözi valódi értéküket. A sorozat 7. részében a Lam Research vállalatot elemzik, amely sokat profiltálhat a növekvő adatigényekből a felhőalapú számítástechnika térnyerésével.
Friss
hírlevél