Ha semmilyen rendkívüli esemény nem történik, az utóbbi tíz év második legjobb kamatfizetés, adózás és amortizáció előtti eredményét (EBITDA) várja 2014-re a Rába Járműipari Holding Nyrt. – mondta Pintér István elnök-vezérigazgató csütörtökön sajtótájékoztatón az MTI szerint. Az évet a tavaly decemberinél is alacsonyabb hitelállománnyal zárja a társaság, 2015 végén pedig már "nagyon közel lesz" ahhoz a céljához, hogy hitelállománya az EBITDA 1,2-szeresére csökkenjen.
Indokolt vagy indokolatlan jókedv?
A híradás csupa optimizmus, Pintér István elmondta, vizsgálják annak lehetőségét, hogy három-öt éven belül nemzetközi terjeszkedésbe kezdhessen a pár éve államosított tőzsdei társaság. Az elnök-vezérigazgató az árbevétel csökkenését részben a mezőgazdasági árak esésével magyarázta, ami visszafogta az agráriumban használt gépek forgalmát. Az Euro-6-os norma bevezetését megelőző felfutás pedig most érezteti visszahatását a kontinens teherjármű-piacán, ugyanakkor a romló rubelárfolyam miatt az orosz ügyfelek halasztják egyébként a Rábánál euróban fizetett beszerzéseiket. (A gyorsjelentés számairól itt írtunk.)
Ennek ellenére Pintér István továbbra is ígéretes lehetőségként tekint az orosz piacra, például ha az import helyett a hazai gyártásra fókuszáló országban beszállítói szerződéseket nyer el.
Már korábban elromlott a kép
A KBC Equitas szerint „nagyon gyengén sikerült a Rába harmadik negyedéve, a vállalat még a válság legmélyebb időszakában is képes volt a mostaninál nagyobb árbevételt termelni. A közel félmilliárd forintos üzemi szintű veszteség is igen csúnyán fest, a legfontosabb futómű-üzletág teljesítménye gyakorlatilag összeesett.”
„Ahogy azt a legutóbbi gyorsjelentést követően is jeleztük már, a rövid távú kép igencsak elromlott a Rába piacán” – teszik hozzá. Az elmúlt tíz év legalacsonyabb árbevételét termelte a Rába a harmadik negyedévben, alig valamivel többet hétmilliárd forintnál. Utoljára a mostanihoz hasonló folyamatokat, év/év alapú 36 százalékos visszaesést, a válság éveiben láthattunk.
Leszálló ágban, de meddig?
A cég működésében megfigyelhetők felívelő és leszálló időszakok, most egy leszálló ágba kerültünk, ami azért várhatóan nem lesz olyan tartósan elhúzódó, mint a 2008-09-es válság után – enyhíti a pesszmizmust az elemzés. Erre utalhatnak a menedzsment idei éves várakozásai is, amiben gyakorlatilag megerősítették korábbi céljaikat.
Az EBITDA soron 4,1 milliárd forintot tartanak elérhetőnek, ami az év eddig eltelt része alapján finoman szólva is optimista várakozásnak tűnik. A negyedik negyedévben kellene közel akkora eredményt termelni, mint az első háromban összesen, amihez a cég életének egyik legmagasabb EBITDA-jára lenne szükség.
Ezen a szinten drága még a részvény
Nagy kérdés, hogy ez valóban teljesíthető-e, „az eddigi folyamatok alapján számunkra inkább az lenne a meglepő, ha a Rábának sikerülne elérni ezt a szintet, mindenesetre a menedzsment nem szokott a levegőbe beszélni, könnyen lehet, hogy ők már látják a megrendeléseket, amik alapján optimisták tudnak lenni” – váltanak át bizakodóbb hangnembe.
„Mindenestre még a mai nagy, 7 százalékos zuhanás ellenére sem tartjuk vonzónak a jelenlegi árszinteket a Rába piacán. A szorosabb értelemben vett szektortársak árazásából kiindulva ugyanis a Rába reális értéke szorzószámok alapján úgy felelne meg nagyjából a mostani árszinteknek, hogy ha sikerülne hozni a menedzsment szerintünk optimista idei EBITDA várakozását. Ha mondjuk realisztikusabb módon az EBITDA valahol 3,6 és 3,85 milliárd forint között lesz, az sokkal inkább 900 forint körüli reális árfolyamszinteket feltételez” – vonják le a következtetést. (A részvény ma 1143 forintról 1060-1070 forintra esett.)
Összeomlás, elképesztés
A sajtóban megjelenő vélemények is inkább pesszimisták. „Elképesztően rossz negyedéves számokat közölt a Rába Nyrt. ma hajnalban megjelent gyorsjelentésében” – írta a Napi.hu is. A Portfolio.hu cikkének címe pedig „Összeomlott a Rába” volt, a végkövetkeztetés pedig, hogy „a gyorsjelentést egyértelműen negatívan értékeljük”.
Rába-busz a harmincas évekből (Wikimedia Commons) |