Közel 22 ezer háztartás energiahatékonysági felújítását, illetve  megújuló energiaforrással történő ellátását szeretné elérni a kormány a  115 milliárd forint keretösszegű uniós forrásból. Idén  áprilisban indult a hitelprogram, a mostani változtatások célja, hogy  pontosítsák és kedvezőbbé tegyék a hitelprogram feltételeit. Egyelőre  nem lehet tudni, hány hiteligénylő járt sikerrel - közölte összefoglalóját a Magyar Energiahatékonysági Intézet a Privátbankár.hu-val.
 
Az intézet szerint két, egymással összefüggő kérdést érdemes mérlegelni a hitelkonstrukció  kapcsán: vajon annak feltételrendszere elég vonzó-e ahhoz, hogy szívesen  felvegyék a háztartások, lakóközösségek. Valamint azt, hogy önmagában a  hitel (állami támogatás nélkül) elég vonzó-e ahhoz, hogy ez tömegesen beindítsa az energetikai beruházásokat.
 
Ingyenhitel – elég vonzó lett ahhoz, hogy felvegyék?
A hitelkonstrukció kecsegtetőnek tűnik: 10 százalék saját forrás mellett  lehet kamatmentes kölcsönt felvenni kifejezetten energetikai  fejlesztésekre. Legfeljebb 20 év futamidővel családi házak esetén 10  millió forint igényelhető, társasházak esetén lakásonként 7 millió. A  hitel alsó határa 500 ezer forint, 2 millió forintig nem szükséges  hitelfedezetet biztosítani.
 
 A kamattámogatott hitelkonstrukcióban hozott egyik legfontosabb pozitív  módosítás arra utal, hogy vissza nem térítendő támogatással is  kombinálhatóvá válik a hitel. Szeptember elsejével önrész helyett  bevezetésre került a saját forrás fogalma, ami egyszerre tartalmazhat  önerőt és állami támogatást is.
 
 Pozitív fejlemény az is, hogy a lakás-takarékpénztári számlán lévő, az  állami támogatással és betéti kamattal növelt megtakarítások a  kölcsönből fennmaradó rész elő- vagy végtörlesztésére felhasználhatók.
 
 Előrelépés még, hogy a módosult feltételek enyhítettek a lakóközösségek -  társasházak és lakásszövetkezetek - jelzálogi, óvadéki feltételein, de a  hitelösszeg 20 százalékára előírt fedezettségi kötelezettség így is  kedvezőtlenebbnek tűnik, mint a lakástakarék (LTP) konstrukciókhoz  kötődő piaci gyakorlat. Ez feltételezhetően visszafogja majd a lakóközösségek hitelfelvételi kedvét.
 
 A hitelprogram módosítása sok technikai és fogalmi pontosítást is  tartalmaz, mely remélhetőleg egyszerűsíti a hitel felvételén gondolkodók  – amúgy nem egyszerű – dolgát.
 
 Van azonban két problémakör, mely akkor is fellép, ha magánszemély, vagy  ha lakóközösség veszi fel a kölcsönt. Az egyik, hogy a hitel „kvázi”  utófinanszírozásúvá válik a gyakorlatban. Csak a saját erő teljes  felhasználása után, a termékre vagy szolgáltatásra kiállított számla  ellenében fizet a bank. Gondot jelenthet majd az is, hogy a kivitelezési  munkálatok elszámolható munkadíja az elszámolható anyagköltség 60  százalékánál nem lehet több.  
 
 E két feltétel  miatt várhatóan csak az lesz képes átmeneti  finanszírozási gondok nélkül befejezni egy beruházást, aki a minimálisan  előírt saját erő felett jóval magasabb önerővel rendelkezik. A MEHI  tapasztalatai szerint azonban ez a magyar háztartások többségének sajnos  leküzdhetetlen kihívást jelent, és megkérdőjelezi a hiteltermék eredeti  célját: az energiahatékonysági beruházások ösztönzését olyan  háztartásokban, ahol erre nagy szükség lenne, de nincs vagy kevés a  rendelkezésre álló forrás.
 Áthidaló megoldás egy legalább 25-30 százalékos előleg lenne, ez azonban sajnos egyelőre nem került bevezetésre.
 
| 
 Számolj velünk! Segítünk megtalálni a legjobb lakáshitelt és lakástakarékot gyorsan és egyszerűen!  | 
Csak hitelből?
A MEHI több évre visszanyúló lakossági felmérései alapján sajnos a hitel jellegű programok – még ha kamattámogatás mellett is  kerülnek meghirdetésre – önmagukban kevésbé vonzók. A csak hiteltermékre  alapuló lakossági konstrukció várhatóan nem fog felújítási hullámot  elindítani. Ennek számos oka van, köztük az egyik kiemelkedő az  egymástól eddig függetlenül működtetett támogatási formák rendszere  (Otthon melege, lakástakarék és kamattámogatott hitel). Ezek részben  lerontják egymás hatását, részben pedig nehezítik a felújítók dolgát.
 
 Az LTP – a 30 százalékos állami támogatás miatt – jobb feltételeket  biztosít, mint az ún. „ingyenhitel”, de jellemzően előtakarékossághoz  kötött, és nincsenek csatolt energetikai elvárások. Az Otthon Melegére  várók pedig inkább nem indítanak el hitel alapú beruházásokat, amíg  reménykedhetnek abban, hogy kapnak állami támogatást energiahatékonysági  felújításuk mellé. Ha pedig több forrást is igénybe akar venni a  felújító, mindegyikre külön-külön kell pályázni, ami sok  adminisztrációval jár, így erősen visszatartó hatású.
 
 Nagyon fontos lenne a fentiek miatt a különböző támogatási formák  szabályrendszerének és  forrásainak összehangolása, koherenciájának  megteremtése, ideális esetben egy egykapus rendszer kialakítása. 
 
 A magyaroknak fontos lenne otthonuk energiahatékonnyá tétele
A Magyar Energiahatékonysági Intézet korábbi kutatása szerint a magyar háztartások 24 százaléka felismerte az  energiahatékonysági beruházásokban rejlő rezsicsökkentés lehetőségét.  920 ezer háztartás szeretne a következő öt évben valamilyen  energia-megtakarítással járó felújítást végezni azon a lakóházon,  amelyikben él.
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
							4 milliárd dolláros tranzakció.						
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        

