Az új év közeledtével már javában zajlik a 2024-es utazástervezés. Az online utazási foglalásokkal foglalkozó rangos Expedia nemrégiben bemutatta a 2024-es utazási trendekről szóló jelentését, amely a szakmai származó adatokat egy 20 ezer utazó körében végzett fogyasztói felméréssel egyesíti. Ebből kiderül, milyen tényezők határozzák meg az utazási szokásokat az elkövetkező évben.
A kultúrában és a technikában történő események gyakran – és egyre gyorsabban - alakítják a fogyasztói magatartást, ezt mind határozottabban látjuk a foglalások során – mondta Jon Gieselman, az Expedia elnöke az amerikai turisztikai online lapnak, a Travel + Leisure -nek adott interjújában.
Belépett a mesterséges intelligencia
A 2024-es trendeket adatok halmaza határozza meg, kezdve attól, hogy az utazók hogyan keresnek ajánlásokat (hello, ChatGPT), egészen a desztinációk megválasztásáig, amelynek divatos jelszava marad, hogy kerüljük a túlzsúfolt úti célokat.
Az idén az olyan mesterséges intelligencia eszközök, mint a ChatGPT már a figyelem középpontjába kerültek, de ez csak a kezdet. Gieselman szerint az utazóknak csak egy kis része – mindössze 6 százaléka – használta ezt eddig, utazásaik megtervezéséhez. A következő évre azonban az Expedia szélesebb körű elfogadást jósol; a megkérdezettek fele szándékozik a mesterséges intelligenciát alkalmazni, következő kiruccanása megtervezéséhez.
Az utazók csaknem 40 százaléka állítja, hogy a mesterséges intelligencia segítségével könnyebb megtalálni a tökéletes szállást.
A TikTok hatása egyre erősebb
Az MI hasznosnak bizonyulhat az utazások megtervezésében, de hogyan fogják a turisták végül is eldönteni, hogy hol pihenjenek? Az Expedia megbízásából készült tanulmány elemezte azt a sajátos trendet, amely átvette az uralmat: ezek szerint a TikTokon látható bejegyzések és általában a közösségi médiában történő megkeresések nagyban befolyásolják a 2024-es utazási célpontok kiválasztását.
Sok esetben ezek a városok megfizethető alternatívái a híres történelmi helyszíneknek, amelyek többnyire drágábbak. E sajátos lista élén a tajvani Tajpej áll 2786 százalékos növekedéssel a járatkeresések számában, már 2024-et illetően.
Az Expedia szerint tehát Tajpej akár felválthatja Szöult, akárcsak az egyébként is népszerű thaiföldi Pattaya Bangkokot, és Párosz lehet a befutó Santorini, és Perth, Sydney helyett.
A streaminghelyszínek erős vonzerővel bírnak
A megkérdezett utazók több mint fele azt mondja, hogy utánanézett vagy lefoglalt egy úti célt, miután látta azt egy televíziós műsorban vagy filmben. Például a Wednesday megjelenését követően a Netflixen, 150 százalékkal növekedett a Romániába irányuló utazási keresések száma. Kétszáz százalékkal pedig a francia főváros iránti érdeklődés, miután elkezdődött az Emily Párizsban legutóbbi szezonja.
A másik nagy kedvencnek, a Fehér lótusz sorozatnak immár a harmadik évadját forgatják, ezúttal Thaiföldön, és az Expedia arra számít, hogy e délkelet-ázsiai országba még többen fognak utazni. A sorozat első két évada ugyanis 300 százalékos keresletnövekedést generált Hawaii és Szicília felé.
A Z generáció szárazon akar utazni?
Az Expedia azt reméli, hogy az utasok közül mind többen fognak egyetérteni a száraz utazás eszméjével, ahelyett, hogy csak egyes hónapokat neveznének ki annak. Ma már érezhető trend, hogy sokan egész évben alkoholmentes pihenésre vágynak. Az utazási szakma erre rögtön reagált, feltöltötte a minibárokat nulla százalékos újfajta italokkal és koktélokkal..
A felmérés vezetője szerint, a Z generációs utazók vallják leginkább a szárazon utazás eszméjét. Ma már ezekre a fiatalokra egyre inkább jellemző, hogy alkoholmentes életmódot folytatnak – jegyezte meg Giselman.
Nulla százalékos gin és koktél
Las Vegasban is egyre divatosabbak az újfajta koktélok, amelyeket gyógynövényekkel és más különleges hozzávalókkal ízesítenek. A dublini The Marrion már előrukkolt saját alkoholmentes ginjével.
Az Expedia szerint az utazók több mint 40 százaléka fog méregtelenítő utazást lefoglalni a következő évben. A válaszadók fele úgy nyilatkozott, hogy szívesen megszállna olyan szállodában, amelyben sokféle, újszerű, alkoholmentes italt kínálnak.