Az HMS Ambush hazatér Skóciába. Fotó: brit védelmi minisztérium |
Nem lenne jó, ha a külföldiek beszállnának a cégbe
A londoni gazdasági napilap értesülései szerint David Cameron miniszterelnök hivatala annak nyomán dolgoztatott ki erre terveket, hogy a Rolls-Royce nem egészen két év alatt öt profitfigyelmeztetést adott ki.
A Financial Times úgy tudja, hogy az esetleges államosítás mellett a felmerült lehetőségek között van a Rolls-Royce és a legnagyobb brit hadiipari csoport, a BAE Systems részleges vagy teljes összeolvadása is. A lap forrásai szerint kormánykörökben erősödik az aggodalom amiatt, hogy a válságba került Rolls-Royce esetleg külföldi felvásárlási kísérlet célpontjává válhat, mielőtt az új vezérigazgatónak, Warren Eastnek sikerül helyreállítania a befektetői bizalmat.
Kormányzati illetékesek azt is aggasztónak tartják, hogy a Rolls-Royce igazgatótanácsának nincs elégséges tapasztalata az ellenséges - vagyis a vállalatvezetést megkerülő, közvetlenül a részvényeseknek tett - átvételi ajánlatok kezelésében - írta a terveket ismerő forrásait idézve a Financial Times.
Hiába az aranyrészvény?
A lap felidézi, hogy az állami érdekeket egy aranyrészvény óvja, amelynek alapján a Rolls-Royce a kormány hozzájárulása nélkül nem értékesíthet a vállalati szintű nettó eszközállományból vagy a nukleáris üzletágból 25 százalékos vagy ennél nagyobb részesedést. Emellett 15 százalékban határozták meg a külföldi tulajdonrész lehetséges felső határát. Ezeket a biztosítékokat még 1987-ben, a Rolls-Royce privatizációjának idején rögzítették. A brit kormány 16 évvel korábban szintén államosította az akkor csőd fenyegette patinás ipari csoportot.
A brit védelmi minisztérium elemzői szerint azonban egy esetleges új tulajdonos még így is kedvező lehet a részvényesek számára, és a befektetők nyomást gyakorolhatnának az államra, hogy legalább a Rolls-Royce polgári repülőgép-ipari részlegében adja fel vétójogát - áll a Financial Times hétfői beszámolójában.