3p
Komoly problémákat jelenthet a japán autóipari cégeknek a koronavírus-válság elhúzódása az ellátási láncok megbénulása miatt. Számos vállalatnak ugyanis Kínában van gyára vagy fontos beszállítói üzeme, amelyekben jelenleg áll a termelés. A Toyota például kénytelen volt elhalasztani négy ottani gyárának újranyitását a napokban.
Egy Toyota Highlander XSE a chicagói Auto Show-n idén februárban. EPA/TANNEN MAURY

Gyülekeznek a viharfelhők a japán autógyártók felett a koronavírus terjedése miatt, derül ki a Japan Times körképéből.

Kína nélkül nem megy

Ha a közeljövőben nem javul a helyzet, annak komoly kihatása lehet a működésükre, hiszen számos cégnek Kínában van gyártóbázisa, vagy onnan szerzi be az alkatrészeket, tehát az ellátási láncaikat ellehetetlenítheti az ottani üzemek leállása.

Őszintén szólva Kína nélkül lehetetlen autókat gyártani

- idézte a japán lap Toshiaki Okadát, a Subaru pénzügyi igazgatóját. A Subarunak ugyan nincs gyártóbázisa Kínában, de „meglehetősen sok” alkatrészt hoz be onnan, amelyeket a Japánban vagy az Egyesült Államokban lévő gyáraiban használ fel.

Néhány beszállítójuk már jelezte, hogy nem lesznek képesek időben leszállítani áruikat kínai üzemeik leállása miatt.

A belátható jövőben a mi gyáraink nem kényszerülnek leállásra, de ha a koronavírus továbbra is megbénítja a kínai üzletet, akkor annak hatásai kikerülhetetlenek lesznek

-fűzte hozzá a Subaru pénzügyi igazgatója.

Megcsappanhat a profit

A japán gyártók közül a legnehezebb helyzetben a Honda van, amelynek a vírus „epicentrumában”, Vuhanban vannak gyárai, és szintén függ a kínai beszállítóktól. Becslések szerint a wuhani és a guangzhoui gyár működésének egy hónapos felfüggesztése 40 milliárd jennel (110 milliárd forinttal) csökkentené a cég nettó profitját.

A tokiói székhelyű cég mindenesetre azt közölte, hogy Guangzhouban jövő hétfőn, Vuhanban pedig jövő pénteken szeretné újraindítani a termelést. Arra azonban nincs garancia, hogy ezt meg is tudja tenni, hiszen nem biztos, hogy rendelkezésre fog állni elegendő munkaerő és alkatrész.

A Mazda azt közölte, hogy jelentős alkatrész-tartalékai vannak, de ha a válság elhúzódik, és a beszállítók kínai üzemei továbbra sem nyitnak ki, akkor az negatívan fogja befolyásolni az autógyártást.

Meghosszabbított leállás

Szintén kellemetlen helyzetbe kerülhet a Toyota: a legnagyobb japán autóipari cég már bejelentette, hogy február 17-ig meghosszabbítja négy összeszerelő, valamint nyolc alkatrészgyártó üzemének leállását Kínában.

A Japan Times ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a 2011-es nagy földrengés az ellátási láncok diverzifikációjára ösztönözte az autógyártókat, azaz a cégek próbálják elkerülni, hogy túlságosan függjenek egyetlen régiótól. Ezért még ha rövidtávon problémákat is okozhat az alkatrészhiány, középtávon a termelési volumen visszatérhet a megszokott szintre.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Jól megadóztatták az OTP-t, így teljesítettek idén eddig Csányi Sándorék
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 07:20
Közzétette az első három negyedévre vonatkozó üzleti adatai az OTP-csoport a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat Washingtonig szállt a hír: eredményben ugyanott áll a MOL, mint egy éve
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 06:38
Erős harmadik negyedévet zárt a MOL-csoport, ugyanakkor az új kihívások tükrében a vállalat felülvizsgálta év végi eredmény előrejelzését – írja a vállalat a Budapesti Értéktőzsde honlapján megjelent tájékoztatóban.
Vállalat Trump vámjai elkaszálták a Nissant, az autógyártó a központját is eladja
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 18:25
A Nissan Motor japán autógyártó jelentős veszteséggel zárta pénzügyi évének első felét a járműeladások csökkenése, a magas amerikai vámok miatt – közölte a cég csütörtöki jelentésében.
Vállalat Ezt tervezi a német bankóriás a Commerzbank gyenge eredménye után
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 17:26
A Commerzbank, a második legnagyobb német bank adózott eredménye 7,9 százalékkal csökkent az idei harmadik negyedévben éves összevetésben – áll a cég csütörtöki közleményében.
Vállalat A bolgárok már a Lukoil finomítójának átvételére készülnek – de van benne csavar
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:41
Bulgária jogszabályváltozást készít elő a Lukoil burgaszi finomítójának állami átvételére és értékesítésére.
Vállalat Fájó szerződésszegésre panaszkodik a Mol leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:21
A szlovák Slovnaft szerint nem tud szerződés szerint szállítani a horvát Janaf.
Vállalat Csúcsra szállt az Emirates
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 13:51
Az Emirates Group csütörtökön publikálta első féléves pénzügyi jelentését, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit.
Vállalat Elutazott a két Orbán, de a Richter pozitívan látja a közeljövőt
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 13:31
A negyedik negyedévben a működési eredményének javulására számít a Richter, így az árfolyamszűrt, tisztított EBIT (kamatfizetés és az adózás előtti eredmény) 8-10 százalékkal nőhet az év egészében.
Vállalat A bevétel nőtt, de a profit csökkent a magyar tőzsde egyik legfontosabb cégénél
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 07:02
A forint erősödése sem jött jól a Richternek.
Vállalat Száguld a Ferrari
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 18:15
A Ferrari olasz luxusautó-gyártó bevétele és nyeresége egyaránt nőtt a harmadik negyedévben éves összevetésben – derült ki a vállalat kedden közzétett jelentéséből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG