BUX
35 282.92
+0.66%
+232.00
OTP
9 750.00
+0.31%
+30.00
MOL
2 012.00
+0.60%
+12.00
RICHTER
6 820.00
+0.89%
+60.00
MTELEKOM
390.00
+1.69%
+6.00
 
2020. február 8. 17:04

Komoly problémákat jelenthet a japán autóipari cégeknek a koronavírus-válság elhúzódása az ellátási láncok megbénulása miatt. Számos vállalatnak ugyanis Kínában van gyára vagy fontos beszállítói üzeme, amelyekben jelenleg áll a termelés. A Toyota például kénytelen volt elhalasztani négy ottani gyárának újranyitását a napokban.

Egy Toyota Highlander XSE a chicagói Auto Show-n idén februárban. EPA/TANNEN MAURY

Gyülekeznek a viharfelhők a japán autógyártók felett a koronavírus terjedése miatt, derül ki a Japan Times körképéből.

Kína nélkül nem megy

Ha a közeljövőben nem javul a helyzet, annak komoly kihatása lehet a működésükre, hiszen számos cégnek Kínában van gyártóbázisa, vagy onnan szerzi be az alkatrészeket, tehát az ellátási láncaikat ellehetetlenítheti az ottani üzemek leállása.

Őszintén szólva Kína nélkül lehetetlen autókat gyártani

- idézte a japán lap Toshiaki Okadát, a Subaru pénzügyi igazgatóját. A Subarunak ugyan nincs gyártóbázisa Kínában, de „meglehetősen sok” alkatrészt hoz be onnan, amelyeket a Japánban vagy az Egyesült Államokban lévő gyáraiban használ fel.

Néhány beszállítójuk már jelezte, hogy nem lesznek képesek időben leszállítani áruikat kínai üzemeik leállása miatt.

A belátható jövőben a mi gyáraink nem kényszerülnek leállásra, de ha a koronavírus továbbra is megbénítja a kínai üzletet, akkor annak hatásai kikerülhetetlenek lesznek

-fűzte hozzá a Subaru pénzügyi igazgatója.

Megcsappanhat a profit

A japán gyártók közül a legnehezebb helyzetben a Honda van, amelynek a vírus „epicentrumában”, Vuhanban vannak gyárai, és szintén függ a kínai beszállítóktól. Becslések szerint a wuhani és a guangzhoui gyár működésének egy hónapos felfüggesztése 40 milliárd jennel (110 milliárd forinttal) csökkentené a cég nettó profitját.

A tokiói székhelyű cég mindenesetre azt közölte, hogy Guangzhouban jövő hétfőn, Vuhanban pedig jövő pénteken szeretné újraindítani a termelést. Arra azonban nincs garancia, hogy ezt meg is tudja tenni, hiszen nem biztos, hogy rendelkezésre fog állni elegendő munkaerő és alkatrész.

A Mazda azt közölte, hogy jelentős alkatrész-tartalékai vannak, de ha a válság elhúzódik, és a beszállítók kínai üzemei továbbra sem nyitnak ki, akkor az negatívan fogja befolyásolni az autógyártást.

Meghosszabbított leállás

Szintén kellemetlen helyzetbe kerülhet a Toyota: a legnagyobb japán autóipari cég már bejelentette, hogy február 17-ig meghosszabbítja négy összeszerelő, valamint nyolc alkatrészgyártó üzemének leállását Kínában.

A Japan Times ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a 2011-es nagy földrengés az ellátási láncok diverzifikációjára ösztönözte az autógyártókat, azaz a cégek próbálják elkerülni, hogy túlságosan függjenek egyetlen régiótól. Ezért még ha rövidtávon problémákat is okozhat az alkatrészhiány, középtávon a termelési volumen visszatérhet a megszokott szintre.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat Megjöttek a számok: így áll a hazai lízingpiac
Privátbankár.hu | 2020. május 25. 10:35
Összesen 146 milliárd forintos kihelyezéssel zárta az első negyedévet a magyar lízingpiac, ami 10 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől.
Vállalat Százmilliárdos osztalékot vettek ki a magyar Opel-gyárból
Gáspár András | 2020. május 23. 06:04
Tovább csökkent a magyarországi Opel-gyár árbevétele és az alkalmazottak létszáma is 2019-ben a társaság friss beszámolója szerint. Az adózott nyereség viszont több mint kétszeresére nőtt - így is elmarad azonban a korábbi évek szintjétől. A német anyacég 203 millió eurót nem pénzben, 80 millió eurót pedig pénzben vett ki a magyar társaságból osztalék formájában. Aztán jött a világjárvány.
Vállalat A második műszak indítására készül a Suzuki
MTI | 2020. május 22. 17:34
A Magyar Suzuki Zrt. felkészül arra, hogy az európai autópiac az év végéig felocsúdik a koronavírus-járvány okozta sokkból, ezért őrzi kapacitásait, és mintegy 400 fő toborzásával megkezdte a dolgozói létszám helyreállítását, hogy június 29-én újraindíthassa a második műszakot is a termelésben - mondták el a cég vezetői pénteken, online sajtóbeszélgetésen.
Vállalat Óriási leépítés jön a Nissannál
MTI | 2020. május 22. 11:12
20 ezer dolgozót küldenek el, elsősorban Európában és egyes fejlődő régiókban, a koronavírus hatására beszakadt eladások miatt.
Vállalat Előbb-utóbb a Budapest Bank is csatlakozhat az MKB-Takarékbank pároshoz
Csabai Károly | 2020. május 21. 20:25
A több mint két éve, 2018 februárjában nyilvánosságra került elképzelés egy szuperbank létrehozásáról ugyanis az előre megírt forgatókönyv szerint halad. Eszerint jelentette be a piaci berkekben „ellen-OTP”-ként aposztrofált majdani intézmény három leendő tagjából kettő, a Takarék Csoport és az MKB Bank azon szándékukat, hogy egyesülnének egymással. Hozzájuk csatlakozik majd a Budapest Bank (BB), ez a lépés továbbra sem került le a napirendről, legfeljebb annak időpontja kérdéses.
Vállalat Megint jutott egy kis állami támogatás egy baráti cégnek
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 21. 17:08
A Külgazdasági és Külügyminisztériumban három hazai vállalkozásnak nyújtottak át támogatói okiratot, ezek egyike volt a Magyar Stratégiai Zrt. révén Matolcsy Ádám tulajdonában álló Balaton Bútor Kft. A cég közel 300 milliós támogatásban részesült.
Vállalat Göd: 11,9 milliárdból fejlesztik a vízközmű-hálózatot a különleges gazdasági övezetben
Privátbankár.hu | 2020. május 21. 08:52
Kormányhatározat jelent meg róla.
Vállalat Megvan minden engedély, óriási gyógyszeripari felvásárlás zárult le
Privátbankár.hu | 2020. május 20. 14:33
Az AbbVie kutatás-központú globális biogyógyszer vállalat bejelentette, hogy lezárja az Allergan akvizícióját, miután ahhoz valamennyi kormányzati hatósági jóváhagyást megkapott.
Vállalat Árbevételét és nyereségét is növelte a 4iG az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2020. május 20. 09:55
Erősen zárta tehát a koronavírus-járvány által már meglegyintett január-március közötti időszakot a Jászai Gellért által vezetett és az ő többségi, valamint a Mészáros-érdekeltség Opus Global Nyrt. közel 10 százalékos tulajdonában álló informatikai cég.
Vállalat Csúcsot döntött a céges hitelállomány márciusban
MTI | 2020. május 20. 06:45
18,5 százalékkal nőtt, meghaladta a 9040 milliárd forintot.
hírlevél