Három év alatt 8 milliárd dolláros veszteség jellemzi a Disney streaming üzletágának “eredményét”, így nem csoda, ha a cég vezetői a költségek lefaragásán gondolkodnak. A Wall Street Journal tudósítása szerint a vezérigazgató Bob Chapek egy belső memorandumban ennél tovább is ment és a nadrágszíj meghúzáson túl elbocsátásokat is kilátásba helyezett a mérleg helyrebillentése érdekében. Konkrét számot még nem említett, de nagyon valószínű, hogy nem pár tíz ember válik feleslegessé a cégnél.
Pedig a Disney+ néven futó streaming szolgáltatás roppant sikeres, világszerte 235 millióan fizetnek érte havidíjat - Magyarországon 2490 forintot.
A főleg szórakoztató programokat, így többek közt a cég Miki egeres filmjeit, a Marvel-részeket és a Pixar filmjeit továbbító hálózatba tartozik a Hulu, a sportcsatorna ESPN+ és a Starservice szolgáltatás - ez utóbbi Ázsiában Hotstar néven fut.
A videoplatformok felívelése különösen a Covid éveiben volt meredek, s a Disney szerencséjére éppen akkor erősítettek bele a házi tévézés ületágba. De hiába a roppant gyors terjeszkedés, a hálózat növelése egyelőre csak viszi a pénzt. A Disney-főnök szerint legkorábban 2024-ben fordulhat a mérleg pozitívba.
Hasonló gondokkal küzd több más streaming és informatikai szolgáltató is. A Facebook anyacége, a Meta a közelmúltban jelentett be 11 ezer fős leépítést, a HBOMax ezer munkatársát ereszti szélnek, az NBCUni pedig korai nyugdíjat ajánl fel 57 évnél idősebb alkalmazottainak.
A Disney lépését a cég tőzsdei részvény árfolyamának csökkenése is indokolja. A befektetők úgy tűnik, elfordultak a cégtől: január óta 40 százalékkal csökkent az árfolyam. Ezért nem véletlen, hogy a szolgáltatások árait is emelte a Disney. Két nagy amerikai témaparkjában (Orlando, Anaheim) a napi belépőjegy árat is radikálisan növelte idén nyáron.
A Miki egeres parkok rajongói tavaly még 1399 dollárért vásárolhattak éves bérletet - ugyanez idén már 1599 dollárba került. Becslések szerint a belföldi, vagyis az USA-ból érkező látogatók fele (!) rendelkezik ilyen bérlettel. Viszont ők azok, akik a “normál” turistánál kevesebbet költenek a parkokban. (Amúgy idén júniusban az egy főre jutó átlagos költés 17 százalékkal nőtt, a tavaly júniusihoz mérten.) Nem csupán a jegyárak, de a parkon belüli ételek és italok, sőt a szuvenirok ára is jelentősen emelkedett.
A magyar piacon viszonylag újnak számít a Disney, hiszen csak idén nyáron startolt az itteni streaming szolgáltatás. Ennek ellenére már kemény vetélytársat jelent a legrégebben itt - is - működő Netflixnek és az HBOMax-nak. A választék egyelőre 500 filmből, és 80 saját gyártású műsorból áll - ezek döntő többsége nem szinkronizált. Olyan, itthon is népszerű filmek és sorozatok láthatók ugyanis, mint a Star Wars-epizódok vagy a National Geographic természetfilmjei.