5p
Nem is kell olyan sokat visszamenni a történelemben ahhoz, hogy óriási autósbotrányokat találjunk: General Motors, Takata, és ez még csak az elmúlt két év. Az mindenesetre biztos, hogy több nagyvállalat is került már bajba azért, mert nagyon nehezen, vagy pedig egyáltalán nem ismerték el a termékük hibáit.

Ahogy azt mi is megírtuk, elérte Magyarországot a légzsák-gate, nálunk üzemben lévő autók is érintettek lehetnek a brutális hibával, amely eddig nyolc ember életét követelte, és több tucat sérülést okozott a világon. Ennek kapcsán gyűjtöttük össze a legdurvább visszahívási ügyeket:

Volkswagen (1972)

Elsőre jó régre kell visszamennünk, 1972-ben a 1949 és 1969 közt gyártott, mintegy 3,7 millió modellt hívták vissza, miután az ablaktörlő csavarja többször is kilazult, durva látási zavarokat okozva a vezetőnek a viharos időben. Ez elég veszélyesnek hangzik, annak fényében meg különösen hülyén hat, hogy a Volkswagen úgy döntött, hogy ez nem számít biztonsági hibának, és a tulajdonosnak kell állnia az alkatrészek cseréjét.

Honda (1995)

Szintén 3,7 millió autót érintett 1995-ben egy biztonsági öv hiba, a japán gyár 1986 és 1991 közti Civic, Prelude, és Accord modelljeit volt kénytelen visszahívni. Az övek csatja többször eltört, nehezítve vagy ellehetetlenítve ezzel a biztonságos használatot. A hibás terméket gyártó vállalat a későbbiekben még előkerülő Takata Corp. volt.

Toyota (2007-2010)

Ugrunk egyet az időben, az elmúlt 10 év egyik legnagyobb botrányát a Toyota hozta össze, mikor 2007-ben visszahívta az egyik extraként választható autószőnyeg típusát.

Ezekkel az volt a probléma, hogy sokszor váratlanul előrecsúsztak, beleakadva a gázpedálba, akaratlan gyorsulást okozva. 2009-be jött a visszahívás következő körre, ezúttal a 2004-es Toyota Siennákat várták vissza, kísértetiesen hasonló hibával.

Az év második felében még 4,4 millió, míg 2010-ben 1,1 millió autót hívott vissza a gyár. 2012-ben összesen 1 milliárd dollárt fizettek kártérítésként a panaszosoknak. Ez a hiba a feltételezések szerint 89 ember haláláért felelős.

Ford (1981)

Minden idők egyik legnagyobb botránya elkerült minket, az 1970 és 1980 közti Ford, Mercury, és Lincoln járműveket hívták vissza Amerikában. A hiba akkor az volt, hogy az autók automata sebességváltója nem vette be a parkolási állást, hiába jelezte a kijelző, ezért rengeteg balesetet okoztak a hirtelen kiguruló, hegyről hátrafelé leszáguldó autók.

Az egész ügyben a legkínosabb, hogy a Ford megúszta javítási kötelezettség nélkül, mert a hatóságok elegendőnek találták, hogy figyelmeztetést küldtek a tulajdonosoknak. Ehhez a hibához összesen körülbelül 6 ezer baleset köthető, 1700 sérüléssel, és 98 halálos áldozattal.

General Motors (2014)

Tavaly februárjában az amerikai óriásvállalat 800 ezer kisautóját hívta vissza hibás gyújtásrendszerük miatt, ami vezetés közben leállította hirtelen leállította a motort, ráadásul a légzsák kinyílását is megakadályozta így. A következő hónapokban Amerikában összesen 24,6 millió autót, míg világszerte közel 28 milliót hívtak vissza. Ráadásul a cégre több komolyabb per is vár, mivel a hírek szerint évtizedek óta tudtak a hibáról, de mégsem tettek ellene semmit.

A GM egyébként több szempontból is elképesztően rosszul kezeli a helyzetet, például mikor két fiatal nő meghalt egy Chevroletben, a vállalat csak egyiküket tekintette a hiba áldozatának, mivel a másik nem vezetett. A vállalat hivatalosan 87 halálos sérülést ismer el, de sajtóértesülések szerint a valói szám 150 felett van. A General Motors teljes szerencsétlenkedését ez a videó jól összefoglalja:

Takata (2013-)

A japán nagyvállalat a világ egyik legnagyobb légzsákgyártója, a teljes piaci részesedés 20 százaléka köthető ide.  A botrány még 2013 első felében kezdődött, ekkor összesen 3,6 millió autót hívtak vissza a hibás alkatrészek miatt.

Ezt nem sokkal később további három millió követte, olyan nagy gyártóktól, mint a BMW, a Chrysler, a Honda, a Ford, a Mazda, a Nissan, vagy éppen a Toyota.  2014 novemberében az amerikai közlekedési hatóság kötelezte a Takatát, hogy hívja vissza minden olyan autóját az Egyesült Államokban, amely érintett lehet. Idén májusra a visszahívások száma elérte a 34 milliót, de nincsen megállás, két napja derült ki, hogy a Toyota és a Nissan autói közül újabb három milliót várnak vissza, köztük sok olyat, amelyek a magyar utakon is futnak. Erről itt írtunk bővebben! >>>

Mi a hiba?

A légzsákok olyan erővel fújódnak fel az ütközéstől, hogy gyakorlatilag szétrobbantják az őket körülvevő tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik.

A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat.

A hibás légzsákok eddig legalább 8 halálesetet okoztak az Egyesült Államokban és Malajziában, a sérültek száma pedig több mint száz.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
Vállalat Nagy tervei vannak a 4iG-nek az egyik legismertebb amerikai céggel
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 09:16
Együttműködést készítenek elő.
Vállalat Két megállapodást is tető alá hozott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 06:50
Űripari és védelmi kérdések.
Vállalat Az Opus szállodalánca belép Horvátországba
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:40
Hunguest Hotels szállodalánc üzemeltetheti az Opatijában található négycsillagos Hotel Miramart – közölte a társaság kedden.
Vállalat Zöldhitellel újít az MFB
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 17:20
Új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) Zöld Lendület Hitelprogram néven.
Vállalat Mészáros Lőrincék cége nem lassít
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:10
Az Opus-csoport adózott eredménye 31 milliárd forint lett az első három negyedévben.
Vállalat 15 éve nem látott krízis csapott le a német autógyártókra
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 08:10
A német autógyártók a 2009-es pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá kerültek a július és szeptember közötti időszakban – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből.
Vállalat Lezárult a részvényigénylési időszak az MBH-nál, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG