7p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akár termelő, akár szolgáltatásokat kínáló vállalkozásokról van szó, nagyon gyakran felmerül a gépjárműbeszerzés kérdése. A különböző konstrukciók között nem olyan könnyű eligazodni, de mindegyik mellett szólnak érvek és ellenérvek. Ezek közül a legfontosabbat foglaljuk össze.

A cikk a Piac & Profit magazin október-novemberi számában jelent meg.

A Piac & Profit magazint keresse az újságárusoknál, ha lépést akar tartani a legfrissebb üzleti és társasági trendekkel! Az aktuális számot online is megrendelheti, vagy válassza az éves előfizetést! Megrendelés és előfizetés >>

A járművek beszerzése során két oldalról érdemes megközelíteni a kérdést. Az egyik a funkcionalitás, vagyis hogy mi a cél a járművel, azt milyen feladatokra szeretné használni a vállalkozás. A másik pedig a finanszírozás: mennyi pénzt, milyen cashflow mellett tud az autóra fordítani. Az igények esetenként annyira egyediek, hogy az első szempontra általános megállapításokat nehéz tenni. A finanszírozás kapcsán viszont fel lehet állítani mindenkire érvényes szabályokat.

Mennyi szabad pénze van a cégnek?

Az elmúlt időszakban relatív olcsó lett a pénz, akár a betéti, akár a hitelkamatokat nézzük, mindkettő több évtizedre visszatekintve a történelmi mélypont közelében van. Így azok a vállalkozások, amelyek be szeretnének ruházni, de ehhez nem áll rendelkezésükre elegendő saját tőke, most viszonylag kényelmes helyzetben vannak: a korábbiaknál sokkal könnyebben vonhatnak be külső forrásokat.

(Fotó: depositphotos.com)

De ha van pénz járművásárlásra, akkor is felmerülhet a kérdés, hogy érdemes-e tőkét tenni egy olyan eszközbe, amelynek az értéke folyamatosan csökken. Lehet, érdemesebb ezt az összeget a vállalkozás bővítésére fordítani, esetleg valamilyen pénzügyi eszközbe fektetni, amelyen hozamot tudnánk elérni. Általánosságban kijelenthető, hogy a cégvezetők hajlamosak megfeledkezni a befektetés alternatív költségéről, amit a szakirodalomban opportunity costként vagy elmaradt haszonként is emlegetnek.

Autóvásárlás esetén például elmaradt haszonként tekinthetünk arra az összegre, amit a vételár befektetésével realizálhattunk volna. Ez egy kishaszongépjármű vagy személygépkocsi általánosnak mondható hatmillió forintos vételára esetén – kockázatmentes befektetést választva – éves szinten nagyságrendileg 200 ezer forintot jelent. Sikeres cégek esetén pedig feltételezhető, hogy a tőke fedezete ennél nagyobb, így a járművásárlás alternatív költsége ilyen esetben könnyen 400-500 ezer forintra is rúghat.

Manapság a vállalkozások előszeretettel választanak olyan járműbeszerzési alternatívát, amely során nem kell lekötniük a tőkéjüket, azt inkább a vállalkozásban használják. Sőt, az idei évben megjelent MÁP Plusz nevű állampapír hozama alapján kisebb családi vállalkozások esetén az sem ördögtől való, hogy külső forrásból biztosítsák a járművek beszerzését, a cégben lévő pénzt pedig inkább kifizetik osztalékként, amit a tulajdonos befektet.

A konzervatív döntés

Ennek ellenére vannak olyan vállalkozások, amelyek inkább kifizetik egy összegben a céges járművet. Az ilyen lépések mögött lehet nagyon konzervatív vállalatvezetői megfontolás, akár arra számítva, hogy gazdasági visszaesés esetén így elkerülik a kettős szorítást, amikor a vállalkozás üzleti környezetének romlása és potenciális bevételtermelő képességének visszaesése mellett a kamatok is felfele mozdultnak. Ahogy akkor is ez marad alternatívaként, ha a pénzügyi szervezet megítélése szerint a vállalkozás nem hitelképes.

A meglévő pénz járművásárlásra fordítása az egyik oldalról természetesen nagy biztonságot ad, hiszen nem kell aggódni a hitelek miatt, a másik oldalról viszont a tőkeköltségek a vállalkozás pénzügyi hatékonyságát rontják. A 2008-as válság után persze láttunk olyan szektorokat, ahol dominóként dőltek be az adóssággal rendelkező cégek, míg a minimális hitelteherrel vagy éppen anélkül működő társaságok kényelmesen átvészelték a kritikus időszakot.

Hitel, lízing?

A külső forrásból megvalósított járműbeszerzésre elvileg alternatíva a hitel. Az egyes vállalkozások eltérő kondíciók szerint kapnak a bankjuktól ajánlatot. Előéletük, tevékenységük, árbevételük és nyereségük is meghatározza, hogy milyen hitelkamatokkal kell számolniuk. Erre a célra azonban felhasználható a Magyar Nemzet Bank által 2019 elején a Növekedési Hitelprogram keretén belül indított új NHP fix nevű konstrukció is.

Az NHP fix a korábbi szakaszoknál ugyan célzottabb, és a finanszírozható hitelcélok köre is szűkült, de a járművásárlás megmaradt. Pontosabban a feltételek azt kötik ki, hogy a program keretében csak olyan eszköz vásárolható, amely a vállalkozás üzleti tevékenységét szolgálja. A megvásárolható eszközök kapcsán csak kishaszongépjárművek jöhetnek számításba, személygépkocsit e módszerrel nem vehetünk. A konstrukció kamata 2,5 százalék.

Valójában azonban a finanszírozók nem szívesen adnak vállalkozásoknak autóvásárlási hitelt, hiszen a jogi személyiség esetén sokkal kockázatosabb biztosítékként elfogadni egy amortizálódó vagyontárgyat. Az pedig értelmetlenül bonyolítaná a helyzetet, ha az adós másik vagyontárgyára, például az ingatlanára jegyeznének be jelzálogot. Ennél sokkal rugalmasabb konstrukció a lízing.

A lízing során a lízingbe adó (finanszírozó) megveszi az autót, majd az ügyfélnek (lízingbevevő) adja használatra. Vagyis a finanszírozó a tulajdonos, az ügyfél pedig az üzembentartó. A finanszírozónak nem kell az adós csődje miatti kockázatot futnia, hiszen ha az nem fizet, akkor „visszaveszi” a vagyontárgyat, jelesül a járművet.

A zártvégű lízing a gyakorlatban nagyon hasonlít a hitelhez: mindig az adásvételhez kapcsolódik, az áfatörvény szerint pedig a lízingbeadó szempontjából termékértékesítésnek minősül az ügylet. Ebben az esetben a futamidő alatt a forgalmi engedélyben és a törzskönyvben tulajdonosként a lízingbeadó szerepel, a lízingbevevő pedig az üzembentartó. Csak a lízingszerződés végén kerül a jármű a vevő tulajdonába: az összes lízingdíj, maradványérték és egyéb felmerülő tartozás kiegyenlítése után a lízingbeadó lemond a tulajdonjogról, amit a lízingbevevő automatikusan megszerez.

Az operatív lízing a legnépszerűbb

Az utóbbi időben egyre népszerűbb lett a piacon az operatív lízing, amely során egy pénzügyi konstrukció – vagyis a gépjárműfinanszírozás – mellett a felek a fenntartásra és a kezelésre is szerződnek. Előnyös, hiszen a vállalkozásnak nem kell tárgyi eszközökben tartania a forrásait, így azok szükség esetén átcsoportosíthatók, és hitelt sem kell felvennie, így a hitelképességet tükröző pénzügyi mutatók is kedvezőbben alakulnak. Ráadásul a gépjármű használatáért fizetett bérleti díj költségként elszámolható.

2019. január 1-től megváltoztak a személygépkocsi bérleti díjához kapcsolódó áfalevonás szabályai azoknak a vállalkozásoknak, amelyek bérelnek, vagy nyílt végű, operatív lízing keretében használják a járműveiket. Idén már útnyilvántartás vezetése nélkül is levonható a személygépkocsi bérleti díjára fizetendő áfa 50 százaléka. A változás kapcsán a szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy nem kötelező az átalányelszámolást választani, ezután is vissza lehet igényelni a teljes áfát útnyilvántartás vezetésével. A legtöbb céges autót egyébként döntően céges utakra használják, a vállalkozások pedig továbbra is élhetnek a törvény által biztosított választási jogukkal, és az üzleti használat arányában igényelhetik vissza a bérleti és lízingdíj áfáját.

Érdemes utánaszámolni, hogy hogyan járunk jobban, hiszen az autó értékétől függően több milliós is lehet a különbözet a kétféle adózás között. Ne feledjük, az autó teljes áfájáról beszélünk, nem csak a havi részletekéről. Minél drágább az autó, és minél magasabb a céges utak aránya, annál nagyobb az útnyilvántartás vezetésével elérhető megtakarítás az átalányadóhoz képest.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Akkora a balhé, hogy Donald Trump eladná a Tesláját
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:29
Újabb fordulat a Trump-Musk csetepatéban.
Vállalat Meghátrálhat az Európai Bizottság egy sokakat érintő ügyben
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:03
Nem készülnek a szükséges iránymutatások.
Vállalat „Elon Musknak elment az esze” – Donald Trump hallani sem akar róla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:47
Az amerikai elnök nem akar beszélni korábbi szövetségesével.
Vállalat A Debrecenben akkumulátorokat gyártó CATL furfangos lépésre szánta el magát
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 10:33
A Magyarországon a debreceni gyáráról ismert kínai CATL, a világ legnagyobb autóakkumulátor- gyártója, a logisztikában is kamatoztatni akarja szakértelmét egy hozzá hasonló partnerrel.
Vállalat Pánikszerűen szabadulna kisteherautóitól a Tesla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 09:09
Biztosra vehető, hogy a Tesla Cybertruck modellje azok közé az autók közé fog kerülni, amelyeknek szűk rajongótáboruk volt. A meglévő készletet azonban még el kéne adni.
Vállalat Ez vár ránk is? Elérhetetlenné válnak a legnépszerűbb pornóoldalak egy EU-s országban
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 15:40
Felfüggesztik több pornóoldal elérését Franciaországban az új életkor-ellenőrzési törvény elleni tiltakozásul. A weboldalak tulajdonosa, az Aylo nem ért egyet azzal, hogy a weboldal látogatóinak hitelkártyával vagy személyi igazolvánnyal kell igazolniuk életkorukat.
Vállalat Technológiai együttműködésről egyeztetett a 4iG elnöke Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 19:16
A 4iG elnöke, Jászai Gellért kétnapos látogatásán azeri kormányzati és üzleti szereplőkkel egyeztetett technológiai projektekről.
Vállalat Gigaleépítés után négynapos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG