3p
Biztosan sokan terveznek utazást karácsony után, akár repülővel is. Ma már természetesnek vesszük, hogy akár 3-4 ezer forintokért utazgathatunk ide-oda, de ez nem volt mindig így. Legyen szó akár fapados, akár hagyományos légitársaságokról, elképesztő, hogy mikkel akarnak spórolni a vállalatok. Jöjjön velünk egy kis repüléstörténelem órára!

 

 

Még 1980-ban tűnt fel az American Airlines személyzetének, hogy bár az utasok imádják a salátákat, több mint háromnegyedük nem eszi meg az olívabogyókat. A legendás amerikai légitársaság akkori vezére, Robert Crandall erre egyszerűen kiszedette a bogyókat a menüből, évente közel 40 ezer dollárt megspórolva ezzel. Mint kiderült, a catererek alapanyagok száma szerint számlázták ki a salátát, ezért míg négy alapanyagért csak 60 centet kellett fizetni, úgy ötért már 80-at.

1994-ben egy légiutas-kísérő javaslatára a szintén amerikai Southwest Airlines felhagyott azzal, hogy rányomtassa a logóját a szemeteszsákjaira; és milyen jól tették: évente több mint 300 ezer dollárt spóroltak - írja az Economist.

Van honnan kurtítani?

Persze, ma már nehezebb dolga van a vállalatoknak, de ameddig van csökkenthető költség, addig fognak farigcsálni az árakból. De hogyan?

Nem is gondolnánk, de az is meglátszik egy repülőgép fogyasztásán, hogy milyen vastag a szőnyeg, vagy éppen hogy milyen anyagból készült a vacsorát tartalmazó doboz. Néhány légitársaság egészen pofátlanná vált, sok gépről kiszedték a vízi kényszerleszálláskor használatos biztonsági felszereléseket, mondván a repülőgép úgysem jár az óceán környékén. A francia Air Mediterranée 220 hagyományos, körülbelül 12 kilót nyomó economy ülését cserélte könnyebbre, a vékonyabb székek titániumból készültek és harmad olyan nehezek. Az indiai fapados GoAir pedig csak nőket alkalmaz légiutas-kísérőként, mivel ők átlagosan 10-15 kilóval könnyebbek, mint a férfiak. A kukacoskodás egyébként nagyon megéri: minden lespórolt kilogrammért 100 dollárnyi üzemanyagot spórol meg a repülő évente.

Apróságok is számítanak

Az apró tervezésbeli trükkök is sokat segítenek. A Southwest Airlines úgy becsüli, hogy több mint 200 millió liter üzemanyagot spórol meg nekik a felfelé álló szárnyszél, amely a légellenállást hivatott csökkenteni. Az easyJet olyan speciális festéket használ, amely kiegyenlíti a mikroszkopikus egyenetlenségeket a gép törzsén, ez állításuk szerint tovább csökkenti a fogyasztást. Nemzetközi szinten arra bíztatják a pilótákat, hogy ne teljes gázzal szálljanak fel, és minél gyorsabban érjék el az utazómagasságot, mivel a kevesebb levegő kisebb légellenállást is jelent.

Aztán a másik végleten ott vannak az olyan társaságok, mint az indiai SpiceJet. A főleg helyi járatokkal foglalkozó társaság a végletekig nyomja Bombardier Q400-asait, hogy lefaragjon minden útból pár percet. Ezt annyira sikeresen csinálják, hogy plusz egy járat belefér minden napba, amely bőven visszahozza a gyorsaság miatt elégett több üzemanyagot is.

Hiába mennek el a végsőkig a költségcsökkentésben oly kreatív légitársaságok, egy valamiből mégsem sikerül faragniuk: csak Európában évente 1 milliárd dollárt kell fizetniük a késések után kártérítésként az utasoknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
Vállalat Milliárdokat fizet ki osztalékként a Magyar Telekom leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 14:41
Pénz áll a házhoz.
Vállalat Több ezer embert rúg ki a Volvo
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 15:45
Túl sok a bizonytalanság.
Vállalat Pontot tett a nagy akvizíciója végére a Waberer’s, de itt nem áll meg
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 12:38
A Pannon-Busz-Rent tranzakciója lezárása után keresi a terjeszkedési lehetőségeket, a logisztikai, a raktározási és személyszállítási piacon is.
Vállalat Nagy bejelentést tett az egyik hazai tőzsdei cég
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:51
Innovatív elektromos autómárkával erősíti pozícióit az AutoWallis Közép- és Kelet-Európában.
Vállalat A kockázat csökkenthető, de a legjobb, ha egyáltalán nem dohányzunk
Natív tartalom | 2025. május 26. 10:31
Május 31-e a Dohányzásmentes Világnap. Ezen a napon a világ számos országában felhívják a figyelmet a dohányzás káros hatásaira, a megelőzés és a leszokás fontosságára. A szakmai és társadalmi üzenet egyértelmű: a dohányzás minden formája káros, a legjobb megoldás az, ha el sem kezdjük, vagy ha már dohányzunk, akkor mielőbb letesszük a cigarettát. Ugyanakkor azok a felnőttek, akik a figyelmeztetések ellenére is folytatják a dohányzást, ma már tájékozódhatnak az ártalomcsökkentésről.
Vállalat Váratlan lépésre készül az Audi Győrben
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 16:47
Németországban is gyártják majd a Q3-asokat.
Vállalat Nagy hírt kapott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 15:06
Megerősítették a besorolást.
Vállalat Összefog az Mol és az MVM
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 12:04
A két energiavállalat az olajporondon fűzi szorosabbra az együttműködést. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG