A felhő – amit Ön is használ, még ha nem is tud róla
Privát emailfiókok, közösségi oldalak, képmegosztó alkalmazások vagy egy online tárhelyszolgáltatás – ezek a megoldások egytől-egyig felhőtechnológiára épülnek, és olyan eszközök, amik nélkül mindennapi életünket ma már nehezen tudnánk elképzelni. A működésüket biztosító informatikai infrastruktúrától (egy külső adatközponttól) általában fizikailag távol vagyunk, mégis az interneten keresztül ez a nap 24 órájában, bárhonnan elérhető számunkra. Ezt a technológiát pedig nem csak a magánéletben, de a céges környezetben is jól hasznosíthatjuk.
A modern felhő a gyakorlatban: ilyen a Microsoft adatközpontja
Alacsonyabb költségek, egyszerűbb üzemeltetés
Miért érdemes egy vállalatnak felhőszolgáltatást használnia? A felhő használata azonnali pénzbeli megtakarítások mellett hatékonyabb munkavégzést és egyszerűbb üzemeltetést is nyújt. Nincs szükség jelentős kezdeti IT beruházásra, helyette jól tervezhető havi költségek jelentkeznek, ezzel jelentősen javítva a cég likviditását. Az olyan felhőmegoldások, mint a komplett céges IT infrastruktúránknak platformot nyújtó Microsoft Azure vagy a Microsoft új irodai szoftvercsomagja, az Office 365, a hagyományos telephelyi megoldásoknál könnyebben skálázhatók, így szükség esetén egyszerűen módosítható az igénybe vett szolgáltatás mennyisége – és ami a legfontosabb: az ügyfél csak azért fizet, amit valóban igénybe is vesz.
A felhő további fontos előnye az egyszerűbb IT üzemeltetés, hiszen nincs szükség helyi szerverpark fenntartására – ezt megoldja az ügyfél helyett a Microsoft. Ha egy cég már kiépített IT rendszerrel rendelkezik, akkor is élvezheti a felhő előnyeit: a hibrid felhőmegoldások révén a cég meglévő szerverei is kiegészíthetők az éppen szükséges felhőkapacitással. Végül nem elhanyagolható az adatbiztonság sem: a Microsoft felhőszolgáltatásainak adatvédelmi megfelelőségét nemzetközi szabványok és az EU adatvédelmi hatóságainak jóváhagyása garantálja.
Milyen esetekben éri meg felhőszolgáltatást választani?
Az EU-ban tavaly már majdnem minden ötödik cég használt felhőszolgáltatást, ezek fele pedig az egészen fejlett technológiákat (mint például egy CRM rendszer) is bevezette már. (Eurostat, 2014.)
Lássunk néhány példát arra, hogy mikor teljesít jobban a felhő, mint a hagyományos rendszerek! Sokan emlékezhetünk arra az esetre, amikor fekete péntek alkalmából egy webáruház nagy akciókat hirdetett, viszont a generált hatalmas rohamot már képtelen volt kiszolgálni, és weboldala elérhetetlenné vált – ezzel vásárlók tömegeit és jelentős bevételt veszítve el. Ha ez a vállalat az IT infrastruktúráját felhőn üzemelteti, ez nem történik meg, ugyanis a felhőben gyakorlatilag pár kattintással növelhető az éppen szükséges erőforrások mennyisége, így a hirtelen nagy kapacitásigény sem jelenthet problémát.
Vagy nézzünk egy könyvelőcéget. A vállalkozásnak az adóbevallás időszakában biztosan megnövekedett IT kapacitásra van szüksége. Ilyenkor az év többi részében alacsonyan tartott felhős erőforrásfelhasználást erre az időszakra egyszerűen feljebb tekerheti. A startupok is jó példával szolgálhatnak: ezek a cégek nem vágnak bele költséges hardvervásárlásba, hiszen nem tudják, mekkora kapacitásra is tervezzenek. A felhő a startupokat jellemző exponenciális növekedéseket is jól ki tudja szolgálni.
A havidíjas Office 365 szolgáltatás olcsóbb megoldást nyújthat a már jól ismert Office termékekkel szemben is. Vegyünk példának egy utazási irodát, ami a főszezonra időszakos munkatársakat vesz fel: nekik már 1-2 havi előfizetési díjért is ugyanolyan irodai környezetet tud biztosítani, mint állandó kollégáinak. (x)