Füstölt sonkák lógnak az egyik standon a VI. Mangalica Fesztiválon. MTI Fotó: Beliczay László |
A húsipari szereplők számítása szerint a korábbi évekhez képest nagyobb arányban fogják a minőségi, sok esetben prémium kategóriás füstölt termékeket keresni a fogyasztók a húsvéti szezonban. Ezen belül pedig a korábbi éveknél nagyobb keresletre számíthatnak a tradicionális ízeket előcsalogató, hagyományos technológiával készült termékek is – derült ki a Pápai Hús Privátbankár.hu-nak küldött közleményéből.
„Az elmúlt években kiemelkedően magas árérzékenység volt jellemző, ami részben visszavetette, részben pedig a gyenge minőségi termékek irányába mozdította el a keresletet. A húsvéti füstölt termékek volumenében összességében most sem várható jelentősebb növekedés, de jó hír, hogy a piaci visszajelzések szerint újra nő a minőségi termékek iránti igény” – mondta Kovács László, a Pápai Hús Kft. ügyvezető igazgatója, aki arra is rámutatott, hogy szintén bizakodásra ad okot, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a kiskereskedelmi üzletek forgalma már évek óta folyamatos növekedést mutat, kiugrásokkal az ünnepi időszakokban.
Főleg ilyenkor esznek sonkát a magyarok
A húsvétot megelőző néhány hetes időszak egyértelműen a főszezon a füstölthús-termékek piacán. A korábbi évek felmérései szerint az évnek ebben az időszakában mintegy 5500-6000 tonna fogy ezekből a készítményekből, amely körülbelül 7-8 milliárd forint bevételt jelent a kiskereskedelem, illetve az élelmiszeripari gyártóknak.
„Kevesen tudják, de a sonka, illetve a füstölt húskészítmények kifejezetten szezonális termékek. Ezeknél az áruknál a fogyasztás mintegy 70 százaléka húsvétkor történik. Hasonló periódus még a karácsony körüli hetek, ehhez képest az év többi részében lényegesen alacsonyabb a füstölt hústermékek keresettsége. Ez elsősorban a régmúlt hagyományaiban gyökerezik, hiszen a család által saját fogyasztásra feldolgozott sertések is levágása december elején volt esedékes, a füstöléssel tartósított húsok elfogyasztására pedig csak a gyorsan romló termékek elfogyasztása utén, tavasz elején került sor” – mondta Kovács László.
A gyártók helyzetét ugyanakkor nehezíti, hogy az alapanyagok és a termelési költségek drasztikusan megemelkedtek az elmúlt egy évben. Egyrészt az alapanyagár kilogrammonként közel 100 forinttal drágult, de költségnövelő hatása volt a kötelező minimálbéremelésnek is, amely mind a gyártóknál, mind pedig a kereskedőknél jelentkezik. Így összességében a húsvéti minőségi és prémiumfüstölt termékek átlagos ára idén mintegy 10 százalékkal lehet magasabb a korábbi évhez képest.