Mit gondol, mennyi idővel többet gondolkodik egy átlagember egy lakás megvásárlásán, mint egy farmerén? Nem, nem kell nagy számokat egymásra rakni: a Bors által idézett brit kutatás szerint mindössze 7 perccel több időbe telik, hogy eldöntsük: az adott lakás kell-e nekünk, mint az a 18 perc, amit a farmer felpróbálásával töltünk. Sőt: egy autó megvásárlása - amelynek ára nagyjából ötöde-tizede egy lakás árának - komolyabb megfontolásra késztet bennünket: akár 30 percig is vaciálunk, nézegetünk, mérlegelünk.
Már van előkép
Adódik a kérdés, hogyan lehetséges, hogy egy otthon kiválasztása kevesebb időt vesz igénybe, mint a járműé? A kutatók szerint egy élettér esetében alapvetően az érzelmi hatások a meghatározóak, így az egyébként is érzelmi alapon döntő nők az adott lakásba lépve szinte azonnal tudják, megtalálták-e álmaik otthonát. Ha igen, egy darabig még szívesen ismerkednek a részletekkel, a környékkel és a kilátással, ám a döntést már meghozták.
Ezzel szemben egy autó esetében nem csupán a szín, a forma és a belső dizájn meghatározó, hanem tengernyi műszaki részlet is, amikbe szívesen belemerül az autóról leggyakrabban döntést hozó férfi. Aki befektetésnek vesz ingatlant, az szintén gyorsan dönt, hiszen bizonyos paraméterek alapján választ, a jövőbeni eladhatóságot figyelembe véve.
A Borsnak nyilatkozó Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakember szerint a fenti felmérések, az átlagidők azért becsapósak, mert egy-egy gyorsnak tűnő komoly döntés mögött akár hetekig-hónapokig elhúzódó mérlegelés állhat: vajon tényleg szükséges a beruházás, le kell-e cserélni a régit, vagy jó lesz még? Az otthont, a kocsit is előre eltervezik, álmodoznak róla, és amikor tényleges döntésre kerül a sor, már csak ezeket az elképzeléseket vetik össze a valósággal. Ráadásul ezeket a paramétereket ma már az okostelefonok világában pillanatok alatt le is ellenőrizhetjük.
Beetetés
Persze, az értékesítés is egy szakma, ezért ma már itt is az a fontos, hogy a fogyasztó úgy érezze, ha nem dönt gyorsan, lemarad az ajánlatokról. Ma már kevésbé a termék paraméterei, mintsem az unicum-hatása fontos, ezért találkozunk rendre "Ne maradjon le róla!" "Kihagyhatatlan ajánlat!" felhívásokkal. Sokan csak vásárlás után eszmélnek. Hasonló elvet használnak ki a kasszasorok előtti tárolók: az angolszász boltokban már tökélyre vitték mindezt - egész labirintusban kell szlalomoznunk a pénztárig, ahol "lesnek ránk" a csábító, de egyébként a vásárlási listánkon nem szereplő portékák.