1p
Az európai fogyasztók és mi is nagyon pesszimisták vagyunk, a magyar viszont kreatívan keresik az olcsóbb árukat és ez elhúzódó válság megtanított minket ésszerűbben költeni. Az internet a legjobb barátunk, nem ciki a használt áru.

A szűnni nem akaró válság újraírja megszokott fogyasztói reflexeinket: csak arra áldozunk, amire muszáj, további igényeinket pedig alternatív módszerekkel elégítjük ki. Az online közösségi platformok virágzásával a fogyasztás is közösségivé vált: a csoportok erejével próbáljuk visszaverni a recesszió újabb és újabb hullámait – derül ki a Cetelem Körkép 2013 nemzetközi fogyasztói felmérés eredményeiből.  

Lejtőn a hangulat: pesszimizmus uralja Európát és Magyarországot is

A pénzügyi válság óta folyamatosan romlik a fogyasztói közérzet, mely újabb mélypontját érte el a Cetelem nemzetközi felmérése szerint.  A válaszadók az 1-től 10-ig terjedő skálán átlagosan 3,6-re értékelték saját országuk jelenlegi helyzetét. Magyarország a sereghajtók között foglal helyet 2,6-es osztályzattal, hazánknál csak Portugália (2,4) és Spanyolország polgárai (2,5) borúlátóbbak. A tavalyi évhez képest egyedül Nagy-Britanniában és Romániában látják kedvezőbbnek a helyzetet. 



Az elhúzódó válság gyökeresen alakítja át jól bevált fogyasztói reflexeinket: a megkérdezettek 17%-ának bár pénze lenne, egyszerűen nincs kedve vásárolni.

Egységben az erő: közösségi fogyasztással optimalizálunk

A Cetelem Körkép 2013 rávilágít: a tartósan megváltozott körülmények gyökeresen új, alternatív fogyasztói megoldásokat hívnak életre. Előtérbe kerül a közösségi fogyasztás, amit katalizál a mobileszközök forradalma és a közösségi média is, mely soha nem látott kapcsolat-felvételi lehetőségeket és információforrást biztosít. Fogyasztási döntéseink során egyre fontosabbak a közösségi hálózatokon gyűjtött információk és vásárlásainkat is egyre inkább okos eszközök, internet és a közösségi hálózatok segítségével bonyolítjuk. Mi magyarok különösen rajongunk a közösségi médiáért: a vizsgált országok közül nálunk a legnagyobb, több mint 50%-os a penetráció.

Drága új termék helyett egyre szívesebben vásárolunk használtcikket, csereberélünk és hasznosítunk újra, ehhez kiváló keretet nyújtanak az internetes aukciós oldalak. A vizsgált országok közül hazánk ebben is élen jár, 83%-ban gondoljuk úgy, hogy az elkövetkező években használtcikket fogunk vásárolni.



A közösségi fogyasztás további, egyre terjedő formái a hazánkban is népszerű csoportos vásárlás, illetve a megosztás is: többek között autót, barkácsárut és háztartási gépet vásárolunk és használunk közösen.

Ésszerűbben fogyasztunk

A gazdasági kényszer súlya alatt egyre tudatosabbá válunk és egyre racionálisabban döntünk. Előtérbe kerül a biztonság: inkább lemondunk a takarékosság jegyében. A kutatás során megkérdezettek átlagosan 40%-a tervezi, hogy a következő egy évben növelni fogja megtakarításait. A magyarok is egyre takarékoskodóbbak: másfélszer annyian (30%) tervezik jövedelmük egy részét félretenni, mint egy évvel korábban.

Ami a spórolást illeti, elsősorban a sport- és szabadidő felszerelésekre, a lakberendezési cikkekre, és az utazásra fordított kiadásokat vágjuk vissza. Van, amin továbbra sem spórolunk: élelmiszerre, egészségügyre, és a közlekedésre fordított kiadásokat egyáltalán nem, vagy csak kismértékben csökkentjük. Nem költünk kevesebbet távközlésre sem, ami azt mutatja, hogy mobiltelefon és internet hozzáférés nélkül már nem boldogulunk.

A fogyasztói ésszerűség jegyében jó ár/érték arányú termékekre vadászunk. Szeretjük a diszkontáruházakat és szívesen vásárolunk saját márkás termékeket is. Magyarok újra az élmezőnyben: a megkérdezettek háromnegyede tervezi, hogy az elkövetkezendő években a mennyiség helyett a minőséget helyezi előtérbe.

Zöldre váltunk: egyre fontosabb a fenntarthatóság

A gazdasági kényszeren és a digitális eszközök rohamos terjedésén túl egy harmadik tényező, a környezet védelme is befolyásolja fogyasztásunkat. Szinte minden európai ügyel arra, hogy csökkentse a víz-, áram- és üzemanyag fogyasztást. Hasonlóan magas arányban nyilatkozták a válaszadók, hogy inkább szezonális zöldséget és gyümölcsöt vásárolnak (91%), előnyben részesítik a tartós háztartási- (85%) és technikai eszközöket (83%), és ügyelnek arra is, hogy kevesebb hulladék keletkezzen (88%).






 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kinek segíthet a lézeres látásjavítás?
Márkázott tartalom | 2025. június 8. 11:56
Sokak számára a szemüveg és a kontaktlencse már évek óta része a mindennapoknak – hol több, hol kevesebb kellemetlenséget okozva. Pedig létezik egy korszerű, tartós és biztonságos megoldás azok számára, akik szívesen búcsút mondanának ezeknek az eszközöknek. A kérdés csak az, hogy kik élhetnek ezzel a remek lehetőséggel, azaz a lézeres látásjavítással?
Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG