4p
Ha esetleg nem tűnne fel Magyarországról, történelmi időket él az autóipar. A szakma legnagyobb változási mostanság mennek végbe és 5-10 éven belül sok dolog meg fog változni, alapjaiban. A közeljövő nem csak ezen a téren hoz átalakulást: az autó tulajdonlása is gyökeresen megváltozik.

A Tesla eladásainak a drasztikus növekedése generálta, hogy az autógyárak által folyamatosan támadott, lenézett magáncég gyorsan a műfajának legnagyobb szereplőjévé vált. Elon Musk vállalata törte át a gátat és most már biztos, hogy nem csak egy hóbort lesz a villanyautózás, hanem az egyik működő zöld megoldás, ami leváltja a hagyományos robbanómotort.

Érdemes megjegyezni, hogyha Musk nem teszi sikeressé a Teslát, akkor a fősodratú gyártók ”sose” kényszerülnek olyan szinten fejleszteni a villanyautózást, mint ahogy mostanság csinálják. Az igyekezetük oka nem a környezetvédelem, az talán a legkevésbé motiváló dolog (kifelé persze igen). A legfájóbb ponton érinti őket a Tesla sikere: a prémium gyártóktól vett, vesz el vásárlókat, ráadásul tízezer számra. Attól a társaságtól, ahol a legnagyobb a profit egy autón. Az apránként elvándorló vevők miatt kellett roham léptekben a villamosításba fognia a Mercinek vagy az Audinak, mert az eddig hozzájuk érkezett pénz egy része már a Teslához áramlik. Az egész folyamatot csak gyorsította a VW dízel botránya.

Az elektromos autózás már biztos pont, de a másik alternatíva is alakul, ez pedig a hidrogén hajtás. Azaz a hidrogénnel táplált üzemanyagcellával történő elektromos áram termelés és az így előállított árammal meghajtani az autót, a buszt vagy a kamiont. Ez a felénk még nem elérhető rendszer is elég működőképesnek látszik, főként a gyors tankolás miatt. Az autók meghajtásában ez lesz a két fő csapásirány. Ezeknek nagy löketet fog adni a valóban 400-600 kilométer hatótávolságú, újabb villanyautók közeli piacra dobása, a H2 kutak terjedése, a szilárd testes új akkufajta megjelenése (kb. 2021-22) és a gyors-töltőhálózat rohamléptékű fejlesztése.

A fentebb említett két irány mellett még ott lesz az önvezetés elterjedése, amely igazán megbízhatóan a városokban, a nagyobb városokban fog először jól működni. És ez az a terület, amely kezdni igazán ”megölni” az autót, közelebbről az autó tulajdonlást. Ugyanis Nyugat-Európában már kezd trenddé válni, hogy a mai fiataloknál nem annyira cél az autó, pontosabban annak megvásárlása. Sokuknak jogosítványa sincs. Az autóra gyűjtés, autó részlet fizetés helyett utazásokra és a saját szórakoztatásukra költik a jövedelmüket.

A közlekedést pedig megoldják máshogy, városokban sokan kerékpárra pattannak vagy tömegközlekedésre váltanak. Felénk, közelebbről Budapesten már elérhető az autózás olyan formája, hogy percekre vagy órákra is lehet autót bérelni. Aki hosszabb utakra megy, azoknak már szóba jöhet a bérlés is.

A hazai fiataloknak és a ”felnőtteknek” is lehet olyan következtetésük, hogy bizonyos élet körülmények között nem vesznek autót, mert gazdaságtalan. Például ha látja, hogy egy hetet csak áll a járgány a ház előtt, és ha elkezd számolgatni, hogy havonta mennyit visz el család vagy az egyén havi költségvetéséből, akkor átgondolja. Ehhez hozzá jönnek olyan dolgok, hogy milyen nyűgös jó autószerelőt találni, vagy milyen borsos áron dolgozik a márkaszerviz.

Ezekkel szembe lehet állítani az autó bérlést, az időnkénti taxizást, a kerékpározást, a robogózást és vagy a tömeg-közlekedést. Bizonyos élethelyzetekben, életmódokban felesleges autót tartani és leginkább a család, vagy kollégák nyomása, vagy a társadalmi elvárások miatt kell a négykerekű. Ez az a pont, ez az a fajta tudatosodás, amely a bérlést, a saját autó megosztását, vagy a városi rövid távú autóbérlést segíti elő.

Az autós jövőkép egyébként elég szomorú, mármint autórajongó szempontból. Néhány generáció múlva - zömmel a nagyvárosokban - az autóvezetői képesség, a jogosítvány szerzés és az autóvezetés már a múlt egyik érdekessége lesz. Amit a nagypapa művelt anno. Pár évtized múlva mosolyogva nézik az akkori tizenévesek a vacak felbontású 4k és full hd videókat, amin emberek autókat tesztelnek és autókkal száguldoznak. A politikusok által áttolt sebességkorlátozások (lassítások), az új autókba 2022 után kötelezően beépített nagy testvér rendszer, az egyre szigorúbb szabályozások, a sunyi radarozások, a szaporodó büntetési lehetőségek, egyre több embert motiválnak arra, hogy elege legyen a pénzt is jócskán elvivő autózásból. Ez teljesen megérthető reakció.

Az oka még az átlagember eltávolodásának az autótól, hogy az önvezető, biztonságos, elektromos hajtású dobozokban – kis túlzással – bárhova el lehet majd jutni. A mai autórajongás, a robbanómotoros autó tartása pedig egy szűk réteg hobbija lesz, akik lelkesen szerelik és próbálják működésben tartani a több évtizedes, öreg járgányaikat.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
Vásárló Nagyobb benzinár-esésre ébrehetünk kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 09:54
Ha a kiskereskedők is úgy gondolják, akár 5-6 forinttal is olcsóbban tankolhatunk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG