4p
Ha esetleg nem tűnne fel Magyarországról, történelmi időket él az autóipar. A szakma legnagyobb változási mostanság mennek végbe és 5-10 éven belül sok dolog meg fog változni, alapjaiban. A közeljövő nem csak ezen a téren hoz átalakulást: az autó tulajdonlása is gyökeresen megváltozik.

A Tesla eladásainak a drasztikus növekedése generálta, hogy az autógyárak által folyamatosan támadott, lenézett magáncég gyorsan a műfajának legnagyobb szereplőjévé vált. Elon Musk vállalata törte át a gátat és most már biztos, hogy nem csak egy hóbort lesz a villanyautózás, hanem az egyik működő zöld megoldás, ami leváltja a hagyományos robbanómotort.

Érdemes megjegyezni, hogyha Musk nem teszi sikeressé a Teslát, akkor a fősodratú gyártók ”sose” kényszerülnek olyan szinten fejleszteni a villanyautózást, mint ahogy mostanság csinálják. Az igyekezetük oka nem a környezetvédelem, az talán a legkevésbé motiváló dolog (kifelé persze igen). A legfájóbb ponton érinti őket a Tesla sikere: a prémium gyártóktól vett, vesz el vásárlókat, ráadásul tízezer számra. Attól a társaságtól, ahol a legnagyobb a profit egy autón. Az apránként elvándorló vevők miatt kellett roham léptekben a villamosításba fognia a Mercinek vagy az Audinak, mert az eddig hozzájuk érkezett pénz egy része már a Teslához áramlik. Az egész folyamatot csak gyorsította a VW dízel botránya.

Az elektromos autózás már biztos pont, de a másik alternatíva is alakul, ez pedig a hidrogén hajtás. Azaz a hidrogénnel táplált üzemanyagcellával történő elektromos áram termelés és az így előállított árammal meghajtani az autót, a buszt vagy a kamiont. Ez a felénk még nem elérhető rendszer is elég működőképesnek látszik, főként a gyors tankolás miatt. Az autók meghajtásában ez lesz a két fő csapásirány. Ezeknek nagy löketet fog adni a valóban 400-600 kilométer hatótávolságú, újabb villanyautók közeli piacra dobása, a H2 kutak terjedése, a szilárd testes új akkufajta megjelenése (kb. 2021-22) és a gyors-töltőhálózat rohamléptékű fejlesztése.

A fentebb említett két irány mellett még ott lesz az önvezetés elterjedése, amely igazán megbízhatóan a városokban, a nagyobb városokban fog először jól működni. És ez az a terület, amely kezdni igazán ”megölni” az autót, közelebbről az autó tulajdonlást. Ugyanis Nyugat-Európában már kezd trenddé válni, hogy a mai fiataloknál nem annyira cél az autó, pontosabban annak megvásárlása. Sokuknak jogosítványa sincs. Az autóra gyűjtés, autó részlet fizetés helyett utazásokra és a saját szórakoztatásukra költik a jövedelmüket.

A közlekedést pedig megoldják máshogy, városokban sokan kerékpárra pattannak vagy tömegközlekedésre váltanak. Felénk, közelebbről Budapesten már elérhető az autózás olyan formája, hogy percekre vagy órákra is lehet autót bérelni. Aki hosszabb utakra megy, azoknak már szóba jöhet a bérlés is.

A hazai fiataloknak és a ”felnőtteknek” is lehet olyan következtetésük, hogy bizonyos élet körülmények között nem vesznek autót, mert gazdaságtalan. Például ha látja, hogy egy hetet csak áll a járgány a ház előtt, és ha elkezd számolgatni, hogy havonta mennyit visz el család vagy az egyén havi költségvetéséből, akkor átgondolja. Ehhez hozzá jönnek olyan dolgok, hogy milyen nyűgös jó autószerelőt találni, vagy milyen borsos áron dolgozik a márkaszerviz.

Ezekkel szembe lehet állítani az autó bérlést, az időnkénti taxizást, a kerékpározást, a robogózást és vagy a tömeg-közlekedést. Bizonyos élethelyzetekben, életmódokban felesleges autót tartani és leginkább a család, vagy kollégák nyomása, vagy a társadalmi elvárások miatt kell a négykerekű. Ez az a pont, ez az a fajta tudatosodás, amely a bérlést, a saját autó megosztását, vagy a városi rövid távú autóbérlést segíti elő.

Az autós jövőkép egyébként elég szomorú, mármint autórajongó szempontból. Néhány generáció múlva - zömmel a nagyvárosokban - az autóvezetői képesség, a jogosítvány szerzés és az autóvezetés már a múlt egyik érdekessége lesz. Amit a nagypapa művelt anno. Pár évtized múlva mosolyogva nézik az akkori tizenévesek a vacak felbontású 4k és full hd videókat, amin emberek autókat tesztelnek és autókkal száguldoznak. A politikusok által áttolt sebességkorlátozások (lassítások), az új autókba 2022 után kötelezően beépített nagy testvér rendszer, az egyre szigorúbb szabályozások, a sunyi radarozások, a szaporodó büntetési lehetőségek, egyre több embert motiválnak arra, hogy elege legyen a pénzt is jócskán elvivő autózásból. Ez teljesen megérthető reakció.

Az oka még az átlagember eltávolodásának az autótól, hogy az önvezető, biztonságos, elektromos hajtású dobozokban – kis túlzással – bárhova el lehet majd jutni. A mai autórajongás, a robbanómotoros autó tartása pedig egy szűk réteg hobbija lesz, akik lelkesen szerelik és próbálják működésben tartani a több évtizedes, öreg járgányaikat.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új korszakba lép a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. december 3. 12:56
Hiába a hírnév, a Dr. Martensnél a túlélésről szólt az elmúlt fél év.
Vásárló A Temu megtalálta a vásárlók gyenge pontját
Buksza blog | 2024. december 3. 11:48
Egy évvel ezelőtt a két kínai online óriás, amelyek hatalmas felfordulást hoztak a kiskereskedelemben, még nem tudták kimazsolázni az év végi bevásárlási szezon legjobb falatját.
Vásárló Ijesztő drágulás a magyar diszkontokban – majdnem a duplájára nőtt a legolcsóbb tojások ára
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 2. 05:41
Összességében visszafogottan emelkedett havi és éves szinten is a diszkontokban megvehető alapélelmiszerek ára a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Ugyanakkor a tojás egészen durva mutatvánnyal rukkolt elő, ami a külföldi helyzetet tekintve annyira nem is meglepő. 
Vásárló A kozmetikai ipar trükkjei – nesze neked, fogyasztóvédelem
Elek Lenke | 2024. december 1. 14:46
Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.
Vásárló Éves megyei matrica – egy költséghatékony opció
Márkázott tartalom | 2024. november 28. 10:54
Az autópálya matrica kínálat változásainak első lépése a 2015-ben, vármegyékre érvényes matricák bevezetése volt. Az új termék népszerűsége pedig azóta is töretlen, hiszen évek óta az eladási statisztikák élén találhatjuk azt, ez pedig várhatóan jövőre sem változik.
Vásárló A nap képe: dupla annyiba kerül a kolbász Budapesten, mint Bécsben
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 17:04
Hihetetlenül hangzik, de igaz: a magyar fővárosban sokkal drágább az utcán kolbászozni, mint az osztrákban.
Vásárló Mi kell egy modern ergonomikus irodába?
Márkázott tartalom | 2024. november 25. 17:48
A modern, egészséges munkakörnyezet már régen nem csupán egy asztal és egy szék kombinációját jelenti. Az ergonomikus iroda kialakítása kulcsfontosságú a munkavállalók egészsége, kényelme – és produktivitása szempontjából is. A dolgozók fizikai és mentális jólétének támogatása kulcsfontosságú egy vállalat működése során, hiszen ezáltal elhivatottságuk, munkakedvük és hatékonyságuk is nő, de mi mindenre van szükség egy ergonomikus iroda kialakításához? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban. 
Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG