4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha esetleg nem tűnne fel Magyarországról, történelmi időket él az autóipar. A szakma legnagyobb változási mostanság mennek végbe és 5-10 éven belül sok dolog meg fog változni, alapjaiban. A közeljövő nem csak ezen a téren hoz átalakulást: az autó tulajdonlása is gyökeresen megváltozik.

A Tesla eladásainak a drasztikus növekedése generálta, hogy az autógyárak által folyamatosan támadott, lenézett magáncég gyorsan a műfajának legnagyobb szereplőjévé vált. Elon Musk vállalata törte át a gátat és most már biztos, hogy nem csak egy hóbort lesz a villanyautózás, hanem az egyik működő zöld megoldás, ami leváltja a hagyományos robbanómotort.

Érdemes megjegyezni, hogyha Musk nem teszi sikeressé a Teslát, akkor a fősodratú gyártók ”sose” kényszerülnek olyan szinten fejleszteni a villanyautózást, mint ahogy mostanság csinálják. Az igyekezetük oka nem a környezetvédelem, az talán a legkevésbé motiváló dolog (kifelé persze igen). A legfájóbb ponton érinti őket a Tesla sikere: a prémium gyártóktól vett, vesz el vásárlókat, ráadásul tízezer számra. Attól a társaságtól, ahol a legnagyobb a profit egy autón. Az apránként elvándorló vevők miatt kellett roham léptekben a villamosításba fognia a Mercinek vagy az Audinak, mert az eddig hozzájuk érkezett pénz egy része már a Teslához áramlik. Az egész folyamatot csak gyorsította a VW dízel botránya.

Az elektromos autózás már biztos pont, de a másik alternatíva is alakul, ez pedig a hidrogén hajtás. Azaz a hidrogénnel táplált üzemanyagcellával történő elektromos áram termelés és az így előállított árammal meghajtani az autót, a buszt vagy a kamiont. Ez a felénk még nem elérhető rendszer is elég működőképesnek látszik, főként a gyors tankolás miatt. Az autók meghajtásában ez lesz a két fő csapásirány. Ezeknek nagy löketet fog adni a valóban 400-600 kilométer hatótávolságú, újabb villanyautók közeli piacra dobása, a H2 kutak terjedése, a szilárd testes új akkufajta megjelenése (kb. 2021-22) és a gyors-töltőhálózat rohamléptékű fejlesztése.

A fentebb említett két irány mellett még ott lesz az önvezetés elterjedése, amely igazán megbízhatóan a városokban, a nagyobb városokban fog először jól működni. És ez az a terület, amely kezdni igazán ”megölni” az autót, közelebbről az autó tulajdonlást. Ugyanis Nyugat-Európában már kezd trenddé válni, hogy a mai fiataloknál nem annyira cél az autó, pontosabban annak megvásárlása. Sokuknak jogosítványa sincs. Az autóra gyűjtés, autó részlet fizetés helyett utazásokra és a saját szórakoztatásukra költik a jövedelmüket.

A közlekedést pedig megoldják máshogy, városokban sokan kerékpárra pattannak vagy tömegközlekedésre váltanak. Felénk, közelebbről Budapesten már elérhető az autózás olyan formája, hogy percekre vagy órákra is lehet autót bérelni. Aki hosszabb utakra megy, azoknak már szóba jöhet a bérlés is.

A hazai fiataloknak és a ”felnőtteknek” is lehet olyan következtetésük, hogy bizonyos élet körülmények között nem vesznek autót, mert gazdaságtalan. Például ha látja, hogy egy hetet csak áll a járgány a ház előtt, és ha elkezd számolgatni, hogy havonta mennyit visz el család vagy az egyén havi költségvetéséből, akkor átgondolja. Ehhez hozzá jönnek olyan dolgok, hogy milyen nyűgös jó autószerelőt találni, vagy milyen borsos áron dolgozik a márkaszerviz.

Ezekkel szembe lehet állítani az autó bérlést, az időnkénti taxizást, a kerékpározást, a robogózást és vagy a tömeg-közlekedést. Bizonyos élethelyzetekben, életmódokban felesleges autót tartani és leginkább a család, vagy kollégák nyomása, vagy a társadalmi elvárások miatt kell a négykerekű. Ez az a pont, ez az a fajta tudatosodás, amely a bérlést, a saját autó megosztását, vagy a városi rövid távú autóbérlést segíti elő.

Az autós jövőkép egyébként elég szomorú, mármint autórajongó szempontból. Néhány generáció múlva - zömmel a nagyvárosokban - az autóvezetői képesség, a jogosítvány szerzés és az autóvezetés már a múlt egyik érdekessége lesz. Amit a nagypapa művelt anno. Pár évtized múlva mosolyogva nézik az akkori tizenévesek a vacak felbontású 4k és full hd videókat, amin emberek autókat tesztelnek és autókkal száguldoznak. A politikusok által áttolt sebességkorlátozások (lassítások), az új autókba 2022 után kötelezően beépített nagy testvér rendszer, az egyre szigorúbb szabályozások, a sunyi radarozások, a szaporodó büntetési lehetőségek, egyre több embert motiválnak arra, hogy elege legyen a pénzt is jócskán elvivő autózásból. Ez teljesen megérthető reakció.

Az oka még az átlagember eltávolodásának az autótól, hogy az önvezető, biztonságos, elektromos hajtású dobozokban – kis túlzással – bárhova el lehet majd jutni. A mai autórajongás, a robbanómotoros autó tartása pedig egy szűk réteg hobbija lesz, akik lelkesen szerelik és próbálják működésben tartani a több évtizedes, öreg járgányaikat.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG