9p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Jóval több pénz áramlik ki Magyarországról az e-kereskedelmi forgalomban, mint amennyi bejön az online vásárlásokból. A hazai webáruházak nemcsak az olyan nagy globális szereplőktől vannak fényévekre lemaradva, mint a Temu, a Shein vagy az Amazon, hanem egyelőre a régióban sem tudnak labdába rúgni a cseh vagy a lengyel tulajdonú cégekkel szemben. Ami biztos, hogy a kiutat nem az árverseny megnyerése jelentheti.  

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) többször is arra panaszkodott az elmúlt időszakban, hogy bár a kiskereskedelem az egyike a magyar gazdaság kevés húzóágazatainak, a költések egyre nagyobb arányban külföldön csapódnak le. Vagyis ezek a vásárlások az adóbevételeken keresztül nem a hazai államkasszát gyarapítják. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tavaly augusztusban írta azt egy elemzésében, hogy 2024-ben, a nyár végéig 40 százalékkal többet költöttek a magyarok külföldön, mint egy évvel korábban.

Idén év elején pedig a tavaly decemberi kiskereskedelmi adatot kommentálta úgy az NGM, hogy a magyar lakosság erős fogyasztása inkább külföldön, mintsem a hazai boltok forgalmában realizálódott. A tárca úgy fogalmazott, hogy 302 ezerrel több magyar utazott külföldre az elmúlt év decemberében, vagyis ezek az emberek fejenként 166-182 ezer forintot nem a hazai belkereskedelemben, hanem külföldön költöttek el. Ez összesen 50-55 milliárd forintot jelent. És akkor még nem is beszéltünk azokról, akik el sem hagyják az országhatárt: az erősödő külföldi költések állatorvosi lova az e-kereskedelem.

Magyarországon az online kereskedelmi forgalom a teljes kiskereskedelem nagyjából 10 százalékát adja
Magyarországon az online kereskedelmi forgalom a teljes kiskereskedelem nagyjából 10 százalékát adja
Fotó: DepositPhotos.com

Nagyítóval kell keresni a magyar szereplőt

Az online kereskedelemben teljesen elmosódnak a határok, a mesterséges intelligencia pedig tovább erősíti ezt a folyamatot. Az AI segítségével egyre könnyebb lefordítani, lokalizálni egy-egy külföldi webshopot – mondta el lapunknak Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere. „Az e-kereskedelmet illetően nettó importőrök vagyunk, vagyis a hazai vásárlók egyre nagyobb arányban költenek külföldi webáruházakban, miközben a magyar online piaci szereplők exportja csak lassan bővül” – fogalmazott a szakértő.

De nemcsak ennek a kiegyensúlyozatlan aránynak a megváltoztatásán érdemes dolgozni, hanem összességében az e-kereskedelmi piac méretén is.

„Az online kereskedelem idehaza 1500 milliárd forintot tesz ki, ami a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 10 százaléka. A cseheknél ez az arány 13-14 százalék, de még nyugatabbra tekintve már a 30 százalékot is közelíti. Kína pedig elképesztően digitalizált, a kiskereskedelmi költések 50 százaléka az online térben realizálódik” – tette hozzá Szabó László.  

A PwC kimutatása szerint a legnagyobb forgalmat bonyolító, magyarországi telephellyel is rendelkező online kereskedők toplistáját a cseh központú Alza.hu vezeti, amely az eMAG-tól vette át az éllovas pozíciót. A második helyen a szintén cseh Kifli.hu, a harmadikon a német hátterű MediaMarkt, a negyediken a svéd Ikea, az ötödiken az angol székhelyű Tesco következik. Az első magyar hátterű webshop az Euronicshoz köthető, amely a hatodik helyen áll.  

A magyarországi operációval is rendelkező webáruházak közül idehaza az Alza.hu a legnépszerűbb, majd a Kifli.hu és a MediaMarkt következnek
A magyarországi operációval is rendelkező webáruházak közül idehaza az Alza.hu a legnépszerűbb, majd a Kifli.hu és a MediaMarkt következnek
Fotó: DepositPhotos.com

Felmerül a kérdés persze, hogy hol áll az utóbbi években a magyar piacot is letaroló kínai Temu? Nos, a PwC forgalmi rangsora csak a belföldi operációval is rendelkező e-kereskedőket értékeli, de a rendelések darabszámát illetően a Temu elképesztően dominál: 2024-ben mintegy 9 millió Magyarországról érkező rendelést kezelt, ami önmagában kiteszi a Top 10 e-kereskedő teljes, együttes rendelési állományát. A statisztikák szerint tavaly nagyjából minden ötödik magyar vásárolt a kínai webáruházból.

A csehek és a lengyelek tarolják le a régiót

Térjünk azonban vissza a magyarországi operációval is rendelkező e-kereskedőkhöz, a Temu üzleti modelljéről még később lesz szó. Az első és a második helyezett is egy cseh szereplő, ami egyáltalán nem véletlen: Csehország ugyanis az egyik etalonja annak Európában, hogy hogyan is kell kiépíteni egy jól működő, hazai tulajdonra támaszkodó online kereskedelmi ökoszisztémát.

„Csehországban a legmagasabb az egy főre jutó webshopok száma Közép- és Kelet-Európában, több mint kétszerese a magyarnak. Kiemelkedő még Lengyelország, de ez nem is meglepő, hiszen négyszer akkora a lakossága, mint Magyarországnak. Általánosságban kijelenthető, hogy északnyugatról fúj az e-kereskedelmi szél, a mi régiónkat a csehek és a lengyelek kolonizálják” – magyarázta Szabó László.

Közép- és Kelet-Európában Csehországban a legnagyobb az egy főre jutó webáruházak száma
Közép- és Kelet-Európában Csehországban a legnagyobb az egy főre jutó webáruházak száma
Fotó: DepositPhotos.com

A Growww Digital ügyvezető partnere szerint a közép- és kelet-európai régió, benne hatványozottan Magyarországgal, egy igazi e-kereskedelmi geolokációs ütközőtérnek számít. Itt ugyanis találkoznak egymással a legnagyobb cseh, lengyel, román, de a török és a kínai webshopok is. Jól jellemzi a lengyel és a cseh dominanciát Közép- és Kelet-Európában, hogy a Top 10 legnagyobb forgalmú webáruházból mindössze egy, a második helyen szereplő, romániai központú eMAG nem ezekből az országokból kerül ki. A listát a lengyel Allegro vezeti, a harmadik az Alza. A régiós vetélkedésben az első magyar szereplő a Biotech USA a tizenegyedik helyen tűnik fel, majd az Euronics jön a tizenkettediken. Az első szlovák szereplő a 13. pozícióban található GymBeam.

Kínálatban nem, fogyasztóvédelemben erősek vagyunk

A magyar tulajdonú webáruházak súlya még bőven elmarad a kívánatostól. A legnagyobb 17 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2024-ben 211,2 milliárd forintot, sikeresen teljesített rendeléseik száma pedig 5,6 millió darabot tett ki. „A több tízezer magyar e-kereskedő volumenéhez viszonyítva ez a szám még mindig alacsonynak tekinthető. Önmagában is jelzi a nehezedő piaci körülményeket, amit a Temu és az import kereskedelem utóbbi 1-2 éves térnyerése csak tovább nehezített” – erről Tímár Szabolcs, a PwC kutatásának módszertanáért felelős vezető menedzsere beszélt.

Amiben Magyarország talán előrébb jár az európai uniós átlaghoz képest, azok a fogyasztóvédelmi kezdeményezések.

„Idehaza nem lehet azt megcsinálni, mint amit például Szlovákiában, hogy egy 50 forintos karkötő árát először a kereskedő megemeli 100 forintra, majd leszállítja 70-re, és azt hirdeti, hogy 30 százalékos leárazás történt. Nálunk a webáruházaknak kötelező feltüntetniük az elmúlt 30 nap árminimumát. A probléma az, hogy a magyar operációval rendelkező e-kereskedőket rá lehet szorítani ennek a szabálynak a betartására, de a teljes egészében külföldieket, például a Temut, vagy a Shient nem” – mondta Szabó László.

Az Európai Unióban egyébként a 2022-ben életbe lépett Digital Service Act rendelkezik az e-kereskedők szabályozásáról, átláthatóságáról. A keretrendszer természetesen Magyarországon is irányadó, ehhez jönnek hozzá az imént említett magyar fogyasztóvédelmi szabályok.

Árban lenyomni a Temut? Felejtős

Ami szinte biztosnak tűnik, hogy a magyar webáruházak esetleges jövőbeli térnyerését nem az árverseny megnyerése segítheti elő. Abban ugyanis napjaink egyik legnagyobb szereplőjével, a Temuval képtelenség felvenni a versenyt. „Gary Lineker mondta azt, hogy a futball olyan játék, amit 22-en játszanak 90 percen át, és a végén mindig a németek nyernek. Ugyanez igaz a Temura az e-kereskedelmi árversenyben” – idézte fel a 80-as évek legendás brit csatárának mondását a kínai webshopra alkalmazva Szabó László.

Ahhoz, hogy a Temu üzleti modelljét megértsük, egy picit messzebbre kell visszatekintenünk. A globális e-kereskedelem a koronavírus-járványt megelőzően éves szinten 10-15 százalékkal bővült, majd a kijárási korlátozások és az offline üzletbezárások miatt a Covid időszakában 30-40 százalékra pörgött fel. Ekkoriban óriási kapacitások, raktárak, logisztikai létesítmények épültek ki Kínában az online rendelések kiszolgálása érdekében.

A járvány végével az e-kereskedelmi forgalom éves növekedése visszatért a 10-15 százalék közötti sávba, ami jelentős túlkínálatot eredményezett. A Temu ekkor, egy eleve árcsökkenésre ítélt piacon lépett be a képbe, majd online kereskedőtől szokatlan módon azt is vállalta, hogy a neki gyártó cégek termékeit saját maga szállítja ki a megrendelők felé. Ezzel szolgáltatási minőségben túl tudott nőni például az olyan nagy helyi, kínai szereplőkön, mint az AliExpress. Emellett segít letörni a beszállítói árakat.

„A Temu az Amazontól inspirálódott a saját logisztikai csatornák kiépítésében. Az amerikai e-kereskedelmi óriás 60-70 Boeing 747-es repülőgéppel rendelkezik, ehhez hasonlóan a Temu is kiépítette a saját flottáját” – magyarázta Szabó László. Aki szerint egyáltalán nem biztos, hogy hosszabb távon nem tartható fenn ez az üzleti modell, hiszen a Temu mögött álló tőzsdei cég, a kínai PDD Holdings így is nyereséget termel.

Az Amazontól is koppintott a Temu, és saját, kiszállításért felelős flottát épített fel
Az Amazontól is koppintott a Temu, és saját, kiszállításért felelős flottát épített fel
Fotó: DepositPhotos.com

A magyar webáruházak (és egyébként a globális szereplőkhöz képest kicsi régiós e-kereskedelmi platformok is) leginkább valamilyen szolgáltatási prémium megadásával, a vásárlói élmény javításával vehetik fel a versenyt a legnagyobb játékosokkal. Erre egy egyszerű példa lehet a minél gyorsabb kiszállítás a csomagautomata-hálózatnak köszönhetően, ami az Alza egyik legfőbb fegyvere volt az elmúlt egy-két évben.

Emellett az omnichannel értékesítés is nagy előnyt jelenthet, vagyis, hogy a webáruházhoz tartozzon egy offline üzlet is. Ez a termék kipróbálása, de az utólagos visszaküldés, panaszkezelés szempontjából is nagyon fontos lehet. Nem beszélve az árbevételről: az omnichanel szereplők ugyanis tavaly átlagosan 63 milliárd forintos teljes árbevétellel rendelkeztek Magyarországon, amin belül az átlagos online árbevétel csak 7 milliárd forint volt. A tisztán online kereskedőknél ez az átlag 5,5 milliárd forint.

A legjobb hazai példákat a Growww Digital által alapított HungarEcomm Starts díj keretében idén is megnevezték. Szabó László lapunknak elmondta, hogy azok az e-kereskedők, akik exportálnak is, négyszer gyorsabban növekszenek az online térben, mint azok, akik csak a hazai piacra koncentrálnak. „A régiós terjeszkedésben való gondolkodás korábban csak egy jó lehetőség volt az e-kereskedők számára, ma viszont már túlélési stratégia” – zárta gondolatait a szakértő.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Nagy dobásra készül a Netflix, felvásárolhatja az HBO tulajdonosát
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 10:54
A Reuters értesülései szerint a Netflix mérlegeli a Warner Bros Discovery stúdió- és streaming üzletágának megvásárlását. Az üzlet révén a Netflix olyan hollywoodi franchise-ok jogait szerezhetné meg, mint a Harry Potter vagy a DC, az HBO és az HBO Max.
Vállalat Az óriási bérnyomás eltüntetheti a kkv-k árrését
Herman Bernadett | 2025. október 31. 10:01
Új hitelprogramokkal igyekszik a kormányzat és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) élénkíteni a kkv-k beruházási kedvét. A hitelpiac növekedése azonban nem csak a kamatokon múlik – mondja Győr Tamás, a CIB Bank kkv üzletágának igazgatója. 
Vállalat Felfoghatatlan rekordot döntött meg az Nvidia
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 19:03
A cég értéke több mint ezerszerese a Mészáros-csoport értékének, és a világon először átlépte az ötezer milliárd dollárt.
Vállalat Megvan, ki veszi meg a Lukoil külföldi eszközeit
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 16:54
Az új tulajdonos ezzel legalább húsz országban szerzett benzinkút-hálózatot, és a világ egyik legnagyobb olajmezőjében is többségi tulajdonrésze lesz. 
Vállalat Több mint négy éve nem esett vissza ennyire a BYD nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 16:09
Az autógyártó profitja éves szinten 32,6 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben. A bevétel is elmaradt az elemzők várakozásaitól.
Vállalat A Porsche kihúzta a szőnyeget a Volkswagen alól
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 12:58
Egymilliárd eurós veszteséget szenvedett el a harmadik negyedévben a Volkswagen, a konszern leányvállalata, a Porsche a stratégiaváltásával járó egyszeri tételek miatt.
Vállalat A Masterplastot az árfolyam is húzza
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 09:51
Növekvő árbevétel mellett veszteséggel zárta a harmadik negyedévet a főleg építőipari szigetelőanyagokat gyártó cég.
Vállalat Rájár a rúd a Boeingre: most meg gigabüntetést kapott a légitársaság
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 17:19
5 milliárd dolláros büntetéssel sújtották a légitársaságot az új repülőgép gyártásának késése miatt.
Vállalat Tovább terjeszkedik a német hadiipari óriás
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 06:52
Ezúttal Bulgáriában.
Vállalat Szépen tejel a világ legnagyobb joghurtgyártója
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 17:33
Nőtt a Danone árbevétele, főleg a speciális élelmiszer üzletág teljesített jól.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG