9p

Jóval több pénz áramlik ki Magyarországról az e-kereskedelmi forgalomban, mint amennyi bejön az online vásárlásokból. A hazai webáruházak nemcsak az olyan nagy globális szereplőktől vannak fényévekre lemaradva, mint a Temu, a Shein vagy az Amazon, hanem egyelőre a régióban sem tudnak labdába rúgni a cseh vagy a lengyel tulajdonú cégekkel szemben. Ami biztos, hogy a kiutat nem az árverseny megnyerése jelentheti.  

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) többször is arra panaszkodott az elmúlt időszakban, hogy bár a kiskereskedelem az egyike a magyar gazdaság kevés húzóágazatainak, a költések egyre nagyobb arányban külföldön csapódnak le. Vagyis ezek a vásárlások az adóbevételeken keresztül nem a hazai államkasszát gyarapítják. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tavaly augusztusban írta azt egy elemzésében, hogy 2024-ben, a nyár végéig 40 százalékkal többet költöttek a magyarok külföldön, mint egy évvel korábban.

Idén év elején pedig a tavaly decemberi kiskereskedelmi adatot kommentálta úgy az NGM, hogy a magyar lakosság erős fogyasztása inkább külföldön, mintsem a hazai boltok forgalmában realizálódott. A tárca úgy fogalmazott, hogy 302 ezerrel több magyar utazott külföldre az elmúlt év decemberében, vagyis ezek az emberek fejenként 166-182 ezer forintot nem a hazai belkereskedelemben, hanem külföldön költöttek el. Ez összesen 50-55 milliárd forintot jelent. És akkor még nem is beszéltünk azokról, akik el sem hagyják az országhatárt: az erősödő külföldi költések állatorvosi lova az e-kereskedelem.

Magyarországon az online kereskedelmi forgalom a teljes kiskereskedelem nagyjából 10 százalékát adja
Magyarországon az online kereskedelmi forgalom a teljes kiskereskedelem nagyjából 10 százalékát adja
Fotó: DepositPhotos.com

Nagyítóval kell keresni a magyar szereplőt

Az online kereskedelemben teljesen elmosódnak a határok, a mesterséges intelligencia pedig tovább erősíti ezt a folyamatot. Az AI segítségével egyre könnyebb lefordítani, lokalizálni egy-egy külföldi webshopot – mondta el lapunknak Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere. „Az e-kereskedelmet illetően nettó importőrök vagyunk, vagyis a hazai vásárlók egyre nagyobb arányban költenek külföldi webáruházakban, miközben a magyar online piaci szereplők exportja csak lassan bővül” – fogalmazott a szakértő.

De nemcsak ennek a kiegyensúlyozatlan aránynak a megváltoztatásán érdemes dolgozni, hanem összességében az e-kereskedelmi piac méretén is.

„Az online kereskedelem idehaza 1500 milliárd forintot tesz ki, ami a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 10 százaléka. A cseheknél ez az arány 13-14 százalék, de még nyugatabbra tekintve már a 30 százalékot is közelíti. Kína pedig elképesztően digitalizált, a kiskereskedelmi költések 50 százaléka az online térben realizálódik” – tette hozzá Szabó László.  

A PwC kimutatása szerint a legnagyobb forgalmat bonyolító, magyarországi telephellyel is rendelkező online kereskedők toplistáját a cseh központú Alza.hu vezeti, amely az eMAG-tól vette át az éllovas pozíciót. A második helyen a szintén cseh Kifli.hu, a harmadikon a német hátterű MediaMarkt, a negyediken a svéd Ikea, az ötödiken az angol székhelyű Tesco következik. Az első magyar hátterű webshop az Euronicshoz köthető, amely a hatodik helyen áll.  

A magyarországi operációval is rendelkező webáruházak közül idehaza az Alza.hu a legnépszerűbb, majd a Kifli.hu és a MediaMarkt következnek
A magyarországi operációval is rendelkező webáruházak közül idehaza az Alza.hu a legnépszerűbb, majd a Kifli.hu és a MediaMarkt következnek
Fotó: DepositPhotos.com

Felmerül a kérdés persze, hogy hol áll az utóbbi években a magyar piacot is letaroló kínai Temu? Nos, a PwC forgalmi rangsora csak a belföldi operációval is rendelkező e-kereskedőket értékeli, de a rendelések darabszámát illetően a Temu elképesztően dominál: 2024-ben mintegy 9 millió Magyarországról érkező rendelést kezelt, ami önmagában kiteszi a Top 10 e-kereskedő teljes, együttes rendelési állományát. A statisztikák szerint tavaly nagyjából minden ötödik magyar vásárolt a kínai webáruházból.

A csehek és a lengyelek tarolják le a régiót

Térjünk azonban vissza a magyarországi operációval is rendelkező e-kereskedőkhöz, a Temu üzleti modelljéről még később lesz szó. Az első és a második helyezett is egy cseh szereplő, ami egyáltalán nem véletlen: Csehország ugyanis az egyik etalonja annak Európában, hogy hogyan is kell kiépíteni egy jól működő, hazai tulajdonra támaszkodó online kereskedelmi ökoszisztémát.

„Csehországban a legmagasabb az egy főre jutó webshopok száma Közép- és Kelet-Európában, több mint kétszerese a magyarnak. Kiemelkedő még Lengyelország, de ez nem is meglepő, hiszen négyszer akkora a lakossága, mint Magyarországnak. Általánosságban kijelenthető, hogy északnyugatról fúj az e-kereskedelmi szél, a mi régiónkat a csehek és a lengyelek kolonizálják” – magyarázta Szabó László.

Közép- és Kelet-Európában Csehországban a legnagyobb az egy főre jutó webáruházak száma
Közép- és Kelet-Európában Csehországban a legnagyobb az egy főre jutó webáruházak száma
Fotó: DepositPhotos.com

A Growww Digital ügyvezető partnere szerint a közép- és kelet-európai régió, benne hatványozottan Magyarországgal, egy igazi e-kereskedelmi geolokációs ütközőtérnek számít. Itt ugyanis találkoznak egymással a legnagyobb cseh, lengyel, román, de a török és a kínai webshopok is. Jól jellemzi a lengyel és a cseh dominanciát Közép- és Kelet-Európában, hogy a Top 10 legnagyobb forgalmú webáruházból mindössze egy, a második helyen szereplő, romániai központú eMAG nem ezekből az országokból kerül ki. A listát a lengyel Allegro vezeti, a harmadik az Alza. A régiós vetélkedésben az első magyar szereplő a Biotech USA a tizenegyedik helyen tűnik fel, majd az Euronics jön a tizenkettediken. Az első szlovák szereplő a 13. pozícióban található GymBeam.

Kínálatban nem, fogyasztóvédelemben erősek vagyunk

A magyar tulajdonú webáruházak súlya még bőven elmarad a kívánatostól. A legnagyobb 17 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2024-ben 211,2 milliárd forintot, sikeresen teljesített rendeléseik száma pedig 5,6 millió darabot tett ki. „A több tízezer magyar e-kereskedő volumenéhez viszonyítva ez a szám még mindig alacsonynak tekinthető. Önmagában is jelzi a nehezedő piaci körülményeket, amit a Temu és az import kereskedelem utóbbi 1-2 éves térnyerése csak tovább nehezített” – erről Tímár Szabolcs, a PwC kutatásának módszertanáért felelős vezető menedzsere beszélt.

Amiben Magyarország talán előrébb jár az európai uniós átlaghoz képest, azok a fogyasztóvédelmi kezdeményezések.

„Idehaza nem lehet azt megcsinálni, mint amit például Szlovákiában, hogy egy 50 forintos karkötő árát először a kereskedő megemeli 100 forintra, majd leszállítja 70-re, és azt hirdeti, hogy 30 százalékos leárazás történt. Nálunk a webáruházaknak kötelező feltüntetniük az elmúlt 30 nap árminimumát. A probléma az, hogy a magyar operációval rendelkező e-kereskedőket rá lehet szorítani ennek a szabálynak a betartására, de a teljes egészében külföldieket, például a Temut, vagy a Shient nem” – mondta Szabó László.

Az Európai Unióban egyébként a 2022-ben életbe lépett Digital Service Act rendelkezik az e-kereskedők szabályozásáról, átláthatóságáról. A keretrendszer természetesen Magyarországon is irányadó, ehhez jönnek hozzá az imént említett magyar fogyasztóvédelmi szabályok.

Árban lenyomni a Temut? Felejtős

Ami szinte biztosnak tűnik, hogy a magyar webáruházak esetleges jövőbeli térnyerését nem az árverseny megnyerése segítheti elő. Abban ugyanis napjaink egyik legnagyobb szereplőjével, a Temuval képtelenség felvenni a versenyt. „Gary Lineker mondta azt, hogy a futball olyan játék, amit 22-en játszanak 90 percen át, és a végén mindig a németek nyernek. Ugyanez igaz a Temura az e-kereskedelmi árversenyben” – idézte fel a 80-as évek legendás brit csatárának mondását a kínai webshopra alkalmazva Szabó László.

Ahhoz, hogy a Temu üzleti modelljét megértsük, egy picit messzebbre kell visszatekintenünk. A globális e-kereskedelem a koronavírus-járványt megelőzően éves szinten 10-15 százalékkal bővült, majd a kijárási korlátozások és az offline üzletbezárások miatt a Covid időszakában 30-40 százalékra pörgött fel. Ekkoriban óriási kapacitások, raktárak, logisztikai létesítmények épültek ki Kínában az online rendelések kiszolgálása érdekében.

A járvány végével az e-kereskedelmi forgalom éves növekedése visszatért a 10-15 százalék közötti sávba, ami jelentős túlkínálatot eredményezett. A Temu ekkor, egy eleve árcsökkenésre ítélt piacon lépett be a képbe, majd online kereskedőtől szokatlan módon azt is vállalta, hogy a neki gyártó cégek termékeit saját maga szállítja ki a megrendelők felé. Ezzel szolgáltatási minőségben túl tudott nőni például az olyan nagy helyi, kínai szereplőkön, mint az AliExpress. Emellett segít letörni a beszállítói árakat.

„A Temu az Amazontól inspirálódott a saját logisztikai csatornák kiépítésében. Az amerikai e-kereskedelmi óriás 60-70 Boeing 747-es repülőgéppel rendelkezik, ehhez hasonlóan a Temu is kiépítette a saját flottáját” – magyarázta Szabó László. Aki szerint egyáltalán nem biztos, hogy hosszabb távon nem tartható fenn ez az üzleti modell, hiszen a Temu mögött álló tőzsdei cég, a kínai PDD Holdings így is nyereséget termel.

Az Amazontól is koppintott a Temu, és saját, kiszállításért felelős flottát épített fel
Az Amazontól is koppintott a Temu, és saját, kiszállításért felelős flottát épített fel
Fotó: DepositPhotos.com

A magyar webáruházak (és egyébként a globális szereplőkhöz képest kicsi régiós e-kereskedelmi platformok is) leginkább valamilyen szolgáltatási prémium megadásával, a vásárlói élmény javításával vehetik fel a versenyt a legnagyobb játékosokkal. Erre egy egyszerű példa lehet a minél gyorsabb kiszállítás a csomagautomata-hálózatnak köszönhetően, ami az Alza egyik legfőbb fegyvere volt az elmúlt egy-két évben.

Emellett az omnichannel értékesítés is nagy előnyt jelenthet, vagyis, hogy a webáruházhoz tartozzon egy offline üzlet is. Ez a termék kipróbálása, de az utólagos visszaküldés, panaszkezelés szempontjából is nagyon fontos lehet. Nem beszélve az árbevételről: az omnichanel szereplők ugyanis tavaly átlagosan 63 milliárd forintos teljes árbevétellel rendelkeztek Magyarországon, amin belül az átlagos online árbevétel csak 7 milliárd forint volt. A tisztán online kereskedőknél ez az átlag 5,5 milliárd forint.

A legjobb hazai példákat a Growww Digital által alapított HungarEcomm Starts díj keretében idén is megnevezték. Szabó László lapunknak elmondta, hogy azok az e-kereskedők, akik exportálnak is, négyszer gyorsabban növekszenek az online térben, mint azok, akik csak a hazai piacra koncentrálnak. „A régiós terjeszkedésben való gondolkodás korábban csak egy jó lehetőség volt az e-kereskedők számára, ma viszont már túlélési stratégia” – zárta gondolatait a szakértő.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Így zárta a részvényjegyzést az MBH, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
Vállalat A Generali Biztosító a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének stratégiai partnerévé vált
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:14
Stratégiai megállapodást kötött a piac egyik meghatározó szereplője, a Generali Biztosító és a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a hazai biztosítási szektor jövőjét meghatározó képzési program támogatására.
Vállalat A 4iG újabb nagy bevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 19:12
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) adásvételi megállapodást kötött az EQUILOR Alapkezelő Zrt.-vel az általa kezelt Central European Opportunity Magántőkealap tulajdonában lévő a FaceKom Kft. (FaceKom) 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
Vállalat A 4iG 90 százalékos üzletrészt vásárol
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 16:01
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) 90 százalékos üzletrészt vásárol az IoT adatkommunikációs technológiákra specializálódott Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat).
Vállalat A 4iG eladja földfelszíni műsorszóró és infrastruktúra társaságát
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 09:53
A 4iG Távközlési Holding Zrt. értékesíti az országos lefedettségű országos műsorszóró infrastruktúrát tulajdonló és üzemeltető 4iG Műsorszóró Infrastruktúra Kft. 100 százalékos üzletrészét. A vevő a Pro-M Professzionális Mobil és Hálózati Szolgáltató Zrt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG