Az újkori sajtótörténetben példa nélkül álló, "politikamentes" összefogás bontakozott ki a reklámadó tervezett bevezetésével szemben: tegnap több mint százhúsz tévé, rádió és hírportál, köztük a Privátbankár.hu is tiltakozott az új adó ellen, ma reggel pedig a Népszabadság, Magyar Nemzet és a Metropol üres híroldalt jelentetett meg.
Nagy kérdés, hogy a reklámadó ötlete mennyire osztja majd meg a kormánypártot. L. Simon László egyéni képviselői indítványát ugyan tegnap az MTI-nek nyilatkozó Rogán Antal védelmébe vette és kijelentette: nem hátrálnak meg a média akciói miatt, mert nem az a vita tárgya, hogy legyen-e reklámadó, hanem csak az, milyen formában kerüljön bevezetésre. Rogán a tiltakozást nyomásgyakorlásnak, a politikai szereplők zsarolásának tartja, amire nem lesznek tekintettel. A kormánypárt országgyűlési frakcióvezetője szerint a helyzet kísértetiesen hasonló ahhoz, mint amikor a bankadót bevezették és a pénzintézetek is hasonlóan tiltakoztak. Rogán Antal szerint az áprilisi országgyűlési választáson az emberek ítéletet mondtak arról, hogy a közteherviselést ki kell terjeszteni azokra a szektorokra, ahol jelentős nyereségek keletkeznek, márpedig a reklámpiac szereplői közül sokan nagy nyereséget könyvelnek el. Arra nem tudnak tekintettel lenni, hogy a jelentős profittal rendelkezők mellett vannak veszteséges vállalatok is, a közteherviselés elve ugyanis mindenkire vonatkozik. A frakcióvezető maximum bizonyos, kisebb módosításokat tart elképzelhetőnek.
Ehhez képest - emlékeztet a Magyar Nemzet - Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár szerdán még azt mondta, el lehet halasztani az új közteher bevezetését. Érdekes, hogy pont az a Lázár János bizonyult engedékenynek, aki az Origo főszerkesztőjének leváltása körüli botrány kapcsán a média kritikájának kereszttüzébe került. A Népszava egyébiránt tudni véli, hogy a mostanság történtek épp Rogán Antal és Lázár János egymás ellen folytatott csatározásának komoly állomásai.
A médiaszakma szerint a tervezett 9 milliárd forintos bevétel arányaiban olyan csekély, hogy az a költségvetésnek nem jelent érdemi támogatást, a médiavállalkozások zöme számára ugyanakkor beláthatatlan, hiszen a hosszú évek óta veszteséges működés további eszkalálódását, műhelyek felszámolását hozná magával. A Magyar Nemzet szakértői számításokat idéz, amely szerint az adó bevezetésével más költségvetési helyeket összességében csaknem 45 milliárdos kiesés jelentkezne a nemzetgazdaságban.