6p

Amihez csak nyúl Greta Gerwig, az arannyá válik. 2023 sztár rendezője már több filmsikeren van túl, a Barbie pedig meghozta neki az óriási anyagi elismerést is.

A film két hét alatt túlszárnyalta a mozikban a bűvös egymilliárd dolláros bevételt, és itthon is arat. A filmkészítőknek bőven megérte a 150 millió dollár, amibe a film állítólag került, igaz, majd ennyit költöttek a bevezető kampányra is.

A film új babákat teremtett

Greta persze, aki nagy feminista hírében áll, másképp és máshogy gondolkodik erről a mini szexbombáról, mint ahogy azt, az elmúlt több mint hatvan év alatt, oly sokan tették. Az viszont vitathatatlan, hogy játékbaba még soha nem kavart ekkora vihart, és gyártóinak nem hozott világszerte ennyire mesés hasznot.

Sőt, maga a film is új termékeket ihletett: Kate McKinnon zseniális humorral játszik egy olyan Barbie-t, akivel durván játszottak, ezért furcsa dolgokat művel, a lába mintha ki lenne csavarva, a ruhája össze van kenve, az arca firkálva, meg van tépve kicsit a haja, a frizurája rendetlen. De mára ő is Barbie-modell lett, kapható, rendelhető. Természetesen Ryan Gosling és Margot Robbie karakterei is megvásárolhatók.

Legyen felnőtt nő inkább

Hogy is született ez a furcsa játékszer, amely annyira különbözik a régi megszokott, dundis-puhus kisbaba figuráktól? Hatvannégy évvel ezelőtt egy amerikai asszony, aki a Mattel játékgyártó vállalat tulajdonosának felesége volt, felfigyelt rá, hogy a kislánya, Barbara mennyire szereti az akkor népszerű öltöztetőbabákat, amelyek akkor még papírból voltak kivágva. Barbara ezeket a figurákat felnőtt ruhákba öltöztette.

Ruth Handler el is mondta férjének az ötletét, miszerint olyan babákat kellene gyártani, amelyek inkább hasonlítanak felnőtt nőre, és azokhoz gardróbot is tervezne nekik. A férjének nem tetszett az ötlet. Közben Ruth és két gyermeke, Barbara és Kenneth, európai útjuk során rátaláltak egy német játék babára, a Bild Lillire.

Lilli volt a minta

A felnőtt alakú Lilli, pont olyan volt, mint amilyet Ruth elképzelt, ezért mindjárt hármat is vett belőle. Egyet a lányának adott, kettőt pedig bevitt a gyárba. Bár Lilli baba nem a gyerekeknek készült Németországban, a kislányok mégis nagyon szerették, hiszen sok szép ruhába tudták felöltöztetni.

Amikor Ruth visszatért Amerikába, elkezdett dolgozni a terv megvalósításán. A játék természetesen lánya után kapta a Barbie nevet kapta. 1959. március 9-én mutatták be először, ez a dátum lett a ”születésnapja”. Mindezt a játék magyar nyelvű rajongói közösségi oldaláról tudom, ugyanis Barbie és hívei haladnak a korral.

Barbie örök. Fotó: Depositphotos
Barbie örök. Fotó: Depositphotos

Volt már hercegnő és elnökjelölt is

A Mattel cég végül megvette a jogokat, és Németországban leállították a Lilli baba gyártását. Az első Barbie baba fekete-fehér csíkos fürdőruhában jelent meg. A szülők eleinte nagyon idegenkedtek a felnőtt nőre arányaiban is nagyon hasonlító babától, de a lányok hamar megkedvelték Barbie-t .

Ez volt az első olyan játék, amely komoly reklámot kapott. és amely mögött óriási létszámú tervezői stáb és hatalmas gyárak állt. Közben pedig a biznisz terjeszkedett, ugyanis különféle árucikkek is kapcsolódtak a csinibabához, attól függően, kit alakít. Volt már hercegnő, elnökjelölt, légi utaskísérő, Baywatch lány, orvos, és terhes is lett. Közben alapnak maradt az ikonikus rózsaszín, amely mára szinte önálló árnyalattá vált.

Az arab világban csadort visel

 Ma már van háza, táskája, yacht-ja, autója, dzsip-je, lakókocsija, kutyája, macskája, lova, pandamacija. No meg, vőlegénye: Ken. (Az ő neve sem véletlen.) Az évek folyamán változott a haja, szemének, bőrének a színe, formája, lásd a globalizált piac igényét. Szaúd-Arábiában a muzulmán lánykák Fulla babával játszanak, aki hasonlít Barbie-ra, de csadort visel.  Dokumentumfilmekben gyakran látni, amint mezítlábas afrikai gyerkőcök kezükben Barbie-babával néznek a lencsébe.

Forgalmaznak a nevével könyveket, számítógépes játékot, tolltartót, füzetet, iskolatáskát, ruhát, és még ezerféle, sokszor fölös apróságokat. A lényeg, hogy minden legyen rózsaszín, és rajta szerepeljen a neve, akkor mindjárt vágyakoznak utána a lánykák. De nemcsak ők: világszerte számos felnőtt őrzi-gyűjti a Barbie babákat!

Anorexiára és műtétre serkent?

Az orvosok és a pszichológusok szinte a megjelenése óta figyelmeztetnek rá, hogy a természetellenes arányú testalkat – a nagyon hosszú láb, a műmell, a platina haj, a műszempilla - anorexiára késztetheti a tinédzsereket, vagy éppen plasztikai műtétre, miközben azon sóhajtoznak, soha nem lehetnek olyanok, mint ő.

Megjelenése még inkább fokozta – különböző „foglalkozásai” ellenére - a buta szőke nő megalázó közhelyet. A sekélyes szépségnek szinte alternatívájává vált ez a név. Ezt még csak fokozta, amikor  1992-ben megjelent a beszélő Barbie, „aki” olyan bugyutaságokat hangicsált, minthogy „Szeretek vásárolni”.

Minden másodpercben három kél el

Bár Reese Witherspoon próbálta áttörni az efféle közhelyet a Doktor Szösziben, valójában az egész figura és a film arról szól, hogy attól még, mert valaki szőke és szereti a rózsaszínt, még nem buta. De mai eszünkkel már ez a bizonygatás is kínosan hangzik.

Az első Barbie-kat Japánban gyártották, a ruháikat is ott varrták. Mindjárt az első évben körülbelül 350 000 kelt el. Ma több mint 150 országban milliárdnyi darabot adnak el évente, közte Magyarországon is. Van olyan modell is, amelyiknek a híres olasz divattervező, Armani tervezte a ruháját, és negyedmillió forintba kerül. A cég vezetője szerint minden másodpercben három Barbie-t vásárolnak valahol. Ez a szám bizonyára fokozódott, amióta bemutatták a filmet.

Twiggy, Grace és a Dallas

Barbie mindig követi a divatot. Megesett, hogy a szeriőz elegancia volt rá jellemző - - Jackie Kennedy és Grace Kelly idején - és persze megjelent Twiggy-t, az ünnepelt fotómodellt utánozva, csakúgy, mint hippi szerelésben.  Máskor a Szombat esti láz című film, a Bee Gees vagy az ABBA zenéjére táncolt.

A nyolcvanas években aerobic- és a teniszláz következett. Az alkotók bizonyára lelkesen nézték a sorozatokat, mert egy időben a Dallas és a Dynasty című szériák szereplőinek stílusát követte. Mellesleg, a filmek főszereplőinek kiválasztásánál már eleve Barbie volt a „példakép.”

Szállodaszoba is viseli a nevét

Amint az várható volt, a film, ironikus mondandója ellenére, fokozza majd a vásárlási lázat. De nemcsak a babáról van már szó. Minden ruha, ami Barbie-rózsaszín, jobban fogy mostanság, a divatházak is rákapcsoltak hát, csakúgy, mint a mobiltelefontok gyártók, a hátizsák-készítők, a lányszobák belsőépítészei, vagy a drogériák, lásd a körömlakkok szállítóit.

Léteznek olyan yachtok és szállodaszobák, amelyek ebben a színvilágban lettek berendezve. Számos vendéglátóhely állt át pinkre, - itthon is – főleg, amelyek pop up stílusához illik ez a bohókás trend, és a fiatalokra építenek. A lánybúcsúztató partik lufiözöne sem lehet más, mint rózsaszín, akárcsak az ünnepi torták és a csábító macaronok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG