6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Amihez csak nyúl Greta Gerwig, az arannyá válik. 2023 sztár rendezője már több filmsikeren van túl, a Barbie pedig meghozta neki az óriási anyagi elismerést is.

A film két hét alatt túlszárnyalta a mozikban a bűvös egymilliárd dolláros bevételt, és itthon is arat. A filmkészítőknek bőven megérte a 150 millió dollár, amibe a film állítólag került, igaz, majd ennyit költöttek a bevezető kampányra is.

A film új babákat teremtett

Greta persze, aki nagy feminista hírében áll, másképp és máshogy gondolkodik erről a mini szexbombáról, mint ahogy azt, az elmúlt több mint hatvan év alatt, oly sokan tették. Az viszont vitathatatlan, hogy játékbaba még soha nem kavart ekkora vihart, és gyártóinak nem hozott világszerte ennyire mesés hasznot.

Sőt, maga a film is új termékeket ihletett: Kate McKinnon zseniális humorral játszik egy olyan Barbie-t, akivel durván játszottak, ezért furcsa dolgokat művel, a lába mintha ki lenne csavarva, a ruhája össze van kenve, az arca firkálva, meg van tépve kicsit a haja, a frizurája rendetlen. De mára ő is Barbie-modell lett, kapható, rendelhető. Természetesen Ryan Gosling és Margot Robbie karakterei is megvásárolhatók.

Legyen felnőtt nő inkább

Hogy is született ez a furcsa játékszer, amely annyira különbözik a régi megszokott, dundis-puhus kisbaba figuráktól? Hatvannégy évvel ezelőtt egy amerikai asszony, aki a Mattel játékgyártó vállalat tulajdonosának felesége volt, felfigyelt rá, hogy a kislánya, Barbara mennyire szereti az akkor népszerű öltöztetőbabákat, amelyek akkor még papírból voltak kivágva. Barbara ezeket a figurákat felnőtt ruhákba öltöztette.

Ruth Handler el is mondta férjének az ötletét, miszerint olyan babákat kellene gyártani, amelyek inkább hasonlítanak felnőtt nőre, és azokhoz gardróbot is tervezne nekik. A férjének nem tetszett az ötlet. Közben Ruth és két gyermeke, Barbara és Kenneth, európai útjuk során rátaláltak egy német játék babára, a Bild Lillire.

Lilli volt a minta

A felnőtt alakú Lilli, pont olyan volt, mint amilyet Ruth elképzelt, ezért mindjárt hármat is vett belőle. Egyet a lányának adott, kettőt pedig bevitt a gyárba. Bár Lilli baba nem a gyerekeknek készült Németországban, a kislányok mégis nagyon szerették, hiszen sok szép ruhába tudták felöltöztetni.

Amikor Ruth visszatért Amerikába, elkezdett dolgozni a terv megvalósításán. A játék természetesen lánya után kapta a Barbie nevet kapta. 1959. március 9-én mutatták be először, ez a dátum lett a ”születésnapja”. Mindezt a játék magyar nyelvű rajongói közösségi oldaláról tudom, ugyanis Barbie és hívei haladnak a korral.

Barbie örök. Fotó: Depositphotos
Barbie örök. Fotó: Depositphotos

Volt már hercegnő és elnökjelölt is

A Mattel cég végül megvette a jogokat, és Németországban leállították a Lilli baba gyártását. Az első Barbie baba fekete-fehér csíkos fürdőruhában jelent meg. A szülők eleinte nagyon idegenkedtek a felnőtt nőre arányaiban is nagyon hasonlító babától, de a lányok hamar megkedvelték Barbie-t .

Ez volt az első olyan játék, amely komoly reklámot kapott. és amely mögött óriási létszámú tervezői stáb és hatalmas gyárak állt. Közben pedig a biznisz terjeszkedett, ugyanis különféle árucikkek is kapcsolódtak a csinibabához, attól függően, kit alakít. Volt már hercegnő, elnökjelölt, légi utaskísérő, Baywatch lány, orvos, és terhes is lett. Közben alapnak maradt az ikonikus rózsaszín, amely mára szinte önálló árnyalattá vált.

Az arab világban csadort visel

 Ma már van háza, táskája, yacht-ja, autója, dzsip-je, lakókocsija, kutyája, macskája, lova, pandamacija. No meg, vőlegénye: Ken. (Az ő neve sem véletlen.) Az évek folyamán változott a haja, szemének, bőrének a színe, formája, lásd a globalizált piac igényét. Szaúd-Arábiában a muzulmán lánykák Fulla babával játszanak, aki hasonlít Barbie-ra, de csadort visel.  Dokumentumfilmekben gyakran látni, amint mezítlábas afrikai gyerkőcök kezükben Barbie-babával néznek a lencsébe.

Forgalmaznak a nevével könyveket, számítógépes játékot, tolltartót, füzetet, iskolatáskát, ruhát, és még ezerféle, sokszor fölös apróságokat. A lényeg, hogy minden legyen rózsaszín, és rajta szerepeljen a neve, akkor mindjárt vágyakoznak utána a lánykák. De nemcsak ők: világszerte számos felnőtt őrzi-gyűjti a Barbie babákat!

Anorexiára és műtétre serkent?

Az orvosok és a pszichológusok szinte a megjelenése óta figyelmeztetnek rá, hogy a természetellenes arányú testalkat – a nagyon hosszú láb, a műmell, a platina haj, a műszempilla - anorexiára késztetheti a tinédzsereket, vagy éppen plasztikai műtétre, miközben azon sóhajtoznak, soha nem lehetnek olyanok, mint ő.

Megjelenése még inkább fokozta – különböző „foglalkozásai” ellenére - a buta szőke nő megalázó közhelyet. A sekélyes szépségnek szinte alternatívájává vált ez a név. Ezt még csak fokozta, amikor  1992-ben megjelent a beszélő Barbie, „aki” olyan bugyutaságokat hangicsált, minthogy „Szeretek vásárolni”.

Minden másodpercben három kél el

Bár Reese Witherspoon próbálta áttörni az efféle közhelyet a Doktor Szösziben, valójában az egész figura és a film arról szól, hogy attól még, mert valaki szőke és szereti a rózsaszínt, még nem buta. De mai eszünkkel már ez a bizonygatás is kínosan hangzik.

Az első Barbie-kat Japánban gyártották, a ruháikat is ott varrták. Mindjárt az első évben körülbelül 350 000 kelt el. Ma több mint 150 országban milliárdnyi darabot adnak el évente, közte Magyarországon is. Van olyan modell is, amelyiknek a híres olasz divattervező, Armani tervezte a ruháját, és negyedmillió forintba kerül. A cég vezetője szerint minden másodpercben három Barbie-t vásárolnak valahol. Ez a szám bizonyára fokozódott, amióta bemutatták a filmet.

Twiggy, Grace és a Dallas

Barbie mindig követi a divatot. Megesett, hogy a szeriőz elegancia volt rá jellemző - - Jackie Kennedy és Grace Kelly idején - és persze megjelent Twiggy-t, az ünnepelt fotómodellt utánozva, csakúgy, mint hippi szerelésben.  Máskor a Szombat esti láz című film, a Bee Gees vagy az ABBA zenéjére táncolt.

A nyolcvanas években aerobic- és a teniszláz következett. Az alkotók bizonyára lelkesen nézték a sorozatokat, mert egy időben a Dallas és a Dynasty című szériák szereplőinek stílusát követte. Mellesleg, a filmek főszereplőinek kiválasztásánál már eleve Barbie volt a „példakép.”

Szállodaszoba is viseli a nevét

Amint az várható volt, a film, ironikus mondandója ellenére, fokozza majd a vásárlási lázat. De nemcsak a babáról van már szó. Minden ruha, ami Barbie-rózsaszín, jobban fogy mostanság, a divatházak is rákapcsoltak hát, csakúgy, mint a mobiltelefontok gyártók, a hátizsák-készítők, a lányszobák belsőépítészei, vagy a drogériák, lásd a körömlakkok szállítóit.

Léteznek olyan yachtok és szállodaszobák, amelyek ebben a színvilágban lettek berendezve. Számos vendéglátóhely állt át pinkre, - itthon is – főleg, amelyek pop up stílusához illik ez a bohókás trend, és a fiatalokra építenek. A lánybúcsúztató partik lufiözöne sem lehet más, mint rózsaszín, akárcsak az ünnepi torták és a csábító macaronok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
Vásárló Vitaminok és ásványi anyagok a teljesebb életért
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 11:09
Ma már teljesen hétköznapinak számít, ha étrend-kiegészítőkkel támogatjuk szervezetünk működését. Különösen az őszi, megfázásra hajlamosító időjárásban érezzük ennek szükségét. A termékek közt azonban könnyen zavarba jöhetünk, ha meglátjuk, milyen széles a kínálat a piacon, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt a termékcsaládot, ami megbízható és minden tekintetben meg is felel az elvárásainknak. 
Vásárló Milyen párnahuzatot érdemes választani?
Márkázott tartalom | 2025. október 4. 10:40
Gondoltál már arra, milyen hatással van az alvási kényelemre egy egyszerű párnahuzat? Bár sokan inkább a megjelenésre figyelnek, az anyagválasztás valójában alapvető fontosságú a pihenés minőségének javításában. Különösen a természetes anyagok, mint a selyem, olyan előnyöket kínálnak, amik jelentősen befolyásolják a mindennapi komfortot. Nemcsak luxusérzést nyújtanak, hanem bőr- és hajápolási szempontból is előnyösek.
Vásárló Ínycsiklandó élmények: hogyan formálják át a gasztronómiai programok a rendezvényeket?
Márkázott tartalom | 2025. október 3. 13:44
A gasztronómiai élmények egyre több embert vonzanak, hiszen nem csupán az ízlelőbimbókat stimulálják, hanem közösségi élményeket és emlékeket is eredményeznek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG