6p

Amihez csak nyúl Greta Gerwig, az arannyá válik. 2023 sztár rendezője már több filmsikeren van túl, a Barbie pedig meghozta neki az óriási anyagi elismerést is.

A film két hét alatt túlszárnyalta a mozikban a bűvös egymilliárd dolláros bevételt, és itthon is arat. A filmkészítőknek bőven megérte a 150 millió dollár, amibe a film állítólag került, igaz, majd ennyit költöttek a bevezető kampányra is.

A film új babákat teremtett

Greta persze, aki nagy feminista hírében áll, másképp és máshogy gondolkodik erről a mini szexbombáról, mint ahogy azt, az elmúlt több mint hatvan év alatt, oly sokan tették. Az viszont vitathatatlan, hogy játékbaba még soha nem kavart ekkora vihart, és gyártóinak nem hozott világszerte ennyire mesés hasznot.

Sőt, maga a film is új termékeket ihletett: Kate McKinnon zseniális humorral játszik egy olyan Barbie-t, akivel durván játszottak, ezért furcsa dolgokat művel, a lába mintha ki lenne csavarva, a ruhája össze van kenve, az arca firkálva, meg van tépve kicsit a haja, a frizurája rendetlen. De mára ő is Barbie-modell lett, kapható, rendelhető. Természetesen Ryan Gosling és Margot Robbie karakterei is megvásárolhatók.

Legyen felnőtt nő inkább

Hogy is született ez a furcsa játékszer, amely annyira különbözik a régi megszokott, dundis-puhus kisbaba figuráktól? Hatvannégy évvel ezelőtt egy amerikai asszony, aki a Mattel játékgyártó vállalat tulajdonosának felesége volt, felfigyelt rá, hogy a kislánya, Barbara mennyire szereti az akkor népszerű öltöztetőbabákat, amelyek akkor még papírból voltak kivágva. Barbara ezeket a figurákat felnőtt ruhákba öltöztette.

Ruth Handler el is mondta férjének az ötletét, miszerint olyan babákat kellene gyártani, amelyek inkább hasonlítanak felnőtt nőre, és azokhoz gardróbot is tervezne nekik. A férjének nem tetszett az ötlet. Közben Ruth és két gyermeke, Barbara és Kenneth, európai útjuk során rátaláltak egy német játék babára, a Bild Lillire.

Lilli volt a minta

A felnőtt alakú Lilli, pont olyan volt, mint amilyet Ruth elképzelt, ezért mindjárt hármat is vett belőle. Egyet a lányának adott, kettőt pedig bevitt a gyárba. Bár Lilli baba nem a gyerekeknek készült Németországban, a kislányok mégis nagyon szerették, hiszen sok szép ruhába tudták felöltöztetni.

Amikor Ruth visszatért Amerikába, elkezdett dolgozni a terv megvalósításán. A játék természetesen lánya után kapta a Barbie nevet kapta. 1959. március 9-én mutatták be először, ez a dátum lett a ”születésnapja”. Mindezt a játék magyar nyelvű rajongói közösségi oldaláról tudom, ugyanis Barbie és hívei haladnak a korral.

Barbie örök. Fotó: Depositphotos
Barbie örök. Fotó: Depositphotos

Volt már hercegnő és elnökjelölt is

A Mattel cég végül megvette a jogokat, és Németországban leállították a Lilli baba gyártását. Az első Barbie baba fekete-fehér csíkos fürdőruhában jelent meg. A szülők eleinte nagyon idegenkedtek a felnőtt nőre arányaiban is nagyon hasonlító babától, de a lányok hamar megkedvelték Barbie-t .

Ez volt az első olyan játék, amely komoly reklámot kapott. és amely mögött óriási létszámú tervezői stáb és hatalmas gyárak állt. Közben pedig a biznisz terjeszkedett, ugyanis különféle árucikkek is kapcsolódtak a csinibabához, attól függően, kit alakít. Volt már hercegnő, elnökjelölt, légi utaskísérő, Baywatch lány, orvos, és terhes is lett. Közben alapnak maradt az ikonikus rózsaszín, amely mára szinte önálló árnyalattá vált.

Az arab világban csadort visel

 Ma már van háza, táskája, yacht-ja, autója, dzsip-je, lakókocsija, kutyája, macskája, lova, pandamacija. No meg, vőlegénye: Ken. (Az ő neve sem véletlen.) Az évek folyamán változott a haja, szemének, bőrének a színe, formája, lásd a globalizált piac igényét. Szaúd-Arábiában a muzulmán lánykák Fulla babával játszanak, aki hasonlít Barbie-ra, de csadort visel.  Dokumentumfilmekben gyakran látni, amint mezítlábas afrikai gyerkőcök kezükben Barbie-babával néznek a lencsébe.

Forgalmaznak a nevével könyveket, számítógépes játékot, tolltartót, füzetet, iskolatáskát, ruhát, és még ezerféle, sokszor fölös apróságokat. A lényeg, hogy minden legyen rózsaszín, és rajta szerepeljen a neve, akkor mindjárt vágyakoznak utána a lánykák. De nemcsak ők: világszerte számos felnőtt őrzi-gyűjti a Barbie babákat!

Anorexiára és műtétre serkent?

Az orvosok és a pszichológusok szinte a megjelenése óta figyelmeztetnek rá, hogy a természetellenes arányú testalkat – a nagyon hosszú láb, a műmell, a platina haj, a műszempilla - anorexiára késztetheti a tinédzsereket, vagy éppen plasztikai műtétre, miközben azon sóhajtoznak, soha nem lehetnek olyanok, mint ő.

Megjelenése még inkább fokozta – különböző „foglalkozásai” ellenére - a buta szőke nő megalázó közhelyet. A sekélyes szépségnek szinte alternatívájává vált ez a név. Ezt még csak fokozta, amikor  1992-ben megjelent a beszélő Barbie, „aki” olyan bugyutaságokat hangicsált, minthogy „Szeretek vásárolni”.

Minden másodpercben három kél el

Bár Reese Witherspoon próbálta áttörni az efféle közhelyet a Doktor Szösziben, valójában az egész figura és a film arról szól, hogy attól még, mert valaki szőke és szereti a rózsaszínt, még nem buta. De mai eszünkkel már ez a bizonygatás is kínosan hangzik.

Az első Barbie-kat Japánban gyártották, a ruháikat is ott varrták. Mindjárt az első évben körülbelül 350 000 kelt el. Ma több mint 150 országban milliárdnyi darabot adnak el évente, közte Magyarországon is. Van olyan modell is, amelyiknek a híres olasz divattervező, Armani tervezte a ruháját, és negyedmillió forintba kerül. A cég vezetője szerint minden másodpercben három Barbie-t vásárolnak valahol. Ez a szám bizonyára fokozódott, amióta bemutatták a filmet.

Twiggy, Grace és a Dallas

Barbie mindig követi a divatot. Megesett, hogy a szeriőz elegancia volt rá jellemző - - Jackie Kennedy és Grace Kelly idején - és persze megjelent Twiggy-t, az ünnepelt fotómodellt utánozva, csakúgy, mint hippi szerelésben.  Máskor a Szombat esti láz című film, a Bee Gees vagy az ABBA zenéjére táncolt.

A nyolcvanas években aerobic- és a teniszláz következett. Az alkotók bizonyára lelkesen nézték a sorozatokat, mert egy időben a Dallas és a Dynasty című szériák szereplőinek stílusát követte. Mellesleg, a filmek főszereplőinek kiválasztásánál már eleve Barbie volt a „példakép.”

Szállodaszoba is viseli a nevét

Amint az várható volt, a film, ironikus mondandója ellenére, fokozza majd a vásárlási lázat. De nemcsak a babáról van már szó. Minden ruha, ami Barbie-rózsaszín, jobban fogy mostanság, a divatházak is rákapcsoltak hát, csakúgy, mint a mobiltelefontok gyártók, a hátizsák-készítők, a lányszobák belsőépítészei, vagy a drogériák, lásd a körömlakkok szállítóit.

Léteznek olyan yachtok és szállodaszobák, amelyek ebben a színvilágban lettek berendezve. Számos vendéglátóhely állt át pinkre, - itthon is – főleg, amelyek pop up stílusához illik ez a bohókás trend, és a fiatalokra építenek. A lánybúcsúztató partik lufiözöne sem lehet más, mint rózsaszín, akárcsak az ünnepi torták és a csábító macaronok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG