1p
Hiába próbálták meg csökkenteni a gyógyszerárakat, hiába ír fel olcsóbb gyógyszert az orvos, sokak szerint még így is drágább a gyógyszer. Ráadásul sokszor nincs is készleten az a gyógyszer, amire szükségünk lenne, így vissza kell menni a patikába.
Lájkold a Privátbankárt, mi adunk 10 forintot - fogjunk össze együtt a gyerekekért! >>

A gyógyszertárba járó felnőttek közül átlagosan háromból kettő  tapasztalta azt, hogy drágultak a gyógyszerek az elmúlt egy évben -  derült ki a GKI-EKI Egészségkutató Intézet felméréséből. Ráadásul minden ötödik vásárló szerint azok jelentősen drágultak. A GKI szerint annak ellenére tapasztalták ezt a válaszadók, hogy a kormány – például a vaklicit bevezetésével – több lépést is tett a gyógyszerárak csökkentéséért. Igaz, volt olyan is, aki szerint lényegesen olcsóbb lett a gyógyszere.

A szegényeket az ág is...

A GKI-EKI felmérése szerint a patikába járó felnőtt lakosság közel fele küzd valamilyen krónikus betegséggel, melyre rendszeresen gyógyszert kell szednie. 40 éves kor felett a krónikus betegségek előfordulási esélye egyre növekszik, különösen 60 év felett ugrik meg a rendszeresen gyógyszert szedők aránya. Több mint 90 százalékuk jelezte ezt.

A legfeljebb 8 általánossal rendelkezők körében 74% a krónikus betegek aránya, míg az ennél magasabb végzettségűeknél 30-40% körüli. A nettó 110 ezer forintnál szegényebb háztartásokban lakók körülbelül kétharmadának, az ennél gazdagabbaknál - jövedelmi kategóriától függően - viszont „csak” 35-48%-ának van saját elmondása szerint valamilyen krónikus betegsége - áll az elemzésben Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyógyszerárak emelkedése pont a legszegényebb, s egyben a legjobban költségérzékeny rétegeket érinti a leginkább.

Az olcsóbb sem volt mindig az

A patikába járó krónikus betegek több mint fele tapasztalta, hogy megszokott orvossága helyett orvosa más, olcsóbb készítményt írt fel, vagy a patikában ajánlottak olcsóbbat, többségük összességében mégis növekvő gyógyszerárakról számolt be. Ráadásul a felírt vagy ajánlott olcsóbb készítménnyel kapcsolatban minden ötödik releváns válaszadó érzékelt valamilyen problémát, akiknek döntő többsége vissza is tért a korábbi gyógyszerére.

Sokszor nincs, amikor kellene

A gyógyszertárba járó felnőtt lakosság 44%-a tapasztalta az elmúlt egy évben, hogy a patika nem tartott abból a gyógyszerből, amit éppen ki akart váltani, és emiatt megkérték, hogy menjen vissza néhány nap múlva, addig beszerzik – ez az arány 7 százalékponttal nőtt a 3 évvel korábbi állapothoz képest.

Ez több ok miatt alakult így. Egyrészt a nagykereskedők csökkenteni akarják kintlévőségeiket, másrészt a gyógyszertárak kevesebb készletet halmoznak fel anyagi  okok miatt. Legkevésbé a fővárosi patikák készleteznek (vélhetően a raktárak közelsége miatt), a betegeknek kevesebb mint a felét tudták csak azonnal kiszolgálni, a többségnek később kellett visszamennie. Általánosságban a krónikus betegek nagyobb arányban tapasztalták, hogy vissza kell menniük a gyógyszerért, mint azok, akiknek nincs olyan betegségük, mely rendszeres gyógyszerszedést igényel.

Egyszerre csak egy adag

Változtak a gyógyszerfelírási szabályok is, ami miatt gyakrabban kell patikába menni. A krónikus betegek 53%-a egyáltalán nem ért egyet azzal a változással, hogy megszűnt a 3 havi gyógyszeradag egyszeri kiváltási lehetősége, s így havonta kell kiváltani a receptet. E változást a fővárosiak közel kétharmada teljesen elutasítja, míg a többi településtípusnál ez az arány 30-40% között ingadozik. A krónikus betegek több mint harmadának jelenleg is komoly nehézséget okoz a havi gyakoriságú gyógyszerkiváltás.

Nem kérik az egyszerű vizsgálatokat

A nemrégiben bevezetett patikai szolgáltatások közül a válaszadók 26%-a már igénybe vette az „információs pult” szolgáltatást, viszont a többi szolgáltatás (vérnyomás, vércukor, testzsírtömeg mérés, gyógyszer-házhozszállítás, internetes rendelés) kipróbálási aránya továbbra is elenyésző, azaz nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket.

A felnőtt lakosság többsége egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán szokott gyógyszerekre vonatkozó információt kérni patikusától. A patikába járó felnőtt lakosság közel egynegyede elmondása szerint már értesült a jelenleg is zajló népegészségügyi programról (elsősorban nem kötelező szűrésekről).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG