A Solar Capital elemzői által írt blogposzt szerint a benzin és a gázolja átlagára 450 forint körül alakul, azaz 50 forintos - 10-11 százalékos - további drágulással érné el a rettegett 500 forintos határt. A hazai benzinár 55 százalékát viszonylag állandó tételek adják, többnyire a jövedéki adó és az áfa, kisebb részben egyéb költségtételek és a kereskedői árrés. A fennmaradó 45 százalék, azaz a változó tétel a benzin forintban számolt világpiaci árának változása. Ez az, ami felelős a hazai benzinár ingadozásáért.
Forintgyengülés és/vagy olajáremelkedés
A forintban számolt világpiaci ár két módon tudna emelkedni. Egyrészt ha a forint gyengülne a dollárral szemben, másrészt ha a benzin dollárban jegyzett tőzsdei ára felmenne. Tekintettel a föntebb említett 45 százalékos súlyra, a hazai benzinár akkor menne fel 10 százalékkal, ha a benzin forintban számolt világpiaci ára 20-22 százalékkal emelkedne.
Tehát az 500 forintos benzinárhoz vagy a dollár/forint árfolyamnak kellene a jelenlegi 225 forintról 275 forintra ugrania, vagy a benzin világpiaci árának felszöknie a mostani 1150 dollár közeléből 1400 dollár közelébe (vagy a két hatás eredőjeként kell kijönnie a 20-22 százaléknak) - írják a Solar Capital elemzői.
Kérdés, hogy melyik bekövetkezésére van inkább esély. Ez pusztán spekuláció természetesen, de ha Magyarország megegyezne az IMF-fel, akkor a forint szinte biztosan nem gyengülne.
A benzin világpiaci árának változása (2010-2012, dollár/tonna) - forrás: Solar Capital |
Ami pedig a benzin világpiaci árát illeti, az elsősorban az olaj világpiaci árától függ. Mindenesetre a grafikonon jelölt piros színű vonalig - ez jelöli az 1400 dolláros tonnánkénti árat - kellene emelkednie az árfolyamnak ahhoz, hogy a hazai benzinár 500 forintra ugorjon. Az eddigi tendenciákat figyelve azért ez nem tűnik lehetetlennek - írják a Solar Capital elemzői.