Az  ügyfélhitel-állomány akár 90 százalékát érinthetik a devizahitel-adósok  megsegítését célzó különböző központi programok – olvasható a PSZÁF ma  megjelent fogyasztóvédelmi kockázati  jelentésében. A PSZÁF a követeléskezelés egységes szabályozása  érdekében jogszabályi módosításokat kezdeményez.
                    Végtörlesztés: 170 ezer családnak jelentett segítséget
Tavaly a pénzügyi piacok első számú fogyasztóvédelmi problémája a deviza alapú jelzáloghiteles háztartások adósságterheinek növekedése, a megemelkedett törlesztőrészletek fizetése, a problémás hitelállomány bővülése volt. A helyzetre válaszként 2011 második felében számos fizetéskönnyítést kínáló központi intézkedés született, intenzív jogalkotási folyamat indult a fogyasztók árfolyamkockázati kitettségének csökkentése, az eltérő módon, de nehéz helyzetbe került devizahitel-adósok problémáinak rendezése érdekében.
Lakossági hitelek állománya és devizamegoszlása 
                    A rögzített árfolyamon történő végtörlesztés hatására 2012. február végéig az előző év szeptember végi hitelállományhoz képest mintegy negyedével csökkent a háztartások jelzálog alapú devizakitettsége. A konstrukció csaknem 170 ezer családnak jelentett komoly segítséget, az esetek kétharmadában pedig – ahol önerőből történt a rendezés - végleges megoldást a devizahitel-problémákra. Nagy számban adott lehetőséget a konstrukció kis összegű (2-3 millió forintos) tartozások egyösszegű visszafizetésére is. A korábbi 5600 milliárd forintnyi deviza-hitelállomány néhány hónap leforgása alatt mintegy 4200 milliárdos szintre csökkent.
Fogyasztóvédelmi  szempontból kulcsfontosságú a fogyasztók legszélesebb rétege számára  rendelkezésre álló további állami adósságrendező vagy adósságkönnyítő  konstrukciók sikeres lebonyolítása,  mint pl. az árfolyamgát megújított változata. E programok 2012 végére a  tavaly szeptemberi vonatkozó hitelállomány akár 90 százalékát is  érinthetik - áll a PSZÁF legújabb fogyasztóvédelmi jelentésében a legfontosabb konklúzió. 
Jelzáloghitelek: kérni kell a régi szerződések átalakítását 
Jelentős  előrelépés a jelzálog-alapú hitelek átlátható árazására vonatkozó  szabályok törvényben való rögzítése. A teljes hiteldíj-mutató (THM)  maximalizálása csökkenti az ügyfelek kiszolgáltatottságát  és a fizetendő kamatterheket, a referencia-kamatlábhoz kötött, valamint  a 3, 5 vagy 10 évre rögzített árazás révén kiszámíthatóbb, az ügyfél  számára jobban követhető árazás valósul meg. A régebben megkötött  szerződések esetében az ügyfelek augusztus végéig  kérhetik bankjuknál aktuális szerződésük új árazási szabályok szerinti  díjmentes átalakítását. Fontos tehát, hogy kizárólag az ügyfelek aktív  közreműködésével valósulhat meg jelzáloghitel-szerződésük új árazási  szabályok szerinti módosítása, amennyiben ezt  igénylik. E szabályok egyértelműen csökkentik a pénzügyi intézmények  egyoldalú szerződésmódosítási és árazási mozgásterét, kiszámíthatóbbá,  követhetőbbé teszik a fizetési terhek jövőbeli alakulását. A fix  kamatozás tekintetében érdemes megvizsgálni a szabályozás  pontosítását annak kapcsán, hogy a pénzügyi intézmények a kamatforduló  utáni új kamatperiódusra milyen okok és objektív körülmények esetén  jogosultak a kamat ügyfél számára kedvezőtlen módosítására.
A követeléskezeléssel nincs minden rendben 
Számos fogyasztó problémája, hogy a követeléskezelés fogyasztóvédelmi szempontból nem megfelelően, esetenként hiányosan szabályozott. A PSZÁF ezért 2012 márciusában a követeléskezelésre vonatkozó átfogó szabályozási koncepciót állított össze és juttatott el a jogalkotónak. Ez egyebek közt kiterjed a követeléskezelés kapcsán az intézményektől elvárt magatartási szabályokra az ügyfelekkel történő kapcsolattartás, tájékoztatás vonatkozásában.
A  lakossági betétek, megtakarítások esetében kockázatot hordoz a  fogyasztók számára, hogy az újonnan piacra lépő betét típusú termékek  egy része kombinált, ezért egyre bonyolultabbá, összetettebbé  válnak, és a tájékoztatás nem megfelelő minősége esetén növekedhet a  félreértékesítés kockázata. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartja a PSZÁF,  hogy az intézmények minden eszközzel segítsék elő az ügyfelek megfelelő  döntéshozatalát, így körültekintően tájékoztassák  az ügyfeleket különösen a termék összetettségéről, az egyes  összetevőkben rejlő kockázatokról és a kapcsolódó költségekről.
Odafigyelnek a unit-linked biztosításokra is 
A  biztosítási szektor esetében tovább tart a unit-linked életbiztosítási  termékek térnyerése, bár e konstrukció kapcsán is számos fogyasztói  kockázat azonosítható. E körben legfontosabbként  említhetőek a termékkonstrukció bonyolultságából, a mögöttes  befektetési eszközökből, továbbá az átláthatatlan díjstruktúrából fakadó  kockázatok. A PSZÁF hamarosan a unit-linked biztosításokra vonatkozó  felügyeleti ajánlás kiadásával kívánja orientálni a biztosítókat,  hogy az ügyfelek kiegyensúlyozott tájékoztatása érdekében a legjobb  gyakorlatok szerint járjanak el a szerződés megkötését megelőzően,  illetve annak tartama alatt.
Formálni akarja a piacot a PSZÁF
A tőkepiacon elérhető termékek közül továbbra is jelentős kockázatúak az elsősorban online platformokon kínált magas tőkeáttételű ügyletek, a tőkeáttétel következtében előálló jelentős piaci rizikó miatt. Kiemelt jelentőségű, hogy a tőkepiaci szolgáltatók csak olyan hozzáértő lakossági befektetők részére nyújtsák ezeket, akik képesek az ilyen kockázatok megfelelő megértésére, azok kezelésére, és akik kockázatvállalási profiljába illeszkedik a termék. A PSZÁF aktív, piacformáló szerepet kíván vállalni abban, hogy az ügyfelek besorolása minél alaposabban és pontosabban történjen meg a jövőben a szolgáltatók részéről.
Számos területen általános tendencia a pénzügyi termékek on-line értékesítésének fokozott térnyerése, amely egyes esetekben újabb fogyasztói kockázatot jelenthet a személyes tanácsadás hiánya és a kockázatokra való megfelelő figyelmeztetések elmaradása miatt.
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
							Esélyes, hogy Zohran Mamdani lesz New York polgármestere. 						
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        

