4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem mindegy a gyártóknak, hogy európai szabályok között ülünk autóba, vagy amerikai mentén vezetünk.

Nagyobb biztonságban vagyunk egy autóban Európában, mint Amerikában. Ez a lényege annak az egyedülálló tanulmánynak, amelyet a közlekedésbiztonságra specializálódó svéd és amerikai intézet tudósai készítettek. A svéd egyetemi kutatóintézet, a SAFE tudóscsoportját Bálint András vezette, az Alapblog pedig - nem elsőként - feltette neki a kérdést: vajon miért söpörte a szőnyeg alá a tanulmány eredményeit a megrendelő, az amerikai autógyárak szövetsége?

Bálint András az interjúban csak a tényekre hivatkozik: bebizonyították, hogy az európai biztonsági teszteken keresztülment autók messze biztonságosabbak, mint az Amerikában teszteltek – legalábbis, ha elülső vagy oldalsó ütközés éri őket. Az amerikai méréseken tesztelt autók viszont jobban védik az utasokat azon ritka esetekben, amikor az autójuk „fejre áll”.

A teljes interjút az Alapblogon olvashatja el.

Európában is biztonságosak az amerikai autók?

A kiírt pályázat megnyerését követően az Amerikában ténykedő autógyártó óriásokat tömörítő szövetség, az AAM megbízta a svéd elit egyetemhez, a Chalmershez tartozó SAFE nevű közlekedés biztonsági kutatóintézetet és a Michigani Egyetem ugyanerre a területre szakosodott kutatóműhelyét, hogy mérjék fel, van-e valóságos, gyakorlati különbség biztonsági szempontból az amerikai és az európai autók között.

„E tudás birtoklásának akár rendkívüli globális gazdasági jelentősége lehet. Adott esetben a vizsgálataink alapján készült tanulmány eredményei hozzájárulhatnának az ebben a hónapban kezdődő észak-atlanti kereskedelmi tárgyalások gyorsításához. Az európai–amerikai szabadkereskedelmi övezet terve (TTIP) nem csekély részben szolgálja ugyanis azt a célt, hogy a jelenlegi helyzethez képest végtelenül leegyszerűsödjön az Amerikában gyártott autók európai értékesítése, és ugyanez fordítottan is érvényesülhetne (a tervezett autóipari szabvány-harmonizáció nyomán évente összesen csaknem húszmilliárd euróval növekedhetnének az európai országok és az Egyesült Államok jövedelme).

Az amerikai autóiparosok „hátsó szándéka” nyilván az volt, hogy ha bebizonyosodna: nincs gyakorlati jelentősége az autózás biztonsága szempontjából az amerikai és az európai szabványok, tesztek eltérőségének, akkor az e téren való harmonizáció ügye másodlagossá tehető a politikai-gazdasági döntéshozók tárgyalásain. A megbízóink azt is remélhették, hogy nemcsak időt, hanem pénzt is meg lehetne takarítani, ha Európában nem kellene ismételten, még egyszer letesztelni az amerikai, Amerikában pedig az európai autókat” – fejti ki véleményét Bálint András a kutatás hasznáról.

Összehozni mindent, mindenkivel

A kutatás során konkrét balesetek adatait hasonlították össze. „Munkánk lényegi, legnehezebb része az volt, hogy az adatbázisok feldolgozása révén külön-külön kifejlesszünk egy-egy statisztikai modellt az Amerikában, illetve az Európában engedélyezett gépkocsikra. Ez egy grandiózus kihívás a kutatók számára, ugyanis egyrészt nem csak Amerika és Európa között, hanem az Unió különböző tagországai között is össze kellett vetni az adatokat. Másrészt az állított bennünket rendkívüli nehézségek elé, hogy országonként változik a baleseti bázisokba került adatok jelentéstartalma.

Ezen statisztikai részadatoknak aztán sokszor egymástól, akár lényegbevágóan eltérő értelmezést adnak Amerikában, mint Európában. Hallatlan időt és kutatói kreativitást igényelt az adat-összehangolás, ha úgy tetszik az adatharmonizáció.”

Biztonságosabb az európai, ha oldalról jönnek belénk

A kutatás lényegi következtetése, hogy az európai szabványok alapján közlekedési engedélyt kapott autók utasai lényegesen nagyobb biztonságban érezhetik magukat, mint az amerikai autókban, feltéve hogy kocsijuk szemből vagy oldalról ütközik. Az amerikai (engedélyezésű) autók viszont akkor számítanak biztonságosabb járműveknek, ha „fejre állnak”, tehát ha felfordulnak. Ez utóbbi esetek számítanak ugyan a legsúlyosabb következményekkel járó közúti baleseteknek, csakhogy az ilyen balesetek sokkalta ritkábbak, mint az oldalsó vagy elülső ütközések.

A tanulmányunk eredményei feketén-fehéren bizonyítják, hogy a jelenlegihez képest sokkal többen kerülnének életveszélybe vagy halnának meg az elülső és oldalsó ütközésekből fakadó közúti balesetek miatt Európában – ha útjainkra ráengednénk az amerikai szabványok alapján engedélyezett autókat, lemondanánk azok másodlagos, európai típusú teszteléséről. Ugyanakkor egyelőre szintén felelőtlenség lenne, ha nem csinálnák ezt vice versa is: ha Amerikában nem vizsgáztatnák újból az európai kocsikat – a helyi szabványoknak megfelelően – értékelte a helyzetet Bálint András.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG