4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem mindegy a gyártóknak, hogy európai szabályok között ülünk autóba, vagy amerikai mentén vezetünk.

Nagyobb biztonságban vagyunk egy autóban Európában, mint Amerikában. Ez a lényege annak az egyedülálló tanulmánynak, amelyet a közlekedésbiztonságra specializálódó svéd és amerikai intézet tudósai készítettek. A svéd egyetemi kutatóintézet, a SAFE tudóscsoportját Bálint András vezette, az Alapblog pedig - nem elsőként - feltette neki a kérdést: vajon miért söpörte a szőnyeg alá a tanulmány eredményeit a megrendelő, az amerikai autógyárak szövetsége?

Bálint András az interjúban csak a tényekre hivatkozik: bebizonyították, hogy az európai biztonsági teszteken keresztülment autók messze biztonságosabbak, mint az Amerikában teszteltek – legalábbis, ha elülső vagy oldalsó ütközés éri őket. Az amerikai méréseken tesztelt autók viszont jobban védik az utasokat azon ritka esetekben, amikor az autójuk „fejre áll”.

A teljes interjút az Alapblogon olvashatja el.

Európában is biztonságosak az amerikai autók?

A kiírt pályázat megnyerését követően az Amerikában ténykedő autógyártó óriásokat tömörítő szövetség, az AAM megbízta a svéd elit egyetemhez, a Chalmershez tartozó SAFE nevű közlekedés biztonsági kutatóintézetet és a Michigani Egyetem ugyanerre a területre szakosodott kutatóműhelyét, hogy mérjék fel, van-e valóságos, gyakorlati különbség biztonsági szempontból az amerikai és az európai autók között.

„E tudás birtoklásának akár rendkívüli globális gazdasági jelentősége lehet. Adott esetben a vizsgálataink alapján készült tanulmány eredményei hozzájárulhatnának az ebben a hónapban kezdődő észak-atlanti kereskedelmi tárgyalások gyorsításához. Az európai–amerikai szabadkereskedelmi övezet terve (TTIP) nem csekély részben szolgálja ugyanis azt a célt, hogy a jelenlegi helyzethez képest végtelenül leegyszerűsödjön az Amerikában gyártott autók európai értékesítése, és ugyanez fordítottan is érvényesülhetne (a tervezett autóipari szabvány-harmonizáció nyomán évente összesen csaknem húszmilliárd euróval növekedhetnének az európai országok és az Egyesült Államok jövedelme).

Az amerikai autóiparosok „hátsó szándéka” nyilván az volt, hogy ha bebizonyosodna: nincs gyakorlati jelentősége az autózás biztonsága szempontjából az amerikai és az európai szabványok, tesztek eltérőségének, akkor az e téren való harmonizáció ügye másodlagossá tehető a politikai-gazdasági döntéshozók tárgyalásain. A megbízóink azt is remélhették, hogy nemcsak időt, hanem pénzt is meg lehetne takarítani, ha Európában nem kellene ismételten, még egyszer letesztelni az amerikai, Amerikában pedig az európai autókat” – fejti ki véleményét Bálint András a kutatás hasznáról.

Összehozni mindent, mindenkivel

A kutatás során konkrét balesetek adatait hasonlították össze. „Munkánk lényegi, legnehezebb része az volt, hogy az adatbázisok feldolgozása révén külön-külön kifejlesszünk egy-egy statisztikai modellt az Amerikában, illetve az Európában engedélyezett gépkocsikra. Ez egy grandiózus kihívás a kutatók számára, ugyanis egyrészt nem csak Amerika és Európa között, hanem az Unió különböző tagországai között is össze kellett vetni az adatokat. Másrészt az állított bennünket rendkívüli nehézségek elé, hogy országonként változik a baleseti bázisokba került adatok jelentéstartalma.

Ezen statisztikai részadatoknak aztán sokszor egymástól, akár lényegbevágóan eltérő értelmezést adnak Amerikában, mint Európában. Hallatlan időt és kutatói kreativitást igényelt az adat-összehangolás, ha úgy tetszik az adatharmonizáció.”

Biztonságosabb az európai, ha oldalról jönnek belénk

A kutatás lényegi következtetése, hogy az európai szabványok alapján közlekedési engedélyt kapott autók utasai lényegesen nagyobb biztonságban érezhetik magukat, mint az amerikai autókban, feltéve hogy kocsijuk szemből vagy oldalról ütközik. Az amerikai (engedélyezésű) autók viszont akkor számítanak biztonságosabb járműveknek, ha „fejre állnak”, tehát ha felfordulnak. Ez utóbbi esetek számítanak ugyan a legsúlyosabb következményekkel járó közúti baleseteknek, csakhogy az ilyen balesetek sokkalta ritkábbak, mint az oldalsó vagy elülső ütközések.

A tanulmányunk eredményei feketén-fehéren bizonyítják, hogy a jelenlegihez képest sokkal többen kerülnének életveszélybe vagy halnának meg az elülső és oldalsó ütközésekből fakadó közúti balesetek miatt Európában – ha útjainkra ráengednénk az amerikai szabványok alapján engedélyezett autókat, lemondanánk azok másodlagos, európai típusú teszteléséről. Ugyanakkor egyelőre szintén felelőtlenség lenne, ha nem csinálnák ezt vice versa is: ha Amerikában nem vizsgáztatnák újból az európai kocsikat – a helyi szabványoknak megfelelően – értékelte a helyzetet Bálint András.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan védhetjük az izületeinket az ülő munka adta nehézségektől?
Márkázott tartalom | 2024. április 29. 19:45
Az ülő munka legalább olyan szinten terhelheti az ízületeket, mintha kemény fizikai munkát végeznénk. Gyakran pedig 40 óránál is többet töltünk a számítógép előtt ülve, ezért különösen fontos, hogy tudatosan védjük az ízületeinket. Mit tehetünk egészségünk érdekében? Mutatjuk a leghasznosabb tippeket!
Vásárló Örömteli hír érkezett a magyar benzinkutakról
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 11:24
Olcsóbb lesz megtölteni a tankokat. 
Vásárló Bevetik a "mindent tudó" tanácsadót az élelmiszereknél
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 15:28
Komoly változás jöhet az élelmiszer- és italpiacon, miután minden vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodva akar versenytársai fölé kerekedni. 
Vásárló Használtcikk-forradalmat hirdet a Decathlon
Buksza blog | 2024. április 28. 14:41
Magasabb szintre emeli használtcikk-üzletét a Decathlon.
Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Csempésszünk egy kis zöldet bárhová!
Márkázott tartalom | 2024. április 22. 16:32
A szép, zöld, gondozott fűfelület nagyon vonzó és kellemes látványt nyújt. Azonban tény, hogy sok odafigyelést is igényel. A rendszeres fűnyírás, öntözés, esetlegesen a gyomirtás vagy a különféle növényvédelmi kezelések időt és energiát igényelnek. Emellett költségesek is, és még a környezetet is terhelik.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG