5p

Vannak olyanok, akiknek a cipőfűző kiválasztásakor nem az az elsődleges szempont, hogy illik-e a szín a cipő színéhez. Bizonyos körülmények között a fűző színe fontos üzenetet hordozhat – bandaháborúhoz például más kell, mint rendőrveréshez. A bakancs alapkövetelmény, a színkódok azonban régen elvesztek. Ha ismeretlen kopasz bakancsosok veregetik a vállunkat, jó ha tudjuk, mit üzentünk a cipőfűzőnkkel.

A skinhead szubkultúra kialakulása az 1960-as évekre tehető, az első bőrfejűek az Egyesült Királyság munkásosztályának fiataljai és a jamaikai bevándorlók gyermekeinek bandái közül kerültek ki. A „mozgalom” eredetileg semmiféle politikai indíttatással nem rendelkezett, mint ahogy a rasszizmus sem szerepelt az átlagos skinhead hitvallásában. Ahogy azonban a szubkultúra elterjedt a világban, számos módosuláson ment keresztül, és számos ága is kialakult.

A politikai palettának manapság mindkét széléhez tartoznak olyan csoportok, amelyek bőrfejűnek tartják magukat, de vannak olyan csoportok is, amelyek teljes mértékben apolitikusak. A legnagyobb visszhangot persze - csakúgy mint általában - a skinheadeknél is a legagresszívebb csoportok váltják ki. Ezért épülhetett be a mai társadalmakba a gyakorlatilag egyöntetűen negatív kép a kopaszok szubkultúrájáról. Az utcán masírozó agresszív csoportok láttán például kevesen gondolnák, hogy milyen sok straigth-edge-skin csoport van a világban: ők nem isznak, nem dohányoznak, és nem drogoznak. Az pedig egyáltalán nem alapkövetelmény, hogy egy skinhead heteroszexuális legyen.

Akiket ma a közvélemény általában skinheadnek nevez, valójában inkább boneheadek (csontfejek). Ők az úgynevezett white-power-skinek, azaz a fehérek felsőbbrendűségét hirdető rasszisták. Szintén gyakori tévhit, hogy a skinheadek mind kopaszok: léteznek különböző skin-frizurák is.

Kezdetben a "skinhead divat" katonai bakancsot, vagy fekete munkásbakancsot "írt elő” a kopaszoknak, később a Dr. Martens bakancsok és cipők szinte egyenlábbelivé váltak a skinheadek között. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy mindenki skinhead, aki Martens-bakancsot hord... Ahogy a cipők sokszínűek lettek, a bőrfejű csoportosulások pedig ideológiai értelemben is elváltak egymástól, a különböző beállítottságú csoportok fontosnak tartották, hogy a cipőfűzőjük színével is kifejezzék hovatartozásukat.

A cipőfűző-színkódrendszer a világ különböző részein belül eltérően alakult ki. Ez végül azt jelentette, hogy a színek alapján csak az egy vidéken élők tudták beazonosítani egymás ideológiáját.

Ha bakancsot hordunk, és/vagy fizimiskánk akarva vagy akaratlanul a skinheadekére hajaz, de ezzel semmit sem kívánunk üzenni, legjobb ha fekete fűzőt fűzünk be: ez mindenhol a semlegességet jelenti (ráadásul "alapfelszerelés" a legtöbb lábbelihez). Ha viszont ismeretlen kopasz bakancsosok veregetik a vállunkat, jó ha tudjuk, mit üzentünk a cipőfűzőnkkel.

Nem egyértelmű a kék szín jelentése. Az európai bőrfejűek körében ez általában a rendőrellenesség jele; aki ilyet visel, az keresi az összetűzés lehetőségét a hatósággal. Az Egyesült Államok bizonyos részein szintén a rendőrgyűlölők fűzik a bakancsba a kéket, de például a kontinens középnyugati területein az úgynevezett SHARP-ok hordják. Ők rasszizmus-ellenesek, nevük is innen ered: Skinheads Against Racial Prejudice, azaz Bőrfejűek a Faji Előítéletek Ellen.

A piros cipőfűző is különböző jelentésekkel bírhat. Politikai értelemben viselve baloldali kötődést jelent, kommunista vagy anarchista beállítottságúak hordják. Magyarországon is inkább a punkok fűznek piros fűzőt. Oroszországban a náci bőrfejűek akkor használnak piros cipőfűzőt, ha készek harcolni, verekedni. Itt azonban az sem mindegy, hogy csak az egyik, vagy mindkét cipőben piros fűző van-e: egy fűző azt jelenti, hogy viselője hajlandó verekedni, ha viszont mindkét fűző piros, akkor a bakancs viselője egyenesen „harcba indult”. Bonyolítja a képet, hogy az Egyesült Államok nyugati partvidékén a piros cipőfűzőt a neonácik fűzik a bakancsba, Európában viszont éppen az antifasiszták.

A sárga cipőfűzőt az USA nyugati partvidékén streetpunkok vagy az OI-skinheadek hordják, a keleti parton viszont a rendőrgyűlölet kifejezéseként fűzik be. Európa egyes részein pedig annak a jele lehet, hogy viselője fokozottan agresszív.

Zöld cipőfűzőt a legtöbb helyen a zöldek, azaz a környezetvédő bőrfejűek hordanak, az Egyesült Államok nyugati partvidékén pedig a munkásosztályból származó skinheadek, akik az eredeti, brit skinhead-eszméket vallják.

A fehér cipőfűző a kezdetekben a skinheadek egyik legfontosabb alapelvére, az összetartozásra, összetartásra utalt, ma már főleg a rasszista boneheadek viselete, a fehérek felsőbbrendűségét hirdeti. Egyes csoportoknál a városi legenda szerint csak az fűzhet fehér fűzőt a bakancsába, aki már ölt embert.

Ha rózsaszín fűzőt választunk bakancsunkba valamilyen megfontolásból, nem árt tudni, hogy a legtöbb helyen azt jelenti, a viselő homoszexuális, vagy a homoszexuálisok hátrányos megkülönböztetése ellen harcol. Még akkor is, ha bőrfejű.

A cipőfűzők helyes megválasztásakor nem feltétlenül egyforma madzagot kell befűzni a bakancsba. A különböző színek kombinálásával több dolgot is környezetünk tudtára adhatunk magunkról – persze annak aztán végképp kicsi a valószínűsége, hogy úgy keveredünk véletlenül skinheadek közé, hogy véletlenül épp bakancs van rajtunk, véletlenül különböző színű fűzőkkel.

Tinik: légy egyéniség, kövesd a divatot! 
Fesztiválra járnak az itthon ragadt fiatalok 
Legatyásodunk: kevesebb telik ruhára 
Ön is bevette? Íme hat gyakori tévhit

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG