5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Vannak olyanok, akiknek a cipőfűző kiválasztásakor nem az az elsődleges szempont, hogy illik-e a szín a cipő színéhez. Bizonyos körülmények között a fűző színe fontos üzenetet hordozhat – bandaháborúhoz például más kell, mint rendőrveréshez. A bakancs alapkövetelmény, a színkódok azonban régen elvesztek. Ha ismeretlen kopasz bakancsosok veregetik a vállunkat, jó ha tudjuk, mit üzentünk a cipőfűzőnkkel.

A skinhead szubkultúra kialakulása az 1960-as évekre tehető, az első bőrfejűek az Egyesült Királyság munkásosztályának fiataljai és a jamaikai bevándorlók gyermekeinek bandái közül kerültek ki. A „mozgalom” eredetileg semmiféle politikai indíttatással nem rendelkezett, mint ahogy a rasszizmus sem szerepelt az átlagos skinhead hitvallásában. Ahogy azonban a szubkultúra elterjedt a világban, számos módosuláson ment keresztül, és számos ága is kialakult.

A politikai palettának manapság mindkét széléhez tartoznak olyan csoportok, amelyek bőrfejűnek tartják magukat, de vannak olyan csoportok is, amelyek teljes mértékben apolitikusak. A legnagyobb visszhangot persze - csakúgy mint általában - a skinheadeknél is a legagresszívebb csoportok váltják ki. Ezért épülhetett be a mai társadalmakba a gyakorlatilag egyöntetűen negatív kép a kopaszok szubkultúrájáról. Az utcán masírozó agresszív csoportok láttán például kevesen gondolnák, hogy milyen sok straigth-edge-skin csoport van a világban: ők nem isznak, nem dohányoznak, és nem drogoznak. Az pedig egyáltalán nem alapkövetelmény, hogy egy skinhead heteroszexuális legyen.

Akiket ma a közvélemény általában skinheadnek nevez, valójában inkább boneheadek (csontfejek). Ők az úgynevezett white-power-skinek, azaz a fehérek felsőbbrendűségét hirdető rasszisták. Szintén gyakori tévhit, hogy a skinheadek mind kopaszok: léteznek különböző skin-frizurák is.

Kezdetben a "skinhead divat" katonai bakancsot, vagy fekete munkásbakancsot "írt elő” a kopaszoknak, később a Dr. Martens bakancsok és cipők szinte egyenlábbelivé váltak a skinheadek között. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy mindenki skinhead, aki Martens-bakancsot hord... Ahogy a cipők sokszínűek lettek, a bőrfejű csoportosulások pedig ideológiai értelemben is elváltak egymástól, a különböző beállítottságú csoportok fontosnak tartották, hogy a cipőfűzőjük színével is kifejezzék hovatartozásukat.

A cipőfűző-színkódrendszer a világ különböző részein belül eltérően alakult ki. Ez végül azt jelentette, hogy a színek alapján csak az egy vidéken élők tudták beazonosítani egymás ideológiáját.

Ha bakancsot hordunk, és/vagy fizimiskánk akarva vagy akaratlanul a skinheadekére hajaz, de ezzel semmit sem kívánunk üzenni, legjobb ha fekete fűzőt fűzünk be: ez mindenhol a semlegességet jelenti (ráadásul "alapfelszerelés" a legtöbb lábbelihez). Ha viszont ismeretlen kopasz bakancsosok veregetik a vállunkat, jó ha tudjuk, mit üzentünk a cipőfűzőnkkel.

Nem egyértelmű a kék szín jelentése. Az európai bőrfejűek körében ez általában a rendőrellenesség jele; aki ilyet visel, az keresi az összetűzés lehetőségét a hatósággal. Az Egyesült Államok bizonyos részein szintén a rendőrgyűlölők fűzik a bakancsba a kéket, de például a kontinens középnyugati területein az úgynevezett SHARP-ok hordják. Ők rasszizmus-ellenesek, nevük is innen ered: Skinheads Against Racial Prejudice, azaz Bőrfejűek a Faji Előítéletek Ellen.

A piros cipőfűző is különböző jelentésekkel bírhat. Politikai értelemben viselve baloldali kötődést jelent, kommunista vagy anarchista beállítottságúak hordják. Magyarországon is inkább a punkok fűznek piros fűzőt. Oroszországban a náci bőrfejűek akkor használnak piros cipőfűzőt, ha készek harcolni, verekedni. Itt azonban az sem mindegy, hogy csak az egyik, vagy mindkét cipőben piros fűző van-e: egy fűző azt jelenti, hogy viselője hajlandó verekedni, ha viszont mindkét fűző piros, akkor a bakancs viselője egyenesen „harcba indult”. Bonyolítja a képet, hogy az Egyesült Államok nyugati partvidékén a piros cipőfűzőt a neonácik fűzik a bakancsba, Európában viszont éppen az antifasiszták.

A sárga cipőfűzőt az USA nyugati partvidékén streetpunkok vagy az OI-skinheadek hordják, a keleti parton viszont a rendőrgyűlölet kifejezéseként fűzik be. Európa egyes részein pedig annak a jele lehet, hogy viselője fokozottan agresszív.

Zöld cipőfűzőt a legtöbb helyen a zöldek, azaz a környezetvédő bőrfejűek hordanak, az Egyesült Államok nyugati partvidékén pedig a munkásosztályból származó skinheadek, akik az eredeti, brit skinhead-eszméket vallják.

A fehér cipőfűző a kezdetekben a skinheadek egyik legfontosabb alapelvére, az összetartozásra, összetartásra utalt, ma már főleg a rasszista boneheadek viselete, a fehérek felsőbbrendűségét hirdeti. Egyes csoportoknál a városi legenda szerint csak az fűzhet fehér fűzőt a bakancsába, aki már ölt embert.

Ha rózsaszín fűzőt választunk bakancsunkba valamilyen megfontolásból, nem árt tudni, hogy a legtöbb helyen azt jelenti, a viselő homoszexuális, vagy a homoszexuálisok hátrányos megkülönböztetése ellen harcol. Még akkor is, ha bőrfejű.

A cipőfűzők helyes megválasztásakor nem feltétlenül egyforma madzagot kell befűzni a bakancsba. A különböző színek kombinálásával több dolgot is környezetünk tudtára adhatunk magunkról – persze annak aztán végképp kicsi a valószínűsége, hogy úgy keveredünk véletlenül skinheadek közé, hogy véletlenül épp bakancs van rajtunk, véletlenül különböző színű fűzőkkel.

Tinik: légy egyéniség, kövesd a divatot! 
Fesztiválra járnak az itthon ragadt fiatalok 
Legatyásodunk: kevesebb telik ruhára 
Ön is bevette? Íme hat gyakori tévhit

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG