5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Áremeléssel folytatták a nyarat a hazai hipermarketek – derült ki augusztusi Árkosár-felmérésünkből. Egy üzlet kivételével előző hónaphoz és tavaly augusztushoz képest is nőttek az árak. Ezúttal megnéztük, hogy hova érdemes futni a nagy melegben vízért, és hogy mennyiből lehet kihozni a nyár egyik kedvenc fogását.

Ahogy minden hónap elején, így augusztusban (ezúttal augusztus 2-án) is ellátogattunk három hipermarketbe, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk fel.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Többet fizettünk

Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly augusztushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege. Előző felmérésünkkor valamivel olcsóbban vásároltunk, mint most: ezúttal 1,2 százalékkal, 234 forinttal fizettünk többet, mint júliusban. Éves távlatban még többet hagytunk a kasszáknál: tavaly augusztushoz képest 5,3 százalékkal nőttek az árak.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához
képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Nem is kevéssel, 3,6 százalékkal fizettünk kevesebbet most a Tescóban, mint júliusban. Komolyabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb az Auchannál. Előbbinél 5,6 százalékkal, utóbbinál 1,9 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatban vizsgáljuk az árak alakulását, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 7, az Intersparban 5,3, a Tescóban pedig 3,6 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, egészen pontosan 19 877 forintra.

Az Interspar elveszítette júliusi első helyét, ezúttal a Tescóban fizettük a legkevesebbet, csak itt sikerült 20 ezer forint alatt, 19 173 forintra kihozni a nagybevásárlást.

Minden Árkosár-cikkünkbe beleírjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát a mostani kánikulában, akkor 17 823 forintba kerülne a nagybevásárlás és 2054 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Júliusban a legnagyobb havi áremelkedést (közel 20 százalékot) a chipseknél mértük. (Ennek okairól részletesen is írtunk). Ezúttal a legdurvább áremelést az UHT-tejnél mértük: egy hónap alatt 33 százalékot drágult a tej. De 10 százalék felett drágult a rizs (+12 százalék), a cukor (+17 százalék) és a sajt (+18 százalék) is. Olcsóbb lett viszont a kenyér (-17 százalék), a burgonya (-15 százalék), a banán (-16 százalék) és a liszt (-11 százalék).

Éves távlatban jóval több termék ára nőtt – nem is kevéssel. Az almáért 37 százalékkal kell többet adnunk, 24 százalékkal drágult a banán, de kenyérért, a chipsért, a tésztáért, a csirkemellért, a joghurtért és a narancsléért is jóval többet fizethetünk.

Havi legolcsóbbak

Most is kiválasztottunk három (+1) terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk négy termékre esett, hiszen a szénsavas ásványvíz mellett a lecsóhoz való alapanyagok árait is megnéztük.

Az ásványvíz apropóját ezúttal az adta, hogy július elején a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elrendelte a San Benedetto Oligominerale Naturale víz forgalomból történő kivonását. A víznek kénhidrogénre emlékeztető mellékszaga volt, lényegében büdös és ihatatlan.

Mostani felmérésünk során mindenképp kiemelnénk a Tesco olcsó versenyzőjét: a saját márkás Aquarius nem csak alacsony ára miatt érdekes (a 2,5 literes kiszerelés 69 forintért került a polcokra), hanem a címkéje miatt is. Ez ugyanis hivatalosan is "Fröccshöz való ásványvíz" - még a különböző fröccstípusok receptúráját is rászerkesztette az ügyes marketinges. (Bár a fröccshöz hagyományosan inkább szóda illik.) Az üveg tartalma teljesen átlagos, szénsavas ásványvíz - egy ügyes reklámfogásról van tehát szó, ami minket is vásárlásra késztetett.

Tesco Aquarius (Fotó: Privátbankár.hu)

Az Intersparban a legolcsóbb ásványvizet 69 forintért találtuk. Két fajta is volt: az Interspar saját márkás, S-Buget vizét és a Balfi ásványvizet is ennyiért kínálták. Az Auchanban a Tuti-Tipp Zoe fantázianévre hallgató 2 literes kiszerelésű vize bizonyult a legolcsóbbnak, 64 forintba került.

A nyár kihagyhatatlan kedvence a lecsó. Ehhez a 3 legfontosabb alapanyag árát néztük meg. (Persze egy igazán jó lecsóhoz több minden kell még, ezúttal mi csak a 3 zöldséget vettünk figyelembe a felmérés készítésekor.)

A KSH szerdán közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait.

Indítsunk a vöröshagymával! A három áruházlánc közül a Tescóban találtuk a legolcsóbbat: 179 forint volt egy kiló hagyma,  20 forinttal többért, 199 forintért kínálta az Auchan, míg az Intersparban 219 forintos kilónkénti áron jutottunk hagymához.

Paradicsomot 300 forint alatt sehol nem találtunk. 329 forintért adta az Interspar a bugaci paradicsom kilóját. Az Auchanban 396 forint, a Tescóban pedig 399 forint volt egy kiló paradicsom ottjártunkkor.

Paprikát a legolcsóbban a Tesco kínálta. Míg itt csak 319 forintot kellett adni egy kilóért, addig az Auchanban és az Intersparban 399 forintért adták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG