5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Áremeléssel folytatták a nyarat a hazai hipermarketek – derült ki augusztusi Árkosár-felmérésünkből. Egy üzlet kivételével előző hónaphoz és tavaly augusztushoz képest is nőttek az árak. Ezúttal megnéztük, hogy hova érdemes futni a nagy melegben vízért, és hogy mennyiből lehet kihozni a nyár egyik kedvenc fogását.

Ahogy minden hónap elején, így augusztusban (ezúttal augusztus 2-án) is ellátogattunk három hipermarketbe, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk fel.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Többet fizettünk

Sajnos most nem csak előző hónaphoz, de tavaly augusztushoz viszonyítva is magasabb lett a számla végösszege. Előző felmérésünkkor valamivel olcsóbban vásároltunk, mint most: ezúttal 1,2 százalékkal, 234 forinttal fizettünk többet, mint júliusban. Éves távlatban még többet hagytunk a kasszáknál: tavaly augusztushoz képest 5,3 százalékkal nőttek az árak.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához
képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Nem is kevéssel, 3,6 százalékkal fizettünk kevesebbet most a Tescóban, mint júliusban. Komolyabb drágulás volt az Intersparnál, szerényebb az Auchannál. Előbbinél 5,6 százalékkal, utóbbinál 1,9 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatban vizsgáljuk az árak alakulását, akkor már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 7, az Intersparban 5,3, a Tescóban pedig 3,6 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ismét majdnem 20 ezer forintra, egészen pontosan 19 877 forintra.

Az Interspar elveszítette júliusi első helyét, ezúttal a Tescóban fizettük a legkevesebbet, csak itt sikerült 20 ezer forint alatt, 19 173 forintra kihozni a nagybevásárlást.

Minden Árkosár-cikkünkbe beleírjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen mutatvány lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát a mostani kánikulában, akkor 17 823 forintba kerülne a nagybevásárlás és 2054 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult, mi lett olcsóbb?

Júliusban a legnagyobb havi áremelkedést (közel 20 százalékot) a chipseknél mértük. (Ennek okairól részletesen is írtunk). Ezúttal a legdurvább áremelést az UHT-tejnél mértük: egy hónap alatt 33 százalékot drágult a tej. De 10 százalék felett drágult a rizs (+12 százalék), a cukor (+17 százalék) és a sajt (+18 százalék) is. Olcsóbb lett viszont a kenyér (-17 százalék), a burgonya (-15 százalék), a banán (-16 százalék) és a liszt (-11 százalék).

Éves távlatban jóval több termék ára nőtt – nem is kevéssel. Az almáért 37 százalékkal kell többet adnunk, 24 százalékkal drágult a banán, de kenyérért, a chipsért, a tésztáért, a csirkemellért, a joghurtért és a narancsléért is jóval többet fizethetünk.

Havi legolcsóbbak

Most is kiválasztottunk három (+1) terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal választásunk négy termékre esett, hiszen a szénsavas ásványvíz mellett a lecsóhoz való alapanyagok árait is megnéztük.

Az ásványvíz apropóját ezúttal az adta, hogy július elején a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elrendelte a San Benedetto Oligominerale Naturale víz forgalomból történő kivonását. A víznek kénhidrogénre emlékeztető mellékszaga volt, lényegében büdös és ihatatlan.

Mostani felmérésünk során mindenképp kiemelnénk a Tesco olcsó versenyzőjét: a saját márkás Aquarius nem csak alacsony ára miatt érdekes (a 2,5 literes kiszerelés 69 forintért került a polcokra), hanem a címkéje miatt is. Ez ugyanis hivatalosan is "Fröccshöz való ásványvíz" - még a különböző fröccstípusok receptúráját is rászerkesztette az ügyes marketinges. (Bár a fröccshöz hagyományosan inkább szóda illik.) Az üveg tartalma teljesen átlagos, szénsavas ásványvíz - egy ügyes reklámfogásról van tehát szó, ami minket is vásárlásra késztetett.

Tesco Aquarius (Fotó: Privátbankár.hu)

Az Intersparban a legolcsóbb ásványvizet 69 forintért találtuk. Két fajta is volt: az Interspar saját márkás, S-Buget vizét és a Balfi ásványvizet is ennyiért kínálták. Az Auchanban a Tuti-Tipp Zoe fantázianévre hallgató 2 literes kiszerelésű vize bizonyult a legolcsóbbnak, 64 forintba került.

A nyár kihagyhatatlan kedvence a lecsó. Ehhez a 3 legfontosabb alapanyag árát néztük meg. (Persze egy igazán jó lecsóhoz több minden kell még, ezúttal mi csak a 3 zöldséget vettünk figyelembe a felmérés készítésekor.)

A KSH szerdán közli az infláció júliusi alakulásáról szóló adatait.

Indítsunk a vöröshagymával! A három áruházlánc közül a Tescóban találtuk a legolcsóbbat: 179 forint volt egy kiló hagyma,  20 forinttal többért, 199 forintért kínálta az Auchan, míg az Intersparban 219 forintos kilónkénti áron jutottunk hagymához.

Paradicsomot 300 forint alatt sehol nem találtunk. 329 forintért adta az Interspar a bugaci paradicsom kilóját. Az Auchanban 396 forint, a Tescóban pedig 399 forint volt egy kiló paradicsom ottjártunkkor.

Paprikát a legolcsóbban a Tesco kínálta. Míg itt csak 319 forintot kellett adni egy kilóért, addig az Auchanban és az Intersparban 399 forintért adták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG