2018. július 6-án ismét nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, ahogy már bő 11 éve minden hónapban - megnéztük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Markáns (éves összehasonlításban kétszámjegyű) áremelkedést januárban mértünk, és bár azóta is kisebb-nagyobb kilengéssel felfelé tartanak az árak, az ütem negyedik hónapja csökken.
Az előző havinál valamivel olcsóbban is bevásárolhattunk: 1,4 százalékkal, 284 forinttal kevesebbet kellett a kasszánál hagynunk, mint júniusban. Az éves áremelkedés 3,3 százalékos volt - 619 forinttal nőtt a számla végösszege tavaly júliushoz képest.
A három áruház közül az Interspar engedett a legtöbbet az áraiból egy hónap alatt, több mint 5 százalékot. A Tescóban gyakorlatilag stagnáltak az árak, az Auchanban is 1 százalék alatt maradt a havi áremelés. Tavalyhoz képest viszont épp az Interspar emelt legnagyobbat az árakon, 4,8 százalékot; az Auchan közel 4, a Tesco 1,2 százalékkal lett drágább.
Összességében az átlagos kosár-ellenérték 19 634 forint lett. Az Interspar visszavette a vezetést, de a mezőny nagyon összerázódott: a legolcsóbb és legdrágább hely között mindössze 1,7 százalék a különbség, azaz 330 forint.
Persze megúszhatnánk akár 18 ezer forint alatt is ugyanezt a beszerzést, ehhez viszont mindent ott kellene megvennünk, ahol a legolcsóbban adják - így 17 949 forint lenne a végösszeg. Persze ez komoly logisztikát, tripla utazgatást vagy tripla bevásárlócsapatot igényelne, ami nem teszi túl vonzóvá az átlagosan 1685 forintos spórolást.
Havi legolcsóbbak - újra a régi trükköt vették elő
Az előző hónaphoz képest az UHT tej és a cukor ára csökkent leginkább, 18 százalékkal; a rizs és a száraztészta ára is 10 százalék fölötti mértékben csökkent. 10 százalék fölött drágult viszont az alma és a liszt.
A legnagyobb havi áremelkedést (közel 20 százalékot) a chipseknél láttuk. Ez nem csak annak következménye, hogy átírták az árakat a polcokon, de az egyik kedvelt márkánál a régi áremelős trükköt is bevetették: a csomagolás mérete ugyanakkora maradt, de a "töltőanyag" mennyisége csökkent, 77-ről 70 grammra. Ez közel 10 százalékos mennyiségi csökkenés, vagy ha úgy tetszik, ugyanekkora áremelés (hiszen a korábbi mennyiség megvásárlásához ennyivel több pénzre lesz szükség). Ugyanezt persze már láthattuk joghurtnál, Túró Rudinál, párizsinál, tejfölnél, üdítőknél is, lisztből is van már 90 dekás kiszerelés a polcokon - a módszer tehát nem mai, így lehet árat emelni olyan módon, hogy ne legyen első ránézésre, közvetlenül a pénztárcán észrevehető. Külön érdekesség, hogy a 7 grammal könnyebb, minden másban ugyanolyannak tűnő kiszerelés mellé az "Új termék" címke is kikerült egy áruházban...
A jövő évi adótörvényekben egyébként szerepel a népegészségügyi termékadó emelése is - ezt nem véletlenül hívják közismert nevén chipsadónak; januárban érdemes lesz megnézni, hogyan változnak az árak, az sem kizárt, hogy ennek (nem is annyira) fokozatos beépítése is szerepet játszik a drágulásban. (Más kérdés, hogy az ebből befolyt befolyt bevételt mire költi az állam - nem igazán árulják el.)
Tavaly júliushoz képest az alma drágult a legnagyobbat, bő 40 százalékot. 20 százalék körüli éves áremelést mértünk a májasnál és chipsnél, ennél valamivel alacsonyabbat a krumplinál és egyes tömény szeszesitaloknál valamint jeges teáknál. 10 százalék fölött drágult a narancslé, a tejföl, a gyümölcsjoghurt is. Több mint 40 százalékkal olcsóbb lett viszont egy év alatt a cukor, közel 30-cal a kávé, negyedével csökkent a tojás ára. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést mértünk a párizsinál és a sajtnál is egy év alatt.
Havi legolcsóbbak
Vegyszerre emlékeztető, idegen szag, opálos, úszó, lebegő darabok - a Nébih több körben, több ízben hívott vissza Jana ízesített vizeket a fogyasztói visszajelzések alapján, ezek el is tűntek a polcokról.
Megnéztük, mik a legolcsóbb (ám fogyasztásra sokkal inkább alkalmas) alternatívák a hipermarketenél. Nem meglepő módon mindenhol saját márkás termékeket kínálnak a legolcsóbban: 79 forint a sparos Sbudget és az auchanos Tuti Tipp másfél literes ízesített vize, 119 forint a Tesco Aquafruct - ezek több ízben is ennyibe kerülnek.
Dübörög a dinnyeszezon, az árak egyelőre látszólag afölött a szint fölött vannak, ami a termelőknek is megfelel: 119 forint volt ottjártunkkor a hazai görögdinnye az Intersparban és az Auchanban is, a Tescóban pedig 129 forint. A legolcsóbb sárgadinnyét a Tescóban találtuk (kilónként 299 forint, magyar), az Auchanban 399 volt kilója, az Intersparban épp nem volt.
Dinnyére nem jó a sör, dehát focivébé van - a legolcsóbb dobozos sört 149 forintért találtuk, az Auchanban ennyiért Holstent, a Tescóban De Heldert adnak. Az Interspar legolcsóbb dobozos fél literes söre a 179 forintért kínált Arany Fácán. (Gyümölcsös utánzatok és "light" sörök ebben a versenyben természetesen nem indultak.)