5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Viszonylag szűk sávban mozognak az árak 2018-ban a magyarországi hipermarketekben: az előző havi áremelkedés után most kicsit olcsóbban tölthettük meg a kosarunkat a boltokban, bár tavalyhoz képest természetesen továbbra is magasabbak az élelmiszerárak. A chipsadót csak jövőre emelik, de máris sokat drágult a ropogtatnivaló - ráadásul egy kis trükkel.

2018. július 6-án ismét nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, ahogy már bő 11 éve minden hónapban - megnéztük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Markáns (éves összehasonlításban kétszámjegyű) áremelkedést januárban mértünk, és bár azóta is kisebb-nagyobb kilengéssel felfelé tartanak az árak, az ütem negyedik hónapja csökken.

Az előző havinál valamivel olcsóbban is bevásárolhattunk: 1,4 százalékkal, 284 forinttal kevesebbet kellett a kasszánál hagynunk, mint júniusban. Az éves áremelkedés 3,3 százalékos volt - 619 forinttal nőtt a számla végösszege tavaly júliushoz képest.

A három áruház közül az Interspar engedett a legtöbbet az áraiból egy hónap alatt, több mint 5 százalékot. A Tescóban gyakorlatilag stagnáltak az árak, az Auchanban is 1 százalék alatt maradt a havi áremelés. Tavalyhoz képest viszont épp az Interspar emelt legnagyobbat az árakon, 4,8 százalékot; az Auchan közel 4, a Tesco 1,2 százalékkal lett drágább.

Összességében az átlagos kosár-ellenérték 19 634 forint lett. Az Interspar visszavette a vezetést, de a mezőny nagyon összerázódott: a legolcsóbb és legdrágább hely között mindössze 1,7 százalék a különbség, azaz 330 forint.

Persze megúszhatnánk akár 18 ezer forint alatt is ugyanezt a beszerzést, ehhez viszont mindent ott kellene megvennünk, ahol a legolcsóbban adják - így 17 949 forint lenne a végösszeg. Persze ez komoly logisztikát, tripla utazgatást vagy tripla bevásárlócsapatot igényelne, ami nem teszi túl vonzóvá az átlagosan 1685 forintos spórolást.

Havi legolcsóbbak - újra a régi trükköt vették elő

Az előző hónaphoz képest az UHT tej és a cukor ára csökkent leginkább, 18 százalékkal; a rizs és a száraztészta ára is 10 százalék fölötti mértékben csökkent. 10 százalék fölött drágult viszont az alma és a liszt.

A legnagyobb havi áremelkedést (közel 20 százalékot) a chipseknél láttuk. Ez nem csak annak következménye, hogy átírták az árakat a polcokon, de az egyik kedvelt márkánál a régi áremelős trükköt is bevetették: a csomagolás mérete ugyanakkora maradt, de a "töltőanyag" mennyisége csökkent, 77-ről 70 grammra. Ez közel 10 százalékos mennyiségi csökkenés, vagy ha úgy tetszik, ugyanekkora áremelés (hiszen a korábbi mennyiség megvásárlásához ennyivel több pénzre lesz szükség). Ugyanezt persze már láthattuk joghurtnál, Túró Rudinál, párizsinál, tejfölnél, üdítőknél is, lisztből is van már 90 dekás kiszerelés a polcokon - a módszer tehát nem mai, így lehet árat emelni olyan módon, hogy ne legyen első ránézésre, közvetlenül a pénztárcán észrevehető. Külön érdekesség, hogy a 7 grammal könnyebb, minden másban ugyanolyannak tűnő kiszerelés mellé az "Új termék" címke is kikerült egy áruházban...

A jövő évi adótörvényekben egyébként szerepel a népegészségügyi termékadó emelése is - ezt nem véletlenül hívják közismert nevén chipsadónak; januárban érdemes lesz megnézni, hogyan változnak az árak, az sem kizárt, hogy ennek (nem is annyira) fokozatos beépítése is szerepet játszik a drágulásban. (Más kérdés, hogy az ebből befolyt befolyt bevételt mire költi az állam - nem igazán árulják el.)

Tavaly júliushoz képest az alma drágult a legnagyobbat, bő 40 százalékot. 20 százalék körüli éves áremelést mértünk a májasnál és chipsnél, ennél valamivel alacsonyabbat a krumplinál és egyes tömény szeszesitaloknál valamint jeges teáknál. 10 százalék fölött drágult a narancslé, a tejföl, a gyümölcsjoghurt is. Több mint 40 százalékkal olcsóbb lett viszont egy év alatt a cukor, közel 30-cal a kávé, negyedével csökkent a tojás ára. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést mértünk a párizsinál és a sajtnál is egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Vegyszerre emlékeztető, idegen szag, opálos, úszó, lebegő darabok - a Nébih több körben, több ízben hívott vissza Jana ízesített vizeket a fogyasztói visszajelzések alapján, ezek el is tűntek a polcokról.

Megnéztük, mik a legolcsóbb (ám fogyasztásra sokkal inkább alkalmas) alternatívák a hipermarketenél. Nem meglepő módon mindenhol saját márkás termékeket kínálnak a legolcsóbban: 79 forint a sparos Sbudget és az auchanos Tuti Tipp másfél literes ízesített vize, 119 forint a Tesco Aquafruct - ezek több ízben is ennyibe kerülnek.

Dübörög a dinnyeszezon, az árak egyelőre látszólag afölött a szint fölött vannak, ami a termelőknek is megfelel: 119 forint volt ottjártunkkor a hazai görögdinnye az Intersparban és az Auchanban is, a Tescóban pedig 129 forint. A legolcsóbb sárgadinnyét a Tescóban találtuk (kilónként 299 forint, magyar), az Auchanban 399 volt kilója, az Intersparban épp nem volt.

Dinnyére nem jó a sör, dehát focivébé van - a legolcsóbb dobozos sört 149 forintért találtuk, az Auchanban ennyiért Holstent, a Tescóban De Heldert adnak. Az Interspar legolcsóbb dobozos fél literes söre a 179 forintért kínált Arany Fácán. (Gyümölcsös utánzatok és "light" sörök ebben a versenyben természetesen nem indultak.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG