A 2006-os csúcsról 2013-ig folyamatosan csökkent a halálos közlekedési balesetek száma és az elhunyt személyek száma egyaránt. Az összes sérüléssel járó baleset száma viszont tavaly már ismét nőtt (15 174-ről 15 691-re a KSH szerint), és hasonlóan emelkedett a sérültek száma is. Idén az első negyedévben pedig meglepő módon 38 százalékkal ugrott meg a halálesetek száma (139) az előző év első negyedévéhez képest (101), amint a grafikonon belüli kisebb grafikon mutatja.
Hogy mi is történhetett, azt precízen megmondani nem lehet. A balesetekre a kocsik műszaki állapotától a rendőrségi ellenőrzéseken, jogszabályváltozásokon, büntetési tételeken keresztül az időjárásig, a munkaszüneti napok számáig, az átmenő forgalomig, a foglalkoztatásig sok minden hatással van vagy lehet.
Sőt az egyszerű véletlen, vagy inkább balszerencse is szerepet kap az olyan, viszonylag kis számoknál, mint amit a halálos balesetek produkálnak. Egyetlen csoportos ütközés, autóbusz-szerencsétlenség is felboríthatja a statisztikát.
Az viszont feltűnő, hogy a halálesetek és az összes balesetek száma egyaránt nagyjából a gazdasági válság kitörésével egy időben esett nagyot, 2008-ban (amelynek pedig még csak kevesebb mint fele telt nálunk a válság jegyében) és 2009-ben, majd valamivel kisebb mértékben 2010-ben és 2011-ben. Most pedig, amikor minden jel szerint újra beindult a gazdasági növekedés tavaly, és ez vége némi jövedelem-növekedéssel is együtt járt, a balesetek is megszaporodni látszanak, vagy legalábbis leállni a további csökkenés.
Lehetne véletlen is, de túlságosan logikus, hogy amikor az emberek spórolni kényszerülnek, akkor kétszer is meggondolják, hogy autóba szálljanak, és kevesebbet utaznak, vagy többször használják a tömegközlekedést. (Erre utal, hogy egyes években az autók száma is csökkent nálunk a statisztikák szerint, és visszaesett az üzemanyag-fogyasztás is.) A kevesebb autó, főleg a kevesebb vasárnapi úrvezető pedig önmagában is csökkentheti a balesetek számát.
Viszont a gépkocsipark átlagéletkora (a grafikonon a kék vonal) ellene hat a leírtaknak, vagy kevesebb súllyal esik latba. Annak ellenére mozgott évekig csökkenő trendben a balesetek száma, hogy 2008 óta ismét nő az átlagéletkor, a 2007-es 10,3-ról a tavalyi 13,0 évre. A legutóbbi enyhe télnek is inkább mérsékelnie kellett volna a fekete statisztikát.
A halálesetek, balesetek grafikonja érdekes hasonlóságokat mutat még a kiskereskedelmi forgalom adataival is, azzal a különbséggel, hogy 2006 előtt szerencsére a balesetek száma nem nőtt olyan meredeken, mint a kereskedelem. Öveket becsatolni, lehet, hogy veszélyes nyárnak nézünk elébe!
(A nap grafikonja-sorozat további részei itt olvashatók.)