6p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 21. század a szagokról szól. Mindennek finom, kellemes, egyedi illatúnak kell lennie. A  globális parfümpiac egyre nő, és ez a tendencia itthon is érezhető. Több mint 10 milliárd forintot költenek évente a magyarok parfümökre, és nemcsak a nők. Főleg külföldi termékekre adnak ki ennyi pénzt, hiszen Magyarországon nem létezik ez az iparág, eltekintve néhány niche, azaz egyedi, művészi, designer illatkompozíciótól.

Soha annyit nem fordított a világ – pontosabban, annak boldog része - illatosító szerekre, mint manapság. Nem a kellemetlen illatokat fedjük el a kellemesekkel – több száz évvel ezelőtt ez volt a francia parfümök megszületésének alapelve. Akkor az emberek, főleg az uralkodó osztály tagjai, a füstölőkkel, a szagos vizek magukra locsolásával, a mai szemmel nézve rettenetes higiéniai állapotokat próbálták elviselhetőbbé tenni.

Ugyanakkor a parfüm mindig is a csábítás eszköze volt, ezért is tekintették feslett hölgynek, még a múlt század közepén is, aki ilyet kapott ajándékba. A falvakban egyáltalán nem használtak még kölnivizet sem, húsvétkor a kútból, bádogkannából, vízzel öntötték meg a lányokat. A valódi levendula, a rozmaringág, tehetősebb családoknál a szagos szappan az eladó lányok kelengyéjét illatosította.

Megváltozott a világ a parfümöknél is, átalakultak az igények
Megváltozott a világ a parfümöknél is, átalakultak az igények
Fotó: Depositphotos

Elképesztő illatkáoszban élünk

Ha 100 évvel ezelőtt élt ősünk ma belépne a lakásunkba, elviselhetetlennek érezné azt az illatkáoszt, ami körülvesz bennünket. Merthogy minden illatosítva van: a mosópor, a papírzsebkendő, a toalettpapír, a szőnyegtisztító hab, mosópor. a hajfesték, csakúgy, mint fertőtlenítők, gyertyák, borotválkozó szerek, kozmetikumok, intim női kellékek, szőrtelenítők, számos gyógyhatású készítmény, valamint dezodorok, öblítők, testápolók. Különféle aromás, fűszeres, gyógynövényes kis zacskókat, krémeket lehet vásárolni az autóba, a lakásba, a szekrénybe, a vécébe, természetesen évenként, szezononként, másfélét.

Ma már külön stáb találja ki egy-egy szálloda jellegzetes illatvilágát, - volt erre példa itthon is, néhány éve, amikor még működött a Sofitel és szedervirág ájerbe borult - olykor pedig csupán egy jeles este vagy alkalom, például egy új ital premierje, vagy egy különleges vacsora, miatt kap megbízást a parfümőr.

A fast fashion kiemelt marketing eszköze

Ma évenként és világszerte körülbelül ezer – új, nevesebb - kompozíció célozza meg a hölgyek és urak pénztárcáját. A világhírű divatmárkák manapság mind kibocsátanak saját parfümöket, sőt, olykor egész kozmetikai arzenált, aminek jelentős a marketingerősítő szerepe. Hiszen azon is szerepel a logó, amire nap, mint nap rápillantanak a fürdőszobában, a tévé képernyőjén, a közösségi médiában, a zenecsatornákon. Újabban nemcsak a leghíresebb divatházak terveztetnek illatkompozíciókat, de a fast fashion cégek is, mintegy kötelező kiegészítőként, forintokban igazodva, az általános árszintjükhöz

A niche parfümcégek egy szűk réteget céloznak meg, eleve nem a mennyiségi tömeggyártás a céljuk, hanem a művészi önmegvalósítás, egy másfajta kreativitás. Sikerük titka, hogy az emberek egy része – már aki meg tudja ezt fizetni - nem a szokványos kereskedelmi forgalomban kapható, egyedi illatokra vágyik.

Az üvegcse színe a színész pulóverjét idézi

Az amerikai tinédzserek tavaly 26 százalékkal többet költöttek illatszerekre, mint az előző évben – közölte a New York Times. Persze, a szülők pénzéből. A jómód jele ez, hiszen a parfüm nem elengedhetetlen kelléke a megélhetésnek. Az új irányzatok közé tartoznak az uniszex illatok. Már tíz évvel ezelőtt is kifejezetten szexinek számított, ha egy nő férfikölnivel szórta tele magát.

A filmsztárok és énekesek évtizedek óta főszereplői a világmárkák népszerűsítésének, ha valakit felkérnek egy-egy luxus butiklánc arcának, az egyértelmű jele a világsikernek. Sőt, újabban maguk a celebek is kibocsátanak illatcsaládokat.

A közelmúltban megszületett a streaming parfüm: a venezuelai származású Omar Rydberg, akiért egy világ rajong, és aki eljátszotta a Netflixes Young Royals svéd filmsorozat egyik főszerepét, már tavaly kirukkolt az Introval. Az üvegcse és a doboz filmbeli jelmezének, egy lila kapucnis pulóvernek az árnyalatát idézi. Most, hogy vége a sorozatnak, egy másik, sokat viselt felsőjének színét kapta, az idei új illatkompozíció: a Duo, a másik főszereplő, Wille iránti szerelmére utal. A most kibocsátott termék kellemes, nem tolakodó, minden alkalomra viselhető, uniszex jellegű.

DiCaprio után Chalamet a kedvenc

Martin Scorsese, a világ egyik legnagyobb filmrendezője, aki arról is híres, hogy évtizedekkel ezelőtt felfedezte Leonardo DiCaprio tehetségét, az utóbbi években Timothée Chalamet androgén bájának nem bír ellenállni. Ismét reklámfilmet forgat vele a Chanelnek. A Blue Chanel szpotnak már látható volt a közelmúltban egy rövid változata, amely köré a nagy olasz származású amerikai filmrendező most egy egész történetet kreált. Scorsese már 14 évvel ezelőtt is rendezett emlékezetes sikerű reklámfilmet a francia luxusmárkának.

A mostani film hasonló hangulatot teremt, de másfél perc alatt, miközben egy egész életutat villant fel. A művészi elgondolás lényege, hogy fekete-fehér-kék színekben meséli el egy mai színész útkeresését. Az új illattal ezúttal a fiatal férfiakat célozza meg a Chanel.

Van, ahol sült csirke és baconsprayt fújnak a levegőbe

Ma már az éttermek sem akarnak kimaradni ebből az őrületből: régen a szellőztető berendezések éppen hogy elnyomták az ételszagokat, most az ellenkezőjét tapasztalni: a füstös fa és szén illatjegyekkel komponált No 11 Eau BBQ az egyik gyorsétteremlánc első saját márkás parfümje, amely a sült csirkéjük 11 gyógynövényből és fűszerből álló illatkavalkádját idézi. A KFC- és BBQ-rajongóknak szánt, 100 ml-es kiszerelésű terméket kizárólag a KFC Shopban lehet megrendelni. Ára 11 angol font (átszámítva kb. 5000 forint), a parfümből származó bevétel pedig teljes egészében a KFC Alapítványhoz kerül, amely fiatalokat segítő szervezeteket támogat országszerte – olvasható a famouscampaign.com oldalon.

Korábban a Wright Brand nevű amerikai húsipari cég is piacra dobott egy bacon illatú kölnit. A Wright N°100 elnevezésű, szalonnát megidéző készítmény a márka 100. születésnapjára készült. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Vizsgálat indult az Aldi ellen - mi volt igazából a hűtőpultokban?
Privátbankár.hu | 2024. július 18. 11:22
100 százalék magyar - írták a hűtőpultokra, de a GVH azt gyanítja, hogy ez nem volt igaz.
Vásárló Hamarosan kiderülhet, melyik áruház nyert a júliusi „karácsonyi” vásárban
Privátbankár.hu | 2024. július 16. 10:05
A karácsonyi vásárra emlékeztető júliusi nagy akciósorozatot az Amazon kezdte a Prime Dayjel, ám az online áruházak gyorsan átvették az ötletet, sőt a hagyományos játékosok is beszálltak a versenybe. 
Vásárló Legyen résen, árcsökkenés jön a kutakon!
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:46
Keddtől a benzin nagykereskedelmi ára 2 forinttal, a gázolajé pedig 3 forinttal mérséklődik.
Vásárló Az Oktogonról elment, most Romániából rajtolna újra az amerikai gyorsétteremlánc
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 12:55
Románia lehet térségünkben az az ország, ahol az amerikai Wendy’s teszteli, hogy képes lenne-e visszatérni Európába. A kudarccal végződött előző kísérletnek Magyarország is részese volt.
Vásárló Intézkedett a Lidl: majdnem milliós fizetést kínál a kezdőknek a német üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 12:21
Szeptembertől többet kapnak a német Lidl-üzletek dolgozói. 
Vásárló Eddig bírta, példátlan lépésre szánta el magát a másik Aldi
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 07:47
Az Aldi szerint minden termékét olyan olcsón kínálja a vevőknek, amilyen olcsón csak tudja, ezért a cég áruházai egyfajta kedvezményt testesítenek meg a kiskereskedelemben. Ez változhat a jövőben.
Vásárló A legfelsőbb szintet is elérte a botrány: mérgezték a lakosságot, nem csoda, hogy bedühödtek a kínaiak
Buksza blog | 2024. július 14. 14:37
Kínában nem ritkák az élelmiszer-biztonsági botrányok, amelyeknek ismert és ismeretlenül maradt halálos áldozatai is vannak. A legújabb ügyre a legfelsőbb pekingi vezetés is kénytelen volt reagálni.
Vásárló A vásárlóknak és a boltosoknak is elege lett
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 13. 19:14
Nagy változás jöhet az önkiszolgáló pénztáraknál egy felmérés nyomán. Nagyjából kétszer annyian vannak, akik szerint meg kellene szüntetni az önkiszolgáló pénztárakat, mint akik támogatják ezeknek a megtartását. 
Vásárló Spóroljunk a légkondicionálás költségén inverteres split klímával!
Márkázott tartalom | 2024. július 10. 12:50
A nyári hónapokban az energiaszámlánk az egekig nőhet, hiszen áramfogyasztásunk is emelkedik. Elsősorban a régi típusú, nem túl energiahatékony klímák, ventilátorok okozhatják a magas villanyszámlákat.
Vásárló A hőszigetelés a nyári hőség ellen is megoldást jelent!
Márkázott tartalom | 2024. július 8. 10:19
A hőszigetelés fontossága megkérdőjelezhetetlen az energiahatékonyság szempontjából, mivel általa jelentős fűtési- és hűtésiköltség-megtakarítást, illetve nagyobb komfort érhetünk el. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG