Az előző hónapban megszakadt a kedvező trend, és újra drágulni kezdett a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben. Júliusban kiderült: sajnos úgy tűnik, nem egyetlen „botlásról” van szó, ismét folytatódott az áremelkedés. Ahogy lassan 18 és fél éve minden egyes hónapban, ezúttal is végiglátogattuk három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a Privátbankár Árkosárban található 30 élelmiszer ellenértéke. Ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco áruházait jártuk végig. Az adatokat ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé. (Az eltérő kínálat és módszertan miatt a diszkontáruházak aktuális árképzési folyamatairól a Diszkont Árkosár sorozatban olvashat, amelynek legfrissebb része itt olvasható >>).
Itt tart most az árrésstop
Ahogy annak idején az árstopról, úgy most az árrésstopról is elég hamar elkezdett lehullani a máz. Ismét a Magyar Nemzeti Bank szakértői figyelmeztetnek: az árrésstopok meghosszabbításával nő a kockázata annak, hogy a negyedévenként 50-60 milliárd forintra becsülhető, ágazati szintű veszteséget a kereskedők részben áthárítják a fogyasztókra; emellett – logikus módon – csökken az akciók száma és mértéke is.
Csodát tehát ezúttal sem fog tudni a kormány, a hosszú évek óta szorongatott kiskereskedelmi szektorból nem nagyon lesz képes erőszakkal kipréselni az áremelkedés ellentételezését – már csak azért sem, mert az áremelkedés előidézésében magának az államnak jelentős szerepe van.
Az élelmiszerek árrésstopjába 30 termékkör tartozik, ezek közül 12 található meg a Privátbankár Árkosárban is – ezúttal is megvizsgáltuk őket külön is, hogyan alakult az áruk. A krumpli árának emelkedésére már a Diszkont Árkosár-felmérés is felhívta a figyelmet – igaz, ez most részben kakukktojás lehet, hiszen az árrésstop nem vonatkozik az újburgonyára, és most ez is található az üzletekben.
Mindenesetre a krumpli egyetlen hónap alatt 35 százalékot drágult átlagosan, a tavalyinál is közel 30 százalékkal magasabb most az ára. Az árréstop bevezetése óta is 34 százalékkal kerül többe.
A krumpli egyébként az egyetlen termék, ami az árrésstop bevezetése óta drágult, minden másnak csökken az ára – a legnagyobb mértékben a tejfölnek és a margarinnak, amelyeket bő 40 százalékkal olcsóbban vehetünk meg most, mint a hatósági intézkedés márciusi bevezetése előtt.
Az alábbi grafikonon összegyűjtöttük, mennyivel változott az árrésstopos termékek ára három időtávon (egy hónap, egy év, valamint március óta) vizsgálva:
Az árréstoppal érintett termékek átlagosan 12,4 százalékkal olcsóbbak most, mint az intézkedés bevezetése előtt. Ezzel együtt átlagosan 0,7 százalékkal drágábban lehet őket beszerezni most, mint egy éve.
Újra itt a két számjegyű drágulás
Ami a teljes Privátbankár Árkosarat érinti: ahogy júniusban, júliusban is emelkedtek az árak mind havi, mind éves összehasonlításban. Ráadásul a mértékek is hasonlóak a két első nyári hónapban.
A családi élelmiszer-nagybevásárlás ára a hipermarketekben átlagosan 38 703 forintra emelkedett júliusra.
Ez 2,4 százalékos emelkedést jelent egy hónap alatt – júniusban még 904 forinttal kevesebb pénzért vehettük meg ugyanazt a 30 élelmiszert. Az áruházak közül az Auchan ezúttal valamelyest olcsóbb lett egy hónap alatt, az Interspar és a Tesco pedig drágább.
Egy év alatt 11 százalékos áremelkedést tapasztaltunk élelmiszerfronton a hiperekben.
Ez azt jelenti, hogy 2025 júliusában 3 832 forinttal többet kell fizetnünk a nagybevásárlásért, mint 2024 nyarán. Három hónapnyi szünet után tért vissza a két számjegyű éves áremelkedés az élelmiszerek frontján.
Mindhárom áruházban hasonló mértékű drágulást mértünk, tehát nem egyetlen kiugró adat húzza felfelé az árakat. Ez abból is látszik, hogy minimális a különbség a végösszeget illetően az Auchanban, az Intersparban és a Tescóban: a legolcsóbb és a legdrágább hely között is mindössze 6 százalék volt a különbség, ami 2266 forintot jelent. A végösszeg szempontjából tehát szinte mindegy, hol vásárolunk – spórolni legfeljebb akkor tudunk érdemben, ha a hűségprogramok által biztosított kedvezményeket igénybe vesszük.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Az előző hónaphoz képest érdemben csak a tojás ára csökkent, az 11,5 százalékkal kerül most kevesebbe, mint júniusban. Bő 10-10 százalékot drágult viszont a banán, a tea és a száraztészta is, míg a már említett krumpli 35 százalékkal kerül most többe.
Átlépte a lélektani határ összegét a nyugdíjasok nagybevásárlása – írta laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor hétfő reggeli friss cikkében. Részletek >>>
Egy év alatt viszont a jelentős elmozdulást mutató termékekből jóval több van. A jó híreket az árréstopos termékek közül 4 hozza: a gyümölcsjoghurt, a margarin, a párizsi és a tejföl 10-40 százalék közötti mértékben lett olcsóbb egy év alatt. Jóval több olyan termék van, ami legalább 10 százalékot drágult – közülük a rekorder ezúttal a banán, ami 53,7 százalékkal többe kerül, mint egy éve. A második helyre – alig lemaradva – a narancslé került, a harmadikra pedig a 37,2 százalékkal dráguló csokoládé.
A 10 százalékot meghaladó mértékű éves árváltozásokat alább találja:
Havi legolcsóbbak: dinnye, pillepalackos bor, alkoholmentes bor / pezsgő
Ebben a rovatban mindig kiválasztunk három élelmiszert, amelyek nem (feltétlenül) részei a Privátbankár Árkosárnak, de valamilyen aktualitás miatt érdemes megnézni, hol adják jelenleg a legolcsóbban. Ilyenkor nem veszünk figyelembe se márkát, se minőséget, csakis a legolcsóbb „versenyző” megtalálása a cél (elszakadva a Privátbankár Árkosár-felmérés általános módszertanától).
A dinnyeszezon elkezdődött, egyre több üzletben jelenik meg a hazai dinnye – talán az importgyümölcsök utolsó napjainak egyikén jártunk az üzletekben. Mindhárom versenyző ugyanis még Görögországból származó dinnyét tartott, vélhetőleg már nem sokáig lesz ez így. A legolcsóbban ezt az Auchan kínálta, kilónként 258 forintért; a Tescóban 499, az Intersparban 699 forint volt a dinnye kilója.
A másik két termék kiválasztásának apropóját egy érdekes sztori adta. Wáberer György ismert üzletember, nagyvállalkozó egy videót tett közzé, amelyben arról beszél: nincs egészséges mennyiségű alkohol, már egy pohár bor is méreg. Az egészségügyben is érdekelt vállalkozó egyhónapos „szárazságra” biztatta a követőit, még nyereményjátékot is hirdetett a résztvevők körében. Ezzel nem is lett volna gond – csakhogy Wáberer György a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács elnöke is. Emiatt pedig kiütötte a biztosítékot a borászok körében az erős ellenkampány; a borászok nem értik, hogyan képviselheti így az érdekeiket az üzletember. Wáberer György finomított is az álláspontján, mondván: a kulturált borfogyasztást azért támogatja.
Ezen felbuzdulva megnéztük, mennyiért vásárolhatjuk meg a hiperekben a legolcsóbb fehérbort (szigorúan: márkára és minőségre való tekintet nélkül). Hihetetlen, de ebben a kategóriában az 1000 forint az álomhatár – két literre! Merthogy az Auchanban a Dínom Dánom fantázianevű fehérbor két literje 999 forintba kerül, ahogy a Tescóban a szimplán Vino Blanco néven forgalmazott kétliteres műanyag flakonos versenyző is. Az Intersparban sem volt sokkal drágább ebben a kiszerelésben a Völgyes bor, 1099 forint volt két literje.
Aki viszont Wáberer György eredeti álláspontjához igazodik, az akár az alkoholmentes borok között is válogathat – persze itt még jóval szűkebb a kínálat, az árak pedig magasabbak. Más kérdés, hogy egyetlen helyen találtunk alkoholmentes fehérbort: az Intersparban külön címke is jelzi, hogy nem a megszokott borról van szó. A Natureo spanyol alkoholmentes fehérborból egy üveg 3999 forintba került.
Fotó: Klasszis Média
Alkoholmentes bor híján a másik két üzletben az alkoholmentes pezsgők kínálatát néztük meg: a legocsóbb az Auchanban a Szovjetszkoje Igrisztoje alkoholmentes verziója volt 1399 forintért. A Tescóban egy üveg alkoholmentes Törley 1699 forintba került – igaz, Clubcarddal akár 1349 forintért is hozzájuthattunk volna.