8p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.

Az előző hónapban megszakadt a kedvező trend, és újra drágulni kezdett a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben. Júliusban kiderült: sajnos úgy tűnik, nem egyetlen „botlásról” van szó, ismét folytatódott az áremelkedés. Ahogy lassan 18 és fél éve minden egyes hónapban, ezúttal is végiglátogattuk három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a Privátbankár Árkosárban található 30 élelmiszer ellenértéke. Ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco áruházait jártuk végig. Az adatokat ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé. (Az eltérő kínálat és módszertan miatt a diszkontáruházak aktuális árképzési folyamatairól a Diszkont Árkosár sorozatban olvashat, amelynek legfrissebb része itt olvasható >>).

Itt tart most az árrésstop

Ahogy annak idején az árstopról, úgy most az árrésstopról is elég hamar elkezdett lehullani a máz. Ismét a Magyar Nemzeti Bank szakértői figyelmeztetnek: az árrésstopok meghosszabbításával nő a kockázata annak, hogy a negyedévenként 50-60 milliárd forintra becsülhető, ágazati szintű veszteséget a kereskedők részben áthárítják a fogyasztókra; emellett – logikus módon – csökken az akciók száma és mértéke is.

Csodát tehát ezúttal sem fog tudni a kormány, a hosszú évek óta szorongatott kiskereskedelmi szektorból nem nagyon lesz képes erőszakkal kipréselni az áremelkedés ellentételezését – már csak azért sem, mert az áremelkedés előidézésében magának az államnak jelentős szerepe van.

Az élelmiszerek árrésstopjába 30 termékkör tartozik, ezek közül 12 található meg a Privátbankár Árkosárban is – ezúttal is megvizsgáltuk őket külön is, hogyan alakult az áruk. A krumpli árának emelkedésére már a Diszkont Árkosár-felmérés is felhívta a figyelmet – igaz, ez most részben kakukktojás lehet, hiszen az árrésstop nem vonatkozik az újburgonyára, és most ez is található az üzletekben.

Mindenesetre a krumpli egyetlen hónap alatt 35 százalékot drágult átlagosan, a tavalyinál is közel 30 százalékkal magasabb most az ára. Az árréstop bevezetése óta is 34 százalékkal kerül többe.

A krumpli egyébként az egyetlen termék, ami az árrésstop bevezetése óta drágult, minden másnak csökken az ára – a legnagyobb mértékben a tejfölnek és a margarinnak, amelyeket bő 40 százalékkal olcsóbban vehetünk meg most, mint a hatósági intézkedés márciusi bevezetése előtt.

Az alábbi grafikonon összegyűjtöttük, mennyivel változott az árrésstopos termékek ára három időtávon (egy hónap, egy év, valamint március óta) vizsgálva:

Az árréstoppal érintett termékek átlagosan 12,4 százalékkal olcsóbbak most, mint az intézkedés bevezetése előtt. Ezzel együtt átlagosan 0,7 százalékkal drágábban lehet őket beszerezni most, mint egy éve.

Újra itt a két számjegyű drágulás

Ami a teljes Privátbankár Árkosarat érinti: ahogy júniusban, júliusban is emelkedtek az árak mind havi, mind éves összehasonlításban. Ráadásul a mértékek is hasonlóak a két első nyári hónapban.

A családi élelmiszer-nagybevásárlás ára a hipermarketekben átlagosan 38 703 forintra emelkedett júliusra.

Ez 2,4 százalékos emelkedést jelent egy hónap alatt – júniusban még 904 forinttal kevesebb pénzért vehettük meg ugyanazt a 30 élelmiszert. Az áruházak közül az Auchan ezúttal valamelyest olcsóbb lett egy hónap alatt, az Interspar és a Tesco pedig drágább.

Egy év alatt 11 százalékos áremelkedést tapasztaltunk élelmiszerfronton a hiperekben.

Ez azt jelenti, hogy 2025 júliusában 3 832 forinttal többet kell fizetnünk a nagybevásárlásért, mint 2024 nyarán. Három hónapnyi szünet után tért vissza a két számjegyű éves áremelkedés az élelmiszerek frontján.

Mindhárom áruházban hasonló mértékű drágulást mértünk, tehát nem egyetlen kiugró adat húzza felfelé az árakat. Ez abból is látszik, hogy minimális a különbség a végösszeget illetően az Auchanban, az Intersparban és a Tescóban: a legolcsóbb és a legdrágább hely között is mindössze 6 százalék volt a különbség, ami 2266 forintot jelent. A végösszeg szempontjából tehát szinte mindegy, hol vásárolunk – spórolni legfeljebb akkor tudunk érdemben, ha a hűségprogramok által biztosított kedvezményeket igénybe vesszük.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest érdemben csak a tojás ára csökkent, az 11,5 százalékkal kerül most kevesebbe, mint júniusban. Bő 10-10 százalékot drágult viszont a banán, a tea és a száraztészta is, míg a már említett krumpli 35 százalékkal kerül most többe.

Átlépte a lélektani határ összegét a nyugdíjasok nagybevásárlása – írta laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor hétfő reggeli friss cikkében. Részletek >>>

Egy év alatt viszont a jelentős elmozdulást mutató termékekből jóval több van. A jó híreket az árréstopos termékek közül 4 hozza: a gyümölcsjoghurt, a margarin, a párizsi és a tejföl 10-40 százalék közötti mértékben lett olcsóbb egy év alatt. Jóval több olyan termék van, ami legalább 10 százalékot drágult – közülük a rekorder ezúttal a banán, ami 53,7 százalékkal többe kerül, mint egy éve. A második helyre – alig lemaradva – a narancslé került, a harmadikra pedig a 37,2 százalékkal dráguló csokoládé.

A 10 százalékot meghaladó mértékű éves árváltozásokat alább találja:

Havi legolcsóbbak: dinnye, pillepalackos bor, alkoholmentes bor / pezsgő

Ebben a rovatban mindig kiválasztunk három élelmiszert, amelyek nem (feltétlenül) részei a Privátbankár Árkosárnak, de valamilyen aktualitás miatt érdemes megnézni, hol adják jelenleg a legolcsóbban. Ilyenkor nem veszünk figyelembe se márkát, se minőséget, csakis a legolcsóbb „versenyző” megtalálása a cél (elszakadva a Privátbankár Árkosár-felmérés általános módszertanától).

A dinnyeszezon elkezdődött, egyre több üzletben jelenik meg a hazai dinnye – talán az importgyümölcsök utolsó napjainak egyikén jártunk az üzletekben. Mindhárom versenyző ugyanis még Görögországból származó dinnyét tartott, vélhetőleg már nem sokáig lesz ez így. A legolcsóbban ezt az Auchan kínálta, kilónként 258 forintért; a Tescóban 499, az Intersparban 699 forint volt a dinnye kilója.

A másik két termék kiválasztásának apropóját egy érdekes sztori adta. Wáberer György ismert üzletember, nagyvállalkozó egy videót tett közzé, amelyben arról beszél: nincs egészséges mennyiségű alkohol, már egy pohár bor is méreg. Az egészségügyben is érdekelt vállalkozó egyhónapos „szárazságra” biztatta a követőit, még nyereményjátékot is hirdetett a résztvevők körében. Ezzel nem is lett volna gond – csakhogy Wáberer György a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács elnöke is. Emiatt pedig kiütötte a biztosítékot a borászok körében az erős ellenkampány; a borászok nem értik, hogyan képviselheti így az érdekeiket az üzletember. Wáberer György finomított is az álláspontján, mondván: a kulturált borfogyasztást azért támogatja.

Ezen felbuzdulva megnéztük, mennyiért vásárolhatjuk meg a hiperekben a legolcsóbb fehérbort (szigorúan: márkára és minőségre való tekintet nélkül). Hihetetlen, de ebben a kategóriában az 1000 forint az álomhatár – két literre! Merthogy az Auchanban a Dínom Dánom fantázianevű fehérbor két literje 999 forintba kerül, ahogy a Tescóban a szimplán Vino Blanco néven forgalmazott kétliteres műanyag flakonos versenyző is. Az Intersparban sem volt sokkal drágább ebben a kiszerelésben a Völgyes bor, 1099 forint volt két literje.

Aki viszont Wáberer György eredeti álláspontjához igazodik, az akár az alkoholmentes borok között is válogathat – persze itt még jóval szűkebb a kínálat, az árak pedig magasabbak. Más kérdés, hogy egyetlen helyen találtunk alkoholmentes fehérbort: az Intersparban külön címke is jelzi, hogy nem a megszokott borról van szó. A Natureo spanyol alkoholmentes fehérborból egy üveg 3999 forintba került.

Bor alkohol nélkül
Bor alkohol nélkül
Fotó: Klasszis Média

Alkoholmentes bor híján a másik két üzletben az alkoholmentes pezsgők kínálatát néztük meg: a legocsóbb az Auchanban a Szovjetszkoje Igrisztoje alkoholmentes verziója volt 1399 forintért. A Tescóban egy üveg alkoholmentes Törley 1699 forintba került – igaz, Clubcarddal akár 1349 forintért is hozzájuthattunk volna.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG