7p

Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.

Az elmúlt egy hónap legkevésbé meglepő történése élelmiszer-fronton az árrésstop meghosszabbítása volt. Ahogy az borítékolható volt, a kormány nem vezette ki az intézkedést május végén, hanem legalább augusztus 31-ig meghosszabbította azt. Tekintve, hogy az inflációs nyomás nem enyhül érdemben (sőt: a legutóbbi adat a vártnál jóval magasabb lett), és jövő áprilisban országgyűlési választásokat tartanak Magyarországon, kisebb csoda lenne az is, ha augusztus végén kivezetnék az árrésstopot – nagy összegben nem fogadnánk rá.

Hacsak nem üt be a krach, és nem okoz váratlanul nagy zavart az ellátásban az intézkedés. Hogy valamekkorát fog, az nem kérdés; az Országos Kereskedelmi Szövetség pontokba szedve mutatta be, miért nem szolgálja az árrésstop sem a magyar gazdaság, sem a vásárlók érdekeit:

Mindenesetre – ahogy már korábban is láttuk – amíg politikai előny származik egy intézkedésből, a gazdasági racionalitás nem fog felülkerekedni, így a Privátbankár Árkosár-felmérésekben biztosan jónéhány hónapig követhetjük még az árrésstopos árakat.

Árcsökkenést hozott az árrésstop – de sok minden még így is rengeteget drágult egy év alatt

Bár a baj nem múlt el, „a baj kisebb” – mondta nemrég az inflációval és az árrésstoppal kapcsolatban a miniszterelnök, aki szerint az árrésszabályozás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Júniusi felmérésünkben ezúttal is végiglátogattuk három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, és megvizsgáltuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. A módszertan és a termékkör a több mint 18 évvel ezelőtti indulás óta változatlan, az eredményeket most is egy nappal a Központi Statisztikai Hivatal aktuális inflációs adata előtt jelentetjük meg. Június 2-án az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletébe látogattunk el. A vizsgált 30 termék közül 12 esik az árrésstop hatálya alá, ezeket alaposabban is megvizsgáltuk.

Ami biztos: az árrésstop bevezetése óta mind a 12 általunk vizsgált termék ára csökkent. A legnagyobb mértékben a tejföl (-45 százalék), a margarin (-29 százalék) és a párizsi (-29 százalék) lett olcsóbb, míg a legkevésbé a krumpli – ennek ára kevesebb mint 1 százalékkal ment le a márciusi adatokhoz képest. Ezzel együtt a 12-ből 7 termék jóval drágábban vásárolható meg még így is, mint tavaly: a tojás például majdnem 50 százalékkal, a liszt és a csirkemell nagyjából 30-cal drágább most, mint tavaly júniusban. A maradék 5 árrésstopos termék viszont jóval olcsóbb lett, mint egy évvel ezelőtt. Az alábbi grafikonon összegyűjtöttük, mennyivel változott az árrésstopos termékek ára három időtávon (egy hónap, egy év, valamint március óta) vizsgálva:

Az átlagos árrésstop-hatás júniusban 14,9 százalék lett, ennyivel lett átlagosan olcsóbb a 12 érintett termék a bevezetés óta. Az intézkedés első hónapjában 16,9, a másodikban 13,5 százalékot mértünk.

Három hónapnyi csökkenés után újra itt az áremelkedés

Ami a teljes kosárértéket illeti: három hónapnyi csökkenés után júniusban újra elindultak felfelé az árak. Márciusban, áprilisban és májusban is olcsóbban vásárolhattunk be, mint a megelőző hónapban – igaz, a 39 ezer forint fölötti történelmi csúcsról ereszkedett lefelé lassan a Privátbankár Árkosár ellenértéke.

Ez a trend szakadt meg júniusban: mindhárom áruházban emelkedtek ugyanis az árak, 1,3 és 5,8 százalék közötti mértékben. Összességében 2,9 százalékkal, 1073 forinttal többe került most az Árkosár, mint májusban.

A családi élelmiszer-nagybevásárlás ellenértéke így újra 37 ezer forint fölé került: 37 799 forint lett a három áruház átlaga.

A 2,9 százalékos havi áremelkedés a második legmagasabb idén, az éves adat viszont nem lett kiugró. A három vizsgált hipermarketben

átlagosan 7,9 százalékkal drágább a nagybevásárlás most, mint tavaly júniusban. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 2782 forinttal többet kell a kasszáknál hagyni ugyanazért a 30 termékért.

Nincs nagy szórás az áruházak között, 6 és 9,2 százalék között mozog az éves áremelkedés mértéke. A legolcsóbb és a legdrágább üzlet között mindössze 4,37 százalékos, 1613 forintos az eltérés. Sokat úgy sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják – ekkor ugyan csak 34 487 forintot kellene fizetnünk, de sokkal több időt és utánajárást venne igénybe a nagybevásárlás.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Júniusban erősödtek a szélsőségek: éves összehasonlításban legalábbis jóval több lett azoknak a termékeknek a száma, amelyek ára 10 százalékot meghaladó mértékben változott. Ez gyakorlatilag az összes árrésstopos termékre igaz – ahogy korábban írtuk, 7 termék nagy mértékben drágult, 5 pedig olcsóbb lett egy tavalyhoz képest. A lista „jobbik” végén csak árrésstopos termékek vannak: ezek közül került ki minden, ami legalább 10 százalékkal olcsóbb lett.

A legnagyobb drágulást egy év alatt az alma esetében mértük: a legkedveltebb gyümölcs 50 százalékkal többe kerül most, mint tavaly júniusban. A tojás nem sokkal maradt le mögötte az éves drágulásban, a dobogó harmadik fokán a narancslé követi közel 47 százalékos áremelkedéssel. A drágulási listán továbbra is olyan alapvető élelmiszerek szerepelnek, mint a liszt, a csirkemell, az étolaj, a tej, a rizs vagy a kenyér – az alábbi táblázatban láthatja a legnagyobb éves árváltozásokat:

Az alma azért került az éves áremelkedési lista élére, mert az előző hónaphoz képest is sokkal drágábban adják: egyetlen hónap alatt 37 százalékkal emelkedett az átlagos ár. Májushoz képest 14,6 százalékot emelkedett a narancslé ára, 11-12 százalékkal drágább lett a csokoládé és a májas is.

S hogy az áremelkedésből mit éreznek meg a nyugdíjasok? Erről laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor havi, cikkünkkel egy időben megjelenő Nyugdíjas Árkosár-felmérésben olvashat, itt >>> 

Havi legolcsóbbak: fagyi, gyümölcsös „sör” és krumpli

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát az általános módszertantól némileg elszakadva), hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket.

A hőség beköszöntével egyre többen keresik majd a felfrissülést a fagyis pultoknál: ebből a legolcsóbbat a Tescóban találtuk, a Ms. Molly's fagyi több ízben is literenként 799 forintos áron került a mélyhűtőkbe. Az Interspar sajátmárkás fagyija literjéért 1066 forintot kell leszurkolni, az Auchan legolcsóbb versenyzője pedig a Gelatino Caprici vödrös fagyija, ami szintén sok ízben érhető el, és literenként 1149,5 forintot kértek érte ottjártunkkor.

Nyáron a sörgyártók alkoholmentes, gyümölcsös ízesítésű termékeinek kereslete is megugrik – a 0,0 százalékos alkoholtartalmú kategóriában a Tescóban épp beleszaladtunk egy kiárusításba, így a Gösser dinnye-lime ízesítésű itala csak 272 forintba került ottjártunkkor. Az Auchanban 299 forint volt a Pécsi Radler és az akciós Soproni is, sokféle ízben kínálták a dobozos italokat. Az Intersparban is a Soproni volt a legolcsóbb szintén 299 forintért (igaz, ha négyet vettünk volna belőle, akár 289 forintért is odaadták volna dobozonként).

Harmadikként a krumplit vizsgáltuk meg alaposabban: a szuperélelmiszer jelentősége továbbra is igen nagy, hiszen a világ harmadik legnépszerűbb élelmiszernövénye, de a termesztése globálisan zuhan – erről a napokban jelent meg egy összefoglaló a Privátbankáron.

A csökkenő kínálat pedig jellemzően emelkedő árakat okoz – megnéztük, most mennyiért lehet krumplit venni a hazai hipermarketekben. A Tescóban 293 forintos kilónkénti áron találtuk a legolcsóbb versenyzőt, az Intersparban 307-ért, az Auchanban pedig 399 forintért vehettük meg a burgonyát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG