9p

Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?

Ismét helyzet van a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben: ahogy a Privátbankár Árkosár-felmérések előrejelezték, újra élénkül az infláció. A drágulás ráadásul számos alapvető élelmiszer esetében is jelentős, ami a 2026-os választások előtt egy évvel már kampányüzemmódba kapcsolt kormány figyelmét sem kerülte el. A probléma gyökerét – ahogy korábban – ezúttal is a kiskereskedelmi láncok mohóságában látják, a helyzet megoldását is tőlük várják el – Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ezért egyhetes ultimátumot adott nekik. Ez épp cikkünk megjelenése körül jár le – ennek a hétnek az elejére kell jelezniük szándékaikat egy „önkéntes árcsökkentés” ügyében. (Felmérésünket ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé, a hivatal kedden jelenteti meg, miként alakultak a fogyasztói árak februárban.)

A 19. „életévébe” lépő Privátbankár Árkosár az elmúlt hónapokban folyamatos drágulást jelzett a hazai hipermarketekben: hónapról hónapra emelkedtek az árak. Ami pedig különösen sokkoló, hogy az éves árindex rendre két számjegyű vagy közel két számjegyű volt. Március 3-án ismét végiglátogattuk az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke – vajon megijedtek az áruházak az NGM fenyegetésétől? A minisztérium ugyanis azt írta a kiskereskedőknek: amennyiben az önkéntes árkorlátozás nem vezet eredményre, kész „hatósági eszközökkel beavatkozni az árnövelőkkel szemben”. 

Ezzel a korábban évekig alkalmazott árstopra utalhatott az NGM – bár nagy sikernek nem nevezhetnénk, tekintve, hogy a Magyar Nemzeti Bank elemzése szerint az intézkedés más károk mellett inkább az árszínvonal emelkedését okozta, és jogilag sem volt rendben, mivel az Európai Bíróság is jogsértőnek találta. A kiskereskedelmi láncok első reakcióikban arra hívták fel a figyelmet: eddig is akcióztak, az idei év első hónapjaiban is rengeteg, alapvető élelmiszereket is érintő árleszállítás is volt, és a jövőben is terveznek ilyeneket. Hogy ez elegendő-e az NGM-nek, esetleg lesznek-e további, konkrétabb vállalások is a láncok részéről, vagy újra a minisztériumban mondják majd meg, mit mennyiért kell árulni, az akár már a napokban is kiderülhet.

Elmaradt az újabb történelmi csúcs – de nem az alapélelmiszer lett olcsóbb, hanem a tömény

Mindenesetre a márciusi felmérésünk eredményével minden forgatókönyvet meg tudnának magyarázni a felek. Az ugyanis jó hír, hogy az előző hónaphoz képest nem emelkedett tovább az élelmiszerkosarunk végösszege, nem történt újabb csúcsdöntés: az átlagos havi árváltozás 0,3 százalékos csökkenés lett. 122 forinttal kevesebbet kellett fizetnünk a családi nagybevásárlás végén márciusban, mint februárban.

Önmagában kedvező, hogy több hónapnyi folyamatos drágulás után végre csökkenést mértünk havi szinten. Az átlag egyébként úgy lett negatív, hogy a három vizsgált áruház közül egyben gyakorlatilag stagnáltak az árak, egyben kisebb áremelés történt, egyben pedig csökkenést tapasztaltunk.

A családi nagybevásárlás átlagos ellenértéke márciusban 39 202 forint lett.

Egyelőre tehát nem esett el a 40 ezer forintos „rémálomhatár” – bár volt már olyan áruház, ahol a blokk végösszege valamivel efölött alakult. A három vizsgált áruház között egyébként továbbra is minimális a különbség, a legdrágább és a legolcsóbb áruház között alig 2 ezer forint a különbség, ami ezeken az árszinteken csupán valamivel több mint 5 százalékos különbséget jelent.

A nyugdíjasoknak viszont most különösen fájdalmas lehet a bevásárlás. Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor cikkünkkel egy időben megjelenő Nyugdíjas Árkosár felmérése szerint az idősek havi nagybevásárlása 18 százalékkal drágult egy év alatt. Részletek >>>>

Ami az egyes termékek árát illeti, havi szinten vegyes a kép. A minimális átlagos árcsökkenéshez ugyanis a legnagyobb mértékben két olyan termék járult hozzá, amelyek korántsem nevezhetők alapélelmiszereknek: a vizsgált kávé és tömény szeszesital 15-15 százalékkal lett olcsóbb egy hónap alatt. 10 százalék fölötti mértékben csökkent a májas és a párizsi ára egy hónap alatt, az alapélelmiszerek közül viszont csak a krumpli lett olcsóbb legalább 10 százalékkal egy hónap alatt. A kenyér viszont 35 százalékkal drágábban került a polcokra, de az alma és a csokoládé is 20 százalékot meghaladó mértékben drágult egyetlen hónap alatt.

20 hónapja nem látott éves drágulást mértünk

Ami viszont az éves számokat illeti: sokkal borúsabb a kép.

Egyetlen év alatt 13,7 százalékkal került feljebb a családi nagybevásárlás ára.

Ez azt jelenti, hogy most 4711 forinttal többet kell fizetnünk ugyanazért a 30 termékért, mint 2024 márciusában. Természetesen mindhárom áruházban emelkedett a számla végösszege. Ekkora éves áremelkedést utoljára 20 hónapja, 2023 nyarán láttunk a hipermarketekben.

A termékek szintjén ha a nagyobb (10 százalékot meghaladó) árváltozásokat vizsgáljuk, akkor sajnos nem kell sokat tekintgetnünk lefelé: mindössze a tömény szeszesital és a gyümölcsjoghurt ára csökkent legalább 10 százalékkal.

A legnagyobbat dráguló termékek toplistáján sajnos bőven vannak alapvető élelmiszerek: a liszt 71 százalékkal lett drágább, a tojás 64-gyel. Az alma is majdnem 70 százalékkal kerül többe, mint egy éve. A narancsléhez (ami a gyenge korábbi termés miatt az elmúlt egy évben szinte végig áremelkedés-rekorder volt) csatlakozott a kávé is a top 5-ben. A teljes listát itt gyűjtöttük össze:

Az 550 forintos tej és az értelmiségi közgazdász blablájának legendája

Orbán Viktor egy bő hete a Facebookon osztott meg egy videót, amiben arról a kérdésről értekezik: ha a tejet a termelőktől 200 forintért vásárolják fel, akkor ő a boltban a polcon miért 550 forintért látja a tejet? „Azt mondjátok meg nekem, ez hogy van?”

A tej felvásárlási ára valóban 200 forint körül alakul literenként – de az, hogy a boltban mennyiért vehetjük meg, nem ilyen egzakt tudomány. Van tej 350 forintért, 550 forintért, de akár 700 forintért is.

Azt gondoltuk, hogy elmagyarázzuk a miniszterelnöknek, hogy az önköltségi árra hasznot tesz a termelő – így alakul ki a termelői ár. A tejet ezen az áron megvásárolja a tejipari vállalat, a tejfeldolgozó üzemben tejtermékeket készít belőle – például sajtot, tejfölt, vajat, tejdesszertet, és persze friss és tartós tejet is, többféle zsírtartalommal. A termelői árhoz hozzáadja a költségeit (ami Magyarországon nem kevés, a vállalkozások például igen magas áron jutnak hozzá az energiához európai összehasonlításban is, fizetnek a csomagolásért, szállításért stb.), valamennyi nyereséget, mivel nem jószolgálatból végzik a dolgukat, és így alakul ki a nagykereskedelmi ár. 

Ezen szerzi be a terméket a kiskereskedő, hogy eljuttassa a vásárlóknak – természetesen hozzácsapja ő is a költségeit (közte az említett energiaárakat, bérköltséget, üzlettípustól függően a 4,5 százalékos kiskereskedelmi különadót) és némi profitot.

Az egész folyamatra rárakódik az áfa is – ez a tej esetében 5 százalék, de a termelési költségek között számos 27 százalékos áfájú tétel is szerepel. Van még más is, például a csomagolás miatt fizetendő hulladékkezelési / kiterjesztett gyártói felelősségi díj is – és akkor még mindig csak egy elméleti árnál vagyunk, amit befolyásol a kereslet és kínálat egyensúlya, a konkurencia viselkedése. Szóval egy igen bonyolult folyamat eredményeként alakul ki egy ár, ami rákerül a címkékre, a végén pedig a kasszánál a blokkra, ha hajlandóak vagyunk annyit kifizetni érte.

Csakhogy a miniszterelnök úgy folytatta:

„Hagyjuk az inflációról szóló blablát – pontosabban azt hagyjuk meg az értelmiségi közgazdászoknak.”

Innentől kezdve értelmiségi közgazdászokként nem is fáradunk a további elemzéssel, nem mondjuk el, miért hiba a fent vázolt bonyolult folyamat egyetlen tényezőjét (a kiskereskedő hasznát) kiragadni – helyette megnéztük, mennyibe kerül most a legolcsóbb tej a hipermarketekben.

Havi legolcsóbbak – tej, kávé, kockacukor

A havi legolcsóbbak rovatban ugyanis mindig kiválasztunk 3 terméket, és megnézzük, márkára és minőségre való tekintet nélkül – tehát a Privátbankár Árkosár általános módszertanától eltérve – hol lehet beszerezni a legolcsóbban. Fentebb részletezett okból a tejjel kezdtük, azon belül is a 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT-tejjel (korábban ez volt árstopos). Ebből a legolcsóbbat az Interspar és a Tesco forgalmazta: előbbi a sajátmárkás S-Budget tejet, utóbbi a Riskát adta 369 forintért. Az Auchanban a legolcsóbb a 399 forintos sajátmárkás Nívó tej volt.

Már decemberben jeleztük: a kávé ára ötven éve nem látott magasságba emelkedett az árupiacokon, a háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll. Ez pedig a kiskereskedelmi árakba is begyűrűzik. Jelenleg akinek csak az ár számít, az az Auchanban tud a legolcsóbban kávét beszerezni, 3196 forintba került a sajátmárkás kávé kilója ottjártunkkor. Az Intersparban az S-Budget 3996 forint volt kilónként, míg a Tesco Palomát és Karavánt kínált kilónként 5109 forintos áron.

Aki a tejeskávét édesen szereti, az Auchanban már 758 forintos kilónkénti áron vehet Koronás kockacukrot. Az Intersparban 778 forint volt a legolcsóbb kockacukor kilója, a Tescóban pedig 970 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG