A kávé világpiaci ára ötven éve nem látott magasságba emelkedett, elsősorban azért, mert a világ két legnagyobb kávébabtermelő országában, Brazíliában és Vietnámban szárazság sújtotta az ültetvényeket. A magasabb árak ugyan jól jönnek a kávétermelő farmereknek idén, ám felforgatják a kereskedők finanszírozási kalkulációit.
A kávétermelést immáron harmadik éve sújtja a kedvezőtlen időjárás, aminek hátterében a klímaváltozás is lehet. Ennek eredményeként a tartalékkészletek szintje évek óta csökken. A kávé tőzsdei ára elérte a fontonkénti 3,36 dollárt, ami az 1977 óta mért legmagasabb szint.
A háttérben az állt, hogy az arrafelé szokatlan hóesés nagy területeken okozott pusztítást a kávéültetvényekben. Akkoriban a sokk még nagyobb volt, mint most. Az inflációval kiigazítva a jelenlegi, fontonkénti 3,36 dolláros ár valójában 17,68 dollárnak felelne meg.
A szakértők szerint a kedvezőtlen helyzet legalább még egy évig eltarthat. Brazíliában, a világ legnagyobb arabicatermelő országában, és Vietnámban, amely a legnagyobb robustatermelő, ugyan esett némi eső az elmúlt hónapokban, de a talaj nedvességtartalma továbbra is alacsony maradt. Ráadásul a kávécserjék sem könnyítik meg a termelők dolgát: virágok helyett inkább leveleket növesztenek, így kevesebb kávébab fejlődhet.
Van azért kedvező hír is
A Reuters idézi a StoneX tanácsadó cég szerint Brazíliában 40 millió zsák arabica teremhet jövőre, ami 10,5 százalékos csökkentést jelent. Ezt ellensúlyozhatja a robustatermés, így összesen 0,5 százalékkal zsugorodhat a dél- amerikai ország kávébabtermesztése. Vietnámban összességben 10 százalékkal maradhat el a termés 2025 szeptemberében az egy évvel korábbi szinttől. A finanszírozási zűrzavart az okozza, hogy a kereskedők shortolni szokták határidős kávébabvásárlásaikat, mert az árak csökkenésére számítanak. Ez nem jött be, így nem jutnak hozzá a szükséges mennyiséghez, ami bevételeik elmaradásához vezet. A brazil Atlantica és Cafebras kereskedő cégek ezért csődközeli helyzetbe kerültek.
Ha átállnak az áremelkedésre játszó spekulációra, az további árnövelő tényezőként hat a kávé piacán. A fogyasztóknak ideiglenesen jó hír, hogy a kávéfeldolgozók hosszú távú szerződések alapján vásárolják a nyersanyagot, ezért csak bő fél év után érezhetik meg a kávé drágulását. A kávézók esetén szerényebb lehet az áremelkedés, mert például a Starbucksban a kávényersanyag ára csak 1,4 százaléka a forró ital 5 dolláros (csaknem 2 ezer forint) árának.