3p

A kávé ára ötven éve nem látott magasságba nőtt miután az alapanyag kínálata messze elmarad a kereslettől. A háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll.

A kávé világpiaci ára ötven éve nem látott magasságba emelkedett, elsősorban azért, mert a világ két legnagyobb kávébabtermelő országában, Brazíliában és Vietnámban szárazság sújtotta az ültetvényeket. A magasabb árak ugyan jól jönnek a kávétermelő farmereknek idén, ám felforgatják a kereskedők finanszírozási kalkulációit.

A kávétermelést immáron harmadik éve sújtja a kedvezőtlen időjárás, aminek hátterében a klímaváltozás is lehet. Ennek eredményeként a tartalékkészletek szintje évek óta csökken. A kávé tőzsdei ára elérte a fontonkénti 3,36 dollárt, ami az 1977 óta mért legmagasabb szint.

Árfolyam

A háttérben az állt, hogy az arrafelé szokatlan hóesés nagy területeken okozott pusztítást a kávéültetvényekben. Akkoriban a sokk még nagyobb volt, mint most. Az inflációval kiigazítva a jelenlegi, fontonkénti 3,36 dolláros ár valójában 17,68 dollárnak felelne meg.

Felborult a piac
Felborult a piac
Fotó: Pixabay

A szakértők szerint a kedvezőtlen helyzet legalább még egy évig eltarthat. Brazíliában, a világ legnagyobb arabicatermelő országában, és Vietnámban, amely a legnagyobb robustatermelő, ugyan esett némi eső az elmúlt hónapokban, de a talaj nedvességtartalma továbbra is alacsony maradt. Ráadásul a kávécserjék sem könnyítik meg a termelők dolgát: virágok helyett inkább leveleket növesztenek, így kevesebb kávébab fejlődhet.

Van azért kedvező hír is

A Reuters idézi a StoneX tanácsadó cég szerint Brazíliában 40 millió zsák arabica teremhet jövőre, ami 10,5 százalékos csökkentést jelent. Ezt ellensúlyozhatja a robustatermés, így összesen 0,5 százalékkal zsugorodhat a dél- amerikai ország kávébabtermesztése. Vietnámban összességben 10 százalékkal maradhat el a termés 2025 szeptemberében az egy évvel korábbi szinttől. A finanszírozási zűrzavart az okozza, hogy a kereskedők shortolni szokták határidős kávébabvásárlásaikat, mert az árak csökkenésére számítanak. Ez nem jött be, így nem jutnak hozzá a szükséges mennyiséghez, ami bevételeik elmaradásához vezet. A brazil Atlantica és Cafebras kereskedő cégek ezért csődközeli helyzetbe kerültek.

Ha átállnak az áremelkedésre játszó spekulációra, az további árnövelő tényezőként hat a kávé piacán. A fogyasztóknak ideiglenesen jó hír, hogy a kávéfeldolgozók hosszú távú szerződések alapján vásárolják a nyersanyagot, ezért csak bő fél év után érezhetik meg a kávé drágulását. A kávézók esetén szerényebb lehet az áremelkedés, mert például a Starbucksban a kávényersanyag ára csak 1,4 százaléka a forró ital 5 dolláros (csaknem 2 ezer forint) árának.

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG