10p

Az árrésstop bevezetése óta először jelenik meg a Privátbankár Árkosár-felmérés – a mi méréseink szerint is nagyjából annyival csökkentek az árak, mint amennyit a miniszter számolt. A jelentős beavatkozással a négy hónappal ezelőtti szintre sikerült visszalökni a családi élelmiszer-bevásárlás árát, a jövő havi inflációs mutató is kedvezőbb lehet – de hogy mindez milyen hatásokat okoz majd hosszabb távon, azt nem tudni.

Március közepén lépett életbe az árrésstop intézménye, 30 alapvető élelmiszer esetében maximum 10 százalékban határozta meg a kormány a kereskedelmi árrés mértékét. Az intézkedés jóval szélesebb körben érinti az üzletek kínálatát, mint korábban az árstop, így nehezebb kikerülni, helyettesítő termékekre átterhelni a veszteséget – emellett, mivel az alkalmazandó ár nem független a mindenkori beszerzési ártól, hanem azt követi, mérsékeltebb veszteséget jelent a kiskereskedelmi láncoknak. A kormány az intézkedést azért vezette be, mert az egyébként is élénkülő átlagos inflációnál is nagyobb mértékben drágulnak az élelmiszerek (azon belül is sok alapélelmiszer) hónapok óta.

Ezt a Privátbankár Árkosár korábbi részeiben egyértelműen (előre)jeleztük, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábbi jóslata szerint pedig a folyamat nem áll meg: márciusra 9 százalék körüli élelmiszer-inflációt várt (a hó közepén bevezetett árrésstop hatása még csak minimálisan érinti ezt az adatot, mivel 20-án zárul az adatfelvétel), áprilisra viszont 7 százalék alá várja az élelmiszer-infláció mértékét. A Központi Statisztikai Hivatal márciusra vonatkozó inflációs adata kedden jelenik meg, a jövő havi élelmiszer-inflációs adatra pedig a Privátbankár saját felmérése alapján már most is adhatunk prognózist.

Csak egy árrésstopos élelmiszer drágult – jól számolhatott a miniszter

A Nemzetgazdasági Minisztérium vezetője az árrésstop friss eredményeiről legutóbb azt írta: 18,1 százalékkal csökkentek az árak, 874 terméket olcsóbban lehet megvásárolni. A Privátbankár Árkosár legfrissebb felmérése az első az árrésstop bevezetése óta, így volt alkalmunk megvizsgálni, milyen hatással van az intézkedés a hazai hipermarketek kínálatára. Ahogy 18 éve minden egyes hónapban, ezúttal is végigjártuk három hazai hipermarketlánc (Auchan, Interspar, Tesco) egy-egy egységét, és megnéztük, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. A kosárban szereplő 30 terméknek több mint az egyharmada érintett: az általunk vizsgáltak közül 12 élelmiszerre vonatkozik az árrésstop.

A kérdés aktualitása miatt először nem az összképet, hanem az árrésstopos termékek árának változását mutatjuk be cikkünkben. Az érintett 12 termék közül 11 ára csökkent az előző hónaphoz képest, a többségé jelentősebb mértékben. Az egyetlen árrésstopos termék, ami felmérésünk szerint drágább lett az előző hónaphoz képest, a tojás: 6,1 százalékkal többe kerül, mint egy hónapja, a tavalyinál pedig közel 50 százalékkal – ez húsvéthoz közeledve nem jó hír.

Az árrésstopos termékek közül a legnagyobbat a tejföl ára esett a hazai hipermarketekben: egyetlen hónap alatt 45,7 százalékkal lett olcsóbb. A margarin a második 34,8 százalékos áreséssel, a párizsi ára pedig 28,8 százalékot csökkent. Az alábbi táblázatban gyűjtöttük össze az árrésstopos termékek árváltozását:

Jól látszik, hogy az érintett termékek között van jónéhány, ami az árrésstopos árcsökkenés ellenére is jóval magasabb áron szerezhető be, mint egy éve: a már említett tojás mellett a liszt, a sajt, az étolaj, a csirkemell jóval drágább, mint egy éve, de a krumpli és a tej is többe kerül most, mint 2024 áprilisában. A tejföl, a margarin, a párizsi, a gyümölcsjoghurt és a cukor viszont nemcsak az előző hónaphoz, hanem tavaly áprilishoz képest is csökkent.

Az árrésstoppal érintett termékek ára felmérésünk szerint egy hónap alatt átlagosan 16,9 százalékkal csökkent a hipermarketekben

– ez közel van a miniszter által jelzett 18,1 százalékhoz, ami az összes, általunk nem teljeskörűen vizsgált szabályozott terméket is tartalmazza. Tavalyhoz képest az általunk vizsgált árrésstopos termékek ára átlagosan 2,8 százalékkal emelkedett – itt a tojás húzza fel egyébként az adatot.

Akkor működik az árrésstop?

Bár nem tudjuk, hogy az árrésstop nélkül hogyan alakult volna az érintett termékek ára, nyilvánvaló, hogy ekkora árcsökkenés az érintett termékek esetében garantáltan nem történhetett volna meg az intézkedés nélkül. Az egyik aggály, ami az árrésstopot övezi, hogy vajon megpróbálják-e más termékeken pótolni a veszteségnek legalább egy részét az áruházak, nem járunk-e rosszabbul a nap végén, ha az összes beszerzésünket vizsgáljuk?

Ha megnézzük, hogyan alakult az előző hónaphoz képest a többi, árrésstoppal nem érintett élelmiszer ára, akkor azt látjuk: felmérésünkben csupán 3 termék ára emelkedett jelentősebb, 10 százalékot meghaladó mértékben márciushoz képest. Közülük kettő – a kávé és a csokoládé – esetében biztosan nincs meglepetés, hiszen ezek a világpiacon, árupiacokon is jelentősebb dráguláson mentek keresztül. A harmadik termék, ami egy hónap alatt nagyot drágult, az általunk vizsgált tömény szeszesital – összességében azonban nem látszik kiugró adat,

semmi sem utal arra, hogy drasztikus mértékben emelnék más élelmiszerárak árát a láncok.

Az viszont igaz, hogy nem tudhatjuk, hogyan alakult volna mondjuk a rizs, a tészta vagy épp a sör ára, ha más termékeken nem buknak nagyot az üzletláncok. Ahogy azt sem tudjuk megmondani, hogy az áruházak nem-élelmiszer kínálatának az árát hogyan befolyásolja az élelmiszerfronton elszenvedett veszteség: a mosószer, a WC-papír vagy épp a szélvédőmosó-folyadék mennyivel lett esetleg drágább, mint egyébként lett volna.

Az árrésstop egyelőre olcsóbb élelmiszer-nagybevásárlást hozott a vevőknek, hosszabb távú hatásait viszont nem lehet felmérni. A Spar és a CBA is jelezte már, hogy ha sokáig fenntartják, az visszafordíthatatlan károkat okoz a magyar kiskereskedelemben. A vásárlók több üzletben mennyiségi korlátozással szembesülnek, a Lidl egyszerűen nem szolgál ki árrésstopos termékekkel olyan vevőket, akik számlát kérnek a vásárlásaikról. Ahogy az Agrárszektor cikke is figyelmeztet: a magyar élelmiszeripar legféltettebb titka került napvilágra az árrésstop miatt, az évek óta a szektor szereplőinek tevékenyégét végtelenül megnehezítő bizonytalanság pedig tovább fokozódott. Ha a piaci szabályok továbbra sem érvényesülnek, úgy ismét felmerülhet egyes szereplők távozása, a piaci verseny torzulása pedig a kínálat korlátozódásához vezet –

a vásárlók a jövőben kevesebb üzletben, kisebb választékból válogathatnak, a kiszolgálás minősége jelentősebb mértékben is romolhat,

miközben sok esetben már a közvetlenül szomszédos országok boltjainak színvonalát sem éri el az üzletek kínálata, a szortiment változatossága és minősége.

Általános áruhiányról még nem beszélhetünk, de a mennyiségi korlátozások szigorodhatnak: már most is találkozunk helyenként üres polcokkal egy-egy olcsóbb termék esetén.

Akadnak üres polcok
Akadnak üres polcok
Fotó: Klasszis Média

Ne feledjük azt sem: az érintett cégek jelentős foglalkoztatók, több kiskereskedelmi lánc kínál magyar viszonylatban jó fizetés mellett állást a munkavállalóknak.

Mit éreznek az árrésstopból a nyugdíjasok? Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor hétfő reggel megjelent Nyugdíjas Árkosár-felméréséből kiderül >>>>

Ennyire húzta le a végösszeget az árrésstop – 4 hónappal ezelőtti szám a blokk alján

Az árrésstopos termékek 16,9 százalékos átlagos árcsökkenése a teljes kosárértéket a negatív tartományba tolta egyhavi összehasonlításban:

a nagybevásárlást 5,3 százalékkal, mintegy 2000 forinttal olcsóbban tudhatjuk le most, mint márciusban.

A három vizsgált áruházlánc között minimiális a különbség az elmozdulásban, 4,2 és 6,3 százalék közötti mértékben csökkent a kosárérték egy hónap alatt.

Az éves árcsökkenés mértéke is nagyot esett, de bőven a pozitív tartományban van: az előző hónapok két számjegyű (vagy akörüli) áremelkedése után

áprilisban a Privátbankár Árkosár éves árindexe 6,6 százalék lett – ennyivel drágább a családi nagybevásárlás most, mint egy évvel ezelőtt.

Nagy Márton korábban említett jóslata ez alapján tehát teljesülhet, 7 százalék alá kerülhet az élelmiszer-infláció áprilisra.

Az áruházak 2,5 és 9,8 százalék közötti mértékben emelték áraikat 2024 áprilisához képest. A számla végösszegében alig van különbség: a legolcsóbb és a legdrágább áruház között mindössze 1639 forint a differencia, ez alig 4,5 százalék.

Az átlagos kosárérték 37 135 forint lett áprilisban

– utoljára 4 hónappal ezelőtt, tavaly decemberben került ennél kevesebbe a családi nagybevásárlás. Hogy ez elegendő eredmény-e egy ilyen drasztikus beavatkozástól, azt minden bizonnyal a minisztériumban is értékelik – nagyon meglepődnénk, ha nem hosszabbítanák meg az árrésstopot az eredetileg tervezett május végi dátum után is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi árváltozásokat korábban átnéztük, érdemes azt is megnézni, éves összehasonlításban hogyan alakultak az egyes termékek árai. Az éves drágulási rekorder áprilisban a tojás lett, az árrésstop ellenére – itt a termelők oldalán kell valamit lépnie a kormánynak, ha valamit el akar érni, bár leginkább a termelők által elszenvedett költségekkel kellene valamit kezdeni. Egy hajszállal maradt le az első helyről a narancslé és a csokoládé, amelyek a világpiacon is jelentősen drágulnak az utóbbi időben. A toplistán továbbra is szerepelnek az árrésstopos alapélelmiszerek, de jó hír, hogy jelentős számban már a lista másik végén, a 10 százalékot meghaladó éves árcsökkenést mutató termékek között is megtalálhatóak:

Havi legolcsóbbak: húsvéti sonka tormával, salátával

Ezúttal a húsvéti készülődés jegyében választottunk 3 terméket, és megnéztük, márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát az Árkosár-felmérés általános módszertanától elrugaszkodva), hol adják a legolcsóbban őket.

A kötözött húsfélék közül (tehát nem csak a sonkákat vizsgálva) a legolcsóbbat az Intersparban találtuk, ahol 2290 forint a sajátmárkás, Spar Hazai szeretem füstölt kötözött lapocka. Az Auchanban 2390 forintba került a Pápai Hús füstölt kötözött lapockája, a Tescóban a kategória legolcsóbb versenyzője a Privát Hús 3390 forintos bükkfával füstölt főtt kötözött combsonkája volt.

Ha ezt reszelt tormával tálalnánk, akkor a legolcsóbb megoldást az Auchan Nívó torma jelenti, ami kilónként 1995 forintba került. A Tescóban a sajátmárkás üveges torma 2147 forint volt kilónként, míg az Interspar sajátmárkása 2345 forintba került kilónként.

Fejes salátát a Tescóban találtunk a legalacsonyabb áron, a magyar származású zöldség 299 forintba került. Az Intersparban 499 forintért szintén magyar fejes salátát kínáltak, az Auchanban viszont épp nem volt kapható (a mérleg szerint egyébként 399 forintba került volna).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG