Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
8p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?

Ma már nem klasszikus reklámszakemberek dolgoznak ezen a területen, hanem úgynevezett kreatívok. Bár az élet szinte bármely területén lehet valaki kreatív – a konyhai eszközök barkácsolásától a szakácsművészeten át a ruhatervezésig –, ez a fogalom ma már elsősorban a reklám, a PR és a marketing világának kulcsszava lett. Egy olyan ágazatról van szó, amely a világ egyik legrégebbi és egyben leggyorsabban változó iparága. De mik a legfontosabb új trendek?

A nagyon profi és világsikert arató Mad Men amerikai sorozat – melynek címét a magyar szinkronban Reklámőrültekre fordították, holott a Mad rövidítés a Madison Avenue-re utal, ahol akkor a legnagyobb reklámcégek székházai magasodtak – forgatókönyvírói az egyik főszereplőt állítólag Alexander Brody-ról mintázták, aki hosszú évtizedekig volt a világ reklámszövetségének elnöke. A sorozat az ötvenes években játszódik. Az akkori reklámguruk el sem tudták volna képzelni, hogy rá hetven évre mekkora digitális arzenál áll majdani kollégáik rendelkezésére. Az is meglepte volna őket, mekkora hatalma lett a tévének, valamint hogy ma gyakorlatilag nincsenek társadalmi, politikai és egyéb tabuk – sőt, etikaiak is ritkán.

A legfontosabb a villámgyors reagálás

Ráadásul ez a gyorsaság ma már globális színezetet ölt, amit az internet tesz lehetővé. A kreativ.hu idéz egy német forrást, miszerint a németországi választásokon gúnyolódnak az új Sixt hirdetések. A német autókölcsönző cég már évek óta felhasználja a politikát a reklámjaiban. A vasárnapi választáson is kapva kapott a Sixt a győztesek és a „vesztesek” sztorijainak felhasználásán és saját céljaira fordításán.

Hatalmas iparág, hatalmas üzlet – így ömlik ránk a reklám
Hatalmas iparág, hatalmas üzlet – így ömlik ránk a reklám
Fotó: Pexels

Szinte napok alatt reagálnak egyes ágazatok a politikai nyilatkozatokra, lásd, amikor Trump megpendítette elég merész húzással Kanada „elfoglalását”. A mozgalmat elindító brit-kolumbiai székhelyű Kicking Horse Coffee nemrégiben arra ösztönözte a kávézókat országszerte, hogy kövessék a példájukat: az americanót kereszteljék át canadianóra, és ezzel finoman fejezzék ki ellenállásukat.

A felhívás akkora visszhangra talált, hogy Kanada-szerte számos kávézó bevezette az átnevezést, amelyet többen úgy értékeltek, mint a nemzeti büszkeség erősítésének módját, és egyben a kanadai termékek támogatásának ösztönzését, mondván, hogy az apró gesztusok – mint például egy étlapon szereplő tétel nevének módosítása – nagy jelentőséggel bírhatnak a kulturális identitás megerősítésében – ahogy a reklámszaklap írója fogalmaz. A Mad Men idején is óriási biznisz volt a hollywoodi filmipar, de a maival össze sem lehet hasonlítani. A közösségi médiákban, a moziban, a tévében, a streamingcsatornákon futó trailerek, azaz előzetesek, nem mások, mint műsorreklámok, amelyeket a kezünkben, a mobiltelefonunkon is meg tudunk nézni. (A trailerhez persze plusz reklám másodpercek kapcsolódnak, amelyeknél a „kihagyás” sokszor tiltott.)

A nagy sztároknak sokszor a reklámfőnök parancsol

A világsztároknak a menedzserük mellett, azzal együttműködve, marketingfőnökük is van, aki a világon mindenbe beleszól, az öltözéktől a baráti körig, de abban is tanácsot ad, kivel menjen a körülrajongott kedvenc egy díjkiosztóra, és ki mellett üljön. Lásd Timothée Chalamet-t, a jelen idő szerint még csak Oscarra jelölt szívtiprót, aki a SAG szakmai ünnepségére inkább a mamájával ment el, mint a Tinseltownban enyhén szólva nem igazán becsült reality show-s barátnőjével, akinek csókjai elől alig győzött a Golden Globe-on elhajolni.



Ha már a filmiparnál tartunk: míg régen kínos volt egy színésznek reklámban szerepelni, ma természetes. Sőt, egy fiatal sztár akkor fut be igazán, ha valamelyik divatáru- vagy kozmetikai cég őt választja az arcának. Ha George Clooney, Julia Roberts vagy Brad Pitt nem átall reklámszpotot elvállalni, akkor a feltörekvő Nicholas Galitzine-nak vagy Omar Rydbergnek sem kellemetlen, sőt.

Egy akkora világmárka, mint az Armani vagy az Yves Saint Laurent ugyancsak megnézi, kiket céloz meg, és kivel hirdet. Akit felkérnek, annak önmagában elismerés és plusz bevétel ez, a filmkészítés és a színpadi fellépések mellé. De ha a siker nem tartós, vagy beüt egy botrány, azonnal elbúcsúzik a márka a sztártól.

Tarol a politika és a gyógyszeripar

A legnagyobb büdzsével a politikai reklámok örvendhetnek. Itt nincs költséghatár, hiszen a regnáló hatalom akarja az uralmát megvédeni a közpénzből. Havi sokmillióval fizetett PR- és reklámcsapat adja az ötleteket, amelyek segíthetnek megnyerni például egy választást. Ezekből az ötletekből aztán a főnök válogat, és utal milliárdokat az aktuális politikai mantra besulykolására. Minden réteget külön tematika és stílusvilág szólít meg, azok nyelvén, akiket leginkább meg kell nyerni.

A második legnagyobb reklámhabzsoló a politika mellett a gyógyszeripar és a kereskedelem. Soha ennyi vény nélkül kapható, illetve gyógyhatású készítmény nem volt forgalomban, mint ma. (A vényre kapható gyógyszert tilos reklámozni, ezért némelyik gyár kicsit lebutítva kibocsátja azok gyengébb változatát.) A gyógyszertárak pedig közben egyes kozmetikai termékeket, a bioélelmiszereket és a babaápolási cikkeket is felvették a terméklistájukra, tehát azokat is hirdetik. A tévében különösen feltűnő, mekkora a reklámpercekben ezek aránya. A gyógyszeripar óriási térhódításának köszönhető, hogy nem rejtegetni való fogalommá váltak a női menstruációs és inkontinencia betétek, tamponok, pelenkák – hiába, a profit nagy úr.

Álcsatornák, csak a reklámok miatt

Bár úgy tűnik, a tévének leáldozott, a sorozatok, mégoly bárgyúak is, valamint a sportközvetítések és a reklámok még fenntartják ezt a klasszikus szórakoztató műfajt. No meg, ma is létezik egy rendszeresen tévét néző réteg, aki megszokta a déli meg az esti híradót, sőt, sokszor egész nap szól a készülék. A csatornák legtöbbje pedig eltérő neveken ál-leánycsatornákat, azaz hamis műsorválasztékot hoz létre, szinte kizárólag a reklámok számára, úgy, hogy húsz-harminc éves, százszor látott, szinte semmibe nem kerülő régi filmeket és sorozatokat vetítenek körítésként. Itt a műsor csak ürügy, másodlagos szempont.

Az, hogy mikor mi számít etikátlannak, botrányosnak, az változó. Sokszor a botrányt okozó reklámok kétféle hatást érnek el: egyrészt felháborodik rajta az értelmesebb közönség – ilyen a közelmúltbeli szexista Nissan-kampány –, ugyanakkor a skandalum miatt, hiszen beszélnek róla, nőhet az érdeklődés a termék iránt. Léteznek aztán rejtélyes, reklámkampány nélkül is rendkívül népszerűvé váló termékek, ilyen volt a dubaji csoki láz – de ezek hamar lecsengenek, főleg, ha mindenütt meg lehet azokat vásárolni. És aki egyet vett, többet talán nem fog.

A szakma is felháborodik azon, hogy milyen mennyiségben ömlik a nézőre, olvasóra a fake news szintjén leledző dömping, aminek senki, semmi nem szab gátat, és amely hirdetésekről lerí, hogy kamu az egész, a szöveg sem magyar. Mégis, mindig horogra akad valaki, aki megveszi a pirulát, amitől azonnal le lehet fogyni, vagy rögtön húsz évvel fiatalabb lesz.

A másik jellemző típusa ennek, amikor regisztrálni kell valamilyen nyereményért, ami nem más, mint adathalászat. Viszont minderről azoknak a felületeknek a gazdái is tehetnek, akik igent bólintanak a primitív stílusú hirdetésre. Egy média rangja attól is függ, milyen színvonalú reklámoknak nyújt felületet, hogyan, a lap melyik részén és mikor tálalja azt.

Jelen van a mesterséges intelligencia, de a print szórólap is

A reklámszakma már régóta specializálódott, bár egyes ötletek és tendenciák globálisak. Ami közös szinte mindegyik műfajban, hogy a legmodernebb technikák alkalmazása lassan kivédhetetlenné válik. Ahogy az egyik szakmai lap fogalmaz, az a fontos, hogy az élőszereplős felvételek, az animációk és a mesterséges intelligencia által generált elemek koherens egésszé álljanak össze.

Ugyanakkor még léteznek színházi előadásokat hirdető prospektusok, szereposztásos műsorfüzetek, szupermarketes akciós szórólapok, és olyan színes, vastag női magazinok is, amelyek, bár újságnak tűnnek, valójában minden négyzetcentiméterük el van adva. Tehát inkább reklámkiadványok. Némelyik magazinban még némi retro hangulattal párkereső hirdetések is fellelhetők, az online házassági hirdetésekkel foglalkozó vállalkozások, meg a Tinder helyett és mellett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló Költözés lomtalanítással – amikor a múlt hátramarad
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 4. 12:26
A költözés mindenki életében nagy feladat. Vegyünk példaként egy olyan esetet, ahol az új életkezdés mellett a régi nyomait is teljesen el kell tüntetni. 
Vásárló Miért fontos a megfelelő nyirokkeringés?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 12:13
A szervezetünk méregtelenítésében, egészségünk fenntartásában kiemelt szerepe van a nyirokkeringésnek. Felel egyrészt a folyadékegyensúlyért, másrészt pedig az immunfolyamatok szabályozásáért is.
Vásárló Mystery Hotel Budapest – Ahol a céges rendezvények élménnyé válnak
PR | 2025. szeptember 2. 16:29
Egy sikeres céges rendezvény több mint jól megválasztott előadók és programok sora: a helyszín, a hangulat és a vendéglátás mind hozzájárul ahhoz, hogy az esemény valóban maradandó élményt nyújtson a résztvevőknek. A budapesti Mystery Hotel különleges atmoszférájával, kifinomult tereivel és professzionális szolgáltatásaival ideális választás konferenciák, tréningek, gálaestek vagy akár kötetlen nyári összejövetelek számára.
Vásárló A harisnya etikettje: hogyan válasszuk és viseljük stílusosan?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 2. 13:17
A harisnya nem csupán kiegészítő, hanem egy kulcsfontosságú eleme lehet az elegáns megjelenésnek. Hidegebb évszakokban, amikor a hőmérséklet csökken, és a szoknyaviselés szinte kötelező, a harisnya különösen hasznos. Az ősztől tavaszig tartó időszakban a harisnya számtalan színben és mintában érhető el, és tökéletesen védi a lábakat a hidegtől. Még a tél leghidegebb napjain is remek aláöltözet.
Vásárló Nyílászárócsere: hogyan tegyük gördülékennyé és problémamentessé?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 2. 11:56
Gondolkodtál már azon, hogy milyen hatással van otthonunk kényelmére a megfelelő nyílászárók kiválasztása és beépítése? Az ajtók és ablakok kiválasztásán túl a helyes beépítés is alapvető, hogy biztosítsuk a megfelelő szigetelést, hőmegtartást és ezzel a költséghatékonyságot.
Vásárló A szabadtéri főzés új élménye
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 1. 12:52
A nyári esték és a hétvégi kikapcsolódások szinte elképzelhetetlenek egy közös bográcsozás vagy grillezés nélkül. A szabadtűzi ételek olyan emlékeket teremtenek, amelyek sokáig velünk maradnak. De hogyan lehet mindezt kényelmesen, biztonságosan és hatékonyan megoldani?
Vásárló Tachográf csere 2025-ben: mire figyelj, hogy ne érjen meglepetés?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 1. 11:39
Sokan azt hiszik, hogy a tachográfok cseréje csupán egy kötelező lépés a fuvarozási vállalkozások számára. Valójában, ha a határidőket nem tartod be, komoly jogi és gazdasági következményekkel számolhatsz. Az Európai Unió új szabályai szerint 2025-ben kötelező frissíteni a tachográfokat, s akik ezt elmulasztják, szigorú szankciókra számíthatnak.
Vásárló Pénzügyek vállalkozói szemmel: mit jelent ma okosan gazdálkodni?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 29. 12:16
Egy vállalkozás hatékony működésének az egyik legfontosabb alappillére a pénzügyi tudatosság. Nem elég a bevételek megszerzése, legalább olyan fontos, hogy a költségeket reálisan tervezzük, valamint időben reagáljunk a piaci változásokra. A gazdasági környezet gyorsan változik, ezért a vállalkozók számára elengedhetetlen, hogy átgondolt döntéseket hozzanak, és ne hagyják, hogy a mindennapok sodrása irányítsa őket. Az okos gazdálkodás a gyakorlatban apró lépések összessége: reális költségtervezés, tartalékképzés, digitalizációs eszközök használata és stratégiai döntések meghozatala.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG