Egyes Walmart-áruházak vevői azzal fenyegetőznek, hogy bojkottálni fogják a boltokat, ha azok nem vesznek vissza a hangosbemondón és a videóképernyőkön egyre gyakrabban megjelenő reklámokból – írja a Sun brit lap amerikai kiadása. A vevőket elsősorban az bosszantja, hogy az önkiszolgáló pénztárgépek képernyői is részben reklámfelületként üzemelnek.
„Egy újabb ok, hogy ne menjek a Walmart áruházaiba” – posztolta egy bosszús vevő a korábban Twitterként, most már X néven működő közösségi platfromon. „Ez csak egy új módja annak, hogy a vásárlót még jobban felidegesítsék” – írta egy másik. Egy további vevőnek az a véleménye, hogy az áruházlánc a rövid távú haszon érdekében feláldozza azt a nyugodt vásárlási élményt, ami visszahozhatja a boltjaiba a fogyasztókat.
A vállalat egyelőre nem ért egyet a bírálatokkal. Ryan Mayward, a Walmart kiskereskedelmi médiáért felelős vezetője a CNBC-nek azt mondta, a vállalat áruházaiban megforduló tömeg akkora nézőközönséget k nap mint nap, mintha az amerikaifoci-bajnokság döntője, azaz a Super Bowl szünetében sugároznának hirdetéseket. (A Super Bowl a világ egyik legnagyobb sporteseménye, a szünetben világsztárok adnak koncertet a nagyvállalatok pedig dollármilliárdokért mutatják be reklámfilmjeiket, amelyek gyakran kifejezetten erre az eseményre készülnek.)
Tárt karokkal várják a hirdetőket
A Walmart külön hirdetési piacteret üzemeltet, amelyen a vállalatok megtudhatják, milyen reklámlehetőségeik vannak. A boltlánc ígérete szerint a reklámok akkor kerülnek a vevő elé a boltokban, amikor az éppen „vásárlói üzemmódban” van.
„A Walmart úttörőként ajánlja a digitális reklámok új lehetőségeit. Visszajelzéseket ad a hirdetések hatékonyságáról azzal, hogy a forgalma alapján meg tudja mutatni, milyen összefüggés van az elhangzott, lejátszott reklámok és a termékek értékesítésének változása között. Izgatottan várjuk az együttműködés az áruházlánccal” – írta a Walmart weboldalán Jeff Green, a The Trade Desk technológiai marketingkommunikációs cég társalapító-vezérigazgatója. „Ez idegesítőnek és utópikusnak hangzik” – áll szemben ezzel a látomással az X egyik falhasználójának véleménye.
Mayward szerint számítottak a vásárlók ellenállására, ezért az új hirdetési módszerereket óvatosan, finoman vezetik be. Magyarán lassan rászoktatják a vevőket, hogy ezentúl úgy kezelik őket, mint valamiféle értékesíthető vagyont, ami felett az áruház rendelkezhet és hasznosíthatja.
Hasonló ez annak a magyarországi áruházláncnak a viselkedéséhez, amelynek reklámszlogenje életre, változásra és szeretetre biztatja a vevőket, miközben senki nem kérte a céget arra, hogy életvezetési tanácsokat adjon. A Wallmart egyébként nem reagált a The Sunnak a vevők manipulálásával kapcsolatos cikkére.